Al patrulea element a intrat in piata TV

In intervalul orar 19 - 23 (prime-time) se dau cele mai crancene lupte pentru castigarea punctelor de audienta. Puncte care aduc si cele mai mari vanzari de publicitate. In anul care a trecut, suprematia celor doua posturi rivale, Pro TV si Antena 1, a fost tulburata (dar nu amenintata) de cresterea audientelor in prime-time ale televiziunii Prima TV. Cota de piata a statiei Prima TV in decembrie, in mediul urbanul mare, a atins 14,2 procente, cota care egaleaza (in premiera) cota de vizionare i

In intervalul orar 19 – 23 (prime-time) se dau cele mai crancene lupte pentru castigarea punctelor de audienta. Puncte care aduc si cele mai mari vanzari de publicitate. In anul care a trecut, suprematia celor doua posturi rivale, Pro TV si Antena 1, a fost tulburata (dar nu amenintata) de cresterea audientelor in prime-time ale televiziunii Prima TV. Cota de piata a statiei Prima TV in decembrie, in mediul urbanul mare, a atins 14,2 procente, cota care egaleaza (in premiera) cota de vizionare in prime-time a programelor postului public TV Romania 1, conform AGB Data Research. Cei doi rivali, cum i-am numit generic, au mers de-a lungul anului cap la cap. De notat ca in luna februarie, cota de piata in prime- time a Pro TV-ului atingea 26,3%, cea mai mare cota inregistrata pe parcursul intregului an. Dar slabiciunile de care a dat dovada mai departe au condus la o cota de piata de 21,3% in decembrie. Cota Antenei 1 a fost relativ constanta.
Daca analizam cotele de piata pentru „intreaga zi” (all day), se observa o cadere accentuata a cotei Pro TV de la 24,7% in martie la 19,4% in decembrie. Mai mult, daca ar fi sa ne intoarcem putin la cotele de piata lunare inregistrate in 2000, iata ce descoperim (mare descoperire?): in decembrie 2000, Pro TV avusese o cota de piata in mediul urbanul mare de 25,5%, conform AGB Data Research. De asemenea, pe parcursul anului 2000, cotele lunare ale Pro TV nu coborasera niciodata sub 21,6 procente, valoare inregistrata in iunie 2000. In schimb, in a doua jumatate a anului 2001 (august – decembrie), cotele de piata nu au depasit 21%.
Pe o panta descendenta s-a plasat si interesul pentru programele postului TV Romania 1. In decembrie 2001, luna de varf in consumul de programe TV, postul public a inregistrat o cota de piata de 13,3%, cat avusese intr-o luna de vacanta – iulie, 13,5%.
Bataie pe tortul publicitatii
Cotele de piata ale Antenei 1 (all day) au urmarit variatiile de sezon (iarna – vara). In decembrie 2000, cota Antenei 1 fusese de 20,4 procente. Exact peste un an, masuratoarea a indicat 19 procente.
Dar saltul spectaculos a fost inregistrat de Prima TV. Cota sa de piata se tara intre 6 si 7 procente pe parcursul anului 2000. In ultimele trei luni ale anului 2001, cota de piata are urmatoarea evolutie: 10,6% in octombrie, 11,2% in noiembrie si 11,5% in decembrie.
Volumul brut de reclame difuzat in 2001 pe piata TV nu este relevant ca valoare totala: 476.836.236 dolari. Fiind un volum calculat pe tarifele-lista de publicitate si tinand cont ca multe contracte de publicitate incheiate cu marii clienti publicitari s-au facut pe asa-numita „audienta garantata”, ar fi hazardat sa ne extaziem in fata acestei cifre. Dar cotele de piata din tortul publicitatii ne pot furniza o opinie despre statia care a fost cea mai buna vanzatoare de publicitate si cea care a tras piata reala in jos, practicand preturi foarte mici.     

Fotbal si distractie pe painea anul 2001
Sportul rege si divertismentul au spart audientele
Intr-un top general cu 20 de locuri, care include editiile programelor cu cea mai mare audienta pe parcursul anului 2001 in orasele cu peste 200.000 de locuitori gasim: sapte meciuri ale nationalei de fotbal, un meci din Liga Campionilor (Real Madrid – Galatasaray), unul din Divizia A (Dinamo – Steaua), 7 emisiuni de divertisment, o editie a talk-showului „Chestiunea zilei”, doua filme artistice si neuitata „Gala Hagi”. Topul 20 cuprinde cele mai vizionate editii ale emisiunilor. De exemplu, a fost aleasa editia din 25 februarie a programului „Vacanta Mare” la Pro TV, cu un rating de 31,4%. Pe primele sapte locuri se afla cele sase meciuri de fotbal ale nationalei disputate in preliminariile CM. Seria e intrerupta de amintita editie a celor de la „Vacanta Mare”. Asadar, anul trecut, cel mai mare succes de audienta l-au avut fotbalul nationalei si distractia. Nu e nimic anormal in aceasta constatare. In orice colt al lumii se consuma la televizor fotbalul (sportul, in general) si divertismentul. Orientarea principalelor posturi de televiziune catre divertisment, pe motiv ca „asta cere poporul telespectator”, este vizibila. Calitatea divertismentului este insa discutabila si intotdeauna este judecata de catre statii pe criteriul audientei, ceva de genul: „daca programul are audienta, inseamna ca romanilor le-a placut, programul e bun, merge! Au fost destule evenimente social-politice importante in cursul anului 2001. Dar nici unul nu a reusit sa-si gaseasca un maxim interes in randul telespectatorilor din marile orale, asa incat sa propulseze un program de stiri sau o dezbatere televizata in topul amintit. Altminteri, distractia continua.     

