Acum, cand din ce in ce mai multa lume petrece tot mai multe minute in fata calculatorului, nu ar trebui sa fim foarte uimiti de dorinta unora de a putea sa vizioneze pe ecranul monitoarelor lor, propriile albume de fotografii sau caseta inregistrata la nunta, botez sau petrecerea onomastica. Cerintele minime pentru vizionarea unui CD, pe care este inregistrat un film cu propria nunta, sunt un calculator Pentium la 166 MHz si 32 Mb de RAM, sau un DVD player, iar pentru transpunerea diverselor evenimente personale pe CD/DVD exista deja pe piata firme specializate.

„Ideea demararii acestei afaceri ne-a venit in momentul in care tatal unei prietene ne-a rugat sa ii transpunem 30 de casete video pe CD-uri. Aceasta a fost si prima noastra comanda, pentru ca toata aceasta munca a noastra ne-a fost platita. Eu, de fapt, ma ocupam de foarte multa vreme cu prelucrarea si editarea video, acesta fiind unul dintre hobby-urile mele”, declara Mugur Mehedintu, patronul de 30 de ani al firmei Videoprof, care se ocupa de transpunerea pe CD-uri a casetelor video si a fotografiilor. „Am considerat ca acest gen de activitate ar putea sa se transforme intr-o afacere profitabila si de aceea am renuntat la vechea firma de reparatii copiatoare, pe care o aveam impreuna cu un prieten, apucandu-ma de prelucrare si editare video. Am infiintat Videoprof in luna martie (a acestui an, n.r.)”, continua Mehedintu. Acum firma are doi angajati permanenti: Mugur Mehedintu si sotia lui si patru colaboratori (toti sunt cameramani si se ocupa de filmari si sonorizare la nunti, botezuri etc.). Investitia initiala s-a ridicat la 15.000 USD si a fost orientata, in special, spre achizitionarea de echipamente performante: un computer puternic de 1,6 GHz, placa de captura (dispozitiv ce preia semnalul video si audio de pe video, DVD sau orice alta sursa externa si il transforma in semnal digital), doua aparate video performante, DVD player, hard-diskuri cu viteza mare de rotatie, pentru a fi scurtat timpul de editare si prelucrare etc. Clientii sunt constituiti in special din persoane fizice. Gasirea lor se realizeaza, in special, in urma recomandarilor clientilor mai vechi. „Am dat si anunturi in ziare, dar se pare ca mai bine functioneaza recomandarea celor care deja au apelat la noi. Pe piata exista mai multe oferte de gen. Un client imi povestea despre cineva care transpunea filme de pe casete video pe CD-uri si practica aceleasi preturi pe care le avem si noi, desi lucra la negru, si la o calitate mai slaba”, declara Mugur Mehedintu.

Printre clienti sunt insa si firme care au dorit sa realizeze diverse prezentari si au apelat la Videoprof (IT&S – unul din cei mai importanti distribuitori Canon, EAN – coduri de bare etc.). „Cred ca exista un potential destul de mare al pietei. Sunt multe firme care ar avea nevoie de diverse filme de prezentare pe care sa le stocheze pe un CD sau DVD. Ar putea exista cereri si din partea