Hermes, Armani, Rolex sau Montblanc se numără printre brandurile de lux care caută spaţii pe Calea Victoriei, acum, că preţul chiriilor în zonă a ajuns sub suta de euro pe metru pătrat.
Industria produselor de lux respiră greu în perioadă de criză. Pierderile mari din alte ţări par să afecteze însă mai puţin grav piaţa românească, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă CPP Management Consultants. Acesta arată că, în perioada februarie – mai 2009, în timp ce în Ungaria, Bulgaria şi Ucraina afacerile cu produse de lux înregistrează scăderi de până la 15%, în România pierderile sunt, asemeni Cehiei şi Serbiei, de maximum 5%. Sensibili la noile mişcări în regiune, reprezentanţii marilor branduri anunţă intenţii de dezvoltare la Bucureşti, fiind deja ales şi locul de unde vor lansa tentaţii pentru românii cu bani: Calea Victoriei. În 2008, chiria în zonă era de 200 de euro/mp, dar anul acesta a scăzut la 45-60 euro/mp, în funcţie de spaţiu.
Un Champs Elysee mult mai modest
Un nou magazin în galieria hotelului Continental va fi deschis, anul viitor, de Rolex (al doilea din România). Surse din piaţă afirmă că, în aceeaşi galerie, tot anul viitor, va inaugura un magazin monobrand şi partenerul local al Montblanc. „Sunt spaţii de închiriere foarte interesante pe Calea Victoriei“, spune Oliver Petcu, Managing Director CPP. În opinia sa, harta celor mai râvnite spaţii comerciale pentru brandurile de lux include proximitatea hotelului Hilton până la intersecţia cu bulevardul Regina Elisabeta, şi chiar puţin către Hotel Cişmigiu. „În zona aceasta se va muta şi Helvetansa, cât de curând“, mai spune Petcu.
Acum doi ani, celebra companie LVMH, deţinătoarea brandului Louis Vuitton, şi-a făcut intrarea în România prin magazinul din galeria Marriott. Anul trecut, chiria era de 120 de euro pe metru pătrat, iar anul acesta surse din piaţă spun că a coborât sub 40 de euro. „Magazinul din Marriott suferă pentru că nu are un spaţiu adecvat alocat modei. Este posibil ca magazinul să fie păstrat pentru accesorii şi să se deschidă un altul, în care să se vândă atât accesorii, cât şi modă“, spune Petcu, menţionând că, în pofida locaţiei, vânzările LVMH în România au fost peste aşteptări. Este luată însă în calcul o mutare a LVMH tot pe Calea Victoriei.
Atenţie, soseşte competiţia!
Armani îşi anunţă intrarea în 2010, printr-un joint-venture româno-grecesc. „Suntem numărul 1 în preferinţele celor de la Armani, mai ales datorită experienţei pe care o avem pe această piaţă. Purtăm frecvent discuţii cu ei, dar deocamdată nu am stabilit nimic oficial“, spune Daniel Rosner, director de retail Alsa Boutique, deţinătorul mai multor branduri precum Zegna şi Max Mara. Un an mai târziu, se presupune că va fi inaugurat şi primul magazin Hermes. „Brandul va fi adus de o companie românească, iar locaţia a fost deja aleasă, la parterul unui bloc cu apartamente de lux“, spune Petcu.
Apetenţa românilor pentru lux nu va reuşi să împiedice însă închiderea altor magazine până la finele anului. Specialiştii în domeniu spun că magazinele de nişă vor trece prin încercări grele, în schimb cele care vând o gamă largă de produse vor putea avea o soartă mai bună. Au ieşit deja de pe piaţă branduri precum Escada, La Perla, Hugo Boss, iar trendul pare a fi urmat de către Vendome, magazin situat în incinta galeriei hotelului Radisson SAS. Surse din industrie spun că retailerul a apelat, pentru a-şi salva pielea, la închirierea bijuteriilor pentru diverse evenimente. Zvonuri din piaţă arătau că şi Pal Zileri, aparţinând Alsa Boutique, se pregăteşte să capituleze. Această afirmaţie este contestată de către Daniel Rosner. „Vom lansa noi branduri atât anul acesta, cât şi anul viitor“, spune el, menţionând că în septembrie va deschide magazinul de accesorii Coccinelle, tot pe Calea Victoriei, şi va lansa un alt brand, dar la începutul lui 2010.
Suntem numărul 1 în preferinţele celor de la Armani, mai ales datorită experienţei pe această piaţă.
Daniel Rosner, director retail Alsa Boutique