Emisiunile cu cea mai mare audienTA In anul 2001 (marile orase)
TV Romania 1
Program    Rating (%)
Fotbal: Romania – Slovenia        34,8
Fotbal: Romania – Ungaria        31,9
Fotbal: Romania – Italia        30,8
Fotbal: Ungaria – Romania        30,1
Fotbal: Slovenia – Romania        26,5

Pro TV
Program    Rating (%)
Vacanta Mare la Pro TV        31,4
Gala Hagi    23,6
Tantalaul si gogomanul    22,7
Chestiunea zilei    22,1
Fotbal: Real – Galatasaray    22,1

Antena 1
Program    Rating (%)
Doru Octavian Dumitru Show    22,8
Academia vedetelor    21,6
Din dragoste    20,6
Divertis Show: Amercian Dream    20,6
Brigada Mobila    18,8

Prima TV
Program    Rating (%)
Singur acasa III    16
Singur acasa II    14,9
Camera de ras    14,4
Ziua Independentei    13,6
Focus 18 (21.01.2001)    13,5

AcasA TV
Program    Rating (%)
Betty cea urata    17,3
Chef de chef    14,5
Spectacolul vietii – Natalia Oreiro    12,7
Fotbal: Deportivo – Galatasaray    10,8
Dragoste nebuna    10,3

TVR 2
Program    Rating (%)
Fotbal: Rapid – Dinamo    11
Fotbal: Fenerbahce – Galatasaray    7,8
Varsta de aur    7,7
Fotbal: Farul – Dinamo    7,5
Inceputul adevarului    7,2

BAZAR

Mioara Vasilescu este noul director general la EDI – Romania
Incepand cu 15 ianuarie, Mioara Vasilescu este noul director general al EDI – Romania, trustul de radio care include statiile Europa FM, Radio Total, Radio 21 si regia de publicitate care administreaza spatiul publicitar al acestora – Regie Radio Music. Este prima femeie din Romania care conduce un trust de radio. Mioara Vasilescu este absolventa ASE si a condus timp de cinci ani Radio Total. EDI – Romania face parte din trustul francez Europe Developpement International, divizia internationala de media a trustului Lagardere. Pana la 15 ianuarie, functia la EDI – Romania a fost detinuta de Dan Ghibernea, actualul ambasador al Romaniei in Marea Britanie.

Lowe Lintas GGK relanseaza Stalinskaya
La sfarsitul anului trecut, agentia de publicitate Lowe Lintas GGK si-a adjudecat contul Stalinskaya, in urma unei licitatii organizate de Prodal 94, producatorul bauturilor Stalinskaya si Wembley. In cadrul licitatiei, agentiile au fost solicitate sa propuna un plan de comunicare integrata pentru relansarea marcii Stalinskaya. Pana acum, Lowe Lintas GGK a realizat spotul TV „Confruntarea”, filmat pe Valea Prahovei. Echipa agentiei care a realizat acest proiect a fost formata din Ioana Manea (Director de Creatie Coordonator), Irina Tomsa (Copywriter), Marian Enache (Copywriter), Bogdan Gheorghiu (Art Director), Sorin Bradin (Art Director), Oana Stinga (Account Director), Cristina Oncescu (Account Manager).r
r
Leo Burnett&Target a castigat Ciucr
Agentia de publicitate Leo Burnett&Target a castigat in cursul lunii decembrie 2001 licitatia organizata de producatorul de bere Brau Union Romania pentru serviciile de creatie publicitara a marcii de bere Ciuc. Brau Union Romania si-a propus ca in acest an Ciuc sa fie „una dintre cele mai dorite marci de bere”. r
r
ARBOmedia a batut palma cu Egmont Romaniar
Regia de publicitate ARBOmedia a perfectat un parteneriat de administrare a spatiilor publicitare ale publicatiilor pentru copii editate de grupul de presa Egmont Romania. Egmont este un grup de presa international avand peste 160 de filiale in 30 de tari din Europa si Asia. Grupul detine pozitia de lider in Europa pe piata revistelor de divertisment pentru copii si adolescenti, detinand peste 2000 de titluri de carti. Filiala din Romania a fost infiintata in decembrie 1991.r
r
Reteaua Radio Contact se extinde la Turda si Barladr
Recent, programele Radio Contact se aud si in Turda, fiind preluate de Radio Contact Turda Campia Turzii, pe frecventa 107,7 FM. De asemenea, Radio Contact va emite in curand si in orasul Barlad, in cadrul unei noi afilieri. Cu aceste doua statii noi si cu cele trei licente obtinute la sfasitul anului trecut, Radio Contact este o retea de 31 de orase, din care 14 sunt statii proprii.r
r
Oameni noi la Scalar
Oana Nedelcov a fost numita in functia de Account Executive in echipa agentiei de publicitate Scala JW Thomson Romania. In varsta de 27 de ani, absolventa a Facultatii de Drept, Oana Nedelcov a facut parte din echipa de merchandising a companiei Mercury Promotions. Un alt nou-venit in Scala este Dragos Ivan, r
29 de ani, numit in functia de Account Director la Thompson Connect, divizie a agentiei Scala JW Thomson Romania. El a mai lucrat la agentiile McCann-Erickson si D’Arcy. Este absolvent al Institutului Politehnic, sectia Stiinte Economice si a terminat un masterat in economie.r