Ordonanta de urgenta nr. 127/ 1999 privind instituirea unor masuri cu caracter fiscal „revolutioneaza” mai buna colectare a veniturilor la bugetul statului. Ministerul Finantelor nu-si schimba naravurile. In loc sa ia cu asalt marii datornici din economia nationala, prefera sa asedieze in continuare investitiile inca profitabile.
De la an la an, ba chiar de la sezon la sezon, Finantele modifica, revin si apoi iar modifica, in genere, cam aceleasi acte normative: legislatia accizelor, amortizarilor, turismului, prevederile Codului vamal etc. Cand prevaleaza interesul electoral, guvernantii mai baga o facilitate, doua, pentru ca apoi, luati la bani marunti de FMI sau Banca Mondiala, sa le abroge sau suspende temporar.
Amortizarea accelerata cade din nou secerata
Amortizarea accelerata se suspenda pana la data de 31 decembrie 1999. Desi prin Legea bugetului de stat pe 1999 mai fusese pusa pe tusa o data, Finantele acceptau tacit si preferential aplicarea unui articol din Legea nr. 15/1994. In anumite con-ditii, investitiile puteau fi amortizate accelerat, daca functionarii ministerului aprobau. In ciuda justificarilor oficiale, nu Banca Mondiala este principalul vinovat. Ministrului Remes nu i s-a specificat punctual la ce lege sa umble pentru a atrage surse bugetare, ci doar i s-a spus clar ca
este necesara imbunatatirea colectarii fiscale. Si cum este mai simplu sa iei de unde ai mai luat, decat sa te lupti cu rau-platnicii sau cu economia subterana, amortizarea accelerata a fost sacrificata inca o data. „Eliminarea amortizarii accelerate mareste baza impozabila, deci statul este cel care castiga”, explica Camelia Horlaci, general manager in cadrul firmei de consultanta contabila Arthur Andersen, logica actiunilor ministrului Decebal Traian Remes. Iar Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania face cunoscute efectele economice: bulversarea proiectelor de investitii pentru anul in curs, diminuarea drastica a sumelor de reinvestit, accentuarea blocajului financiar prin reducerea lichiditatilor.
Cei care mai sperau sa-si construiasca o locuinta isi pot lua gandul. De data aceasta nu lipsa de fonduri si terenuri ale Agentiei Nationale pentru Locuinte constituie motivul, ci tratamentul aplicat firmelor de constructii.
Prin Legea locuintei, firmele care investeau in constructia de locuinte beneficiau de reducerea cu 75% a impozitului pe profit. In cele mai multe cazuri, prevederea anterioara a ramas doar pe hartie. „Firmele nu s-au grabit sa investeasca, descurajate de numarul mare de avize ce trebuiau obtinute, de situatia incerta a statului juridic al terenurilor si de birocratia din primarii”, spune Alexandru Dobre, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii. Totusi, reducerea exista, deci, teoretic, companiile ar fi putut beneficia de ea. OUG nr. 127/1999 taie si ultima farama de elan. Facilitatea este anulata nu numai in cazul constructiei de locuinte, ci si, lucru si mai grav, in cazul lucrarilor de consolidare a cladirilor cu risc seismic.
Firmele din turism
vor sa se judece cu statul
Printr-o manevra dibace in interiorul legilor, Guvernul „daruieste” operatorilor din turism o cota majorata de impozitare la TVA: 22% in loc de cota redusa, de 11%, aplicata la serviciile turistice oferite romanilor. In schimb, contributia de 3% la Fondul pentru promovarea si dezvolta-rea turismului ramane neatinsa. Fir-mele de turism se simt incoltite. Ele au de platit acum o contributie de 25%, plus restul impozitelor. Asocia-tia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT), prin presedintele Marcel Badescu, ameninta statul cu justitia: „De vreme ce s-a abrogat cota redusa de 11%, contributia de 3% la fondul special nu-si mai gaseste justificare. Guvernul a ignorat spiritul legii, dar acest lucru il vom clarifica in justitie”.
Si sponsorilor li se da peste mana. Conform OUG nr. 36/1998, sponsorii beneficiau de reduceri ale bazei impozabile intre 5 si 10%, in functie de importanta domeniului finantat. Prin recentele reglementari ale Ministerului Finantelor, cota de reducere este de maximum 5%. De pierdut, pierde comunitatea, nu sponsorii. Activitati ca invatamantul, sanatatea, asistenta sociala, protectia mediului, pentru care reducerea era de 10% si de pe care statul, prea sarac, isi luase mana, sunt acum lipsite de ultimele resurse.
In premiera, OUG nr. 127/1999 loveste in interesul functionarilor. Conform Codului vamal, in cazuri „temeinic justificate”, la propunerea Ministerului Finantelor si a Ministerului Industriei si Comertului, Guvernul putea aproba exceptari sau reduceri de taxe vamale pentru unele marfuri. Prin noua ordonanta, Executivul isi taie acest drept, lasand functionarii fara initiativa de a propune beneficiarii favorurilor vamale, nu fara repercusiuni asupra buzunarelor proprii. Totusi, masura este doar temporara, pana la 31 decembrie a.c.
Favorizand restrangerea activitatilor economice, statul se alege, de pe urma inaspririi fiscale, cu pierderi. Cresterea fara cap a impozitelor nu face decat sa tarasca putinele afaceri albe in zone negre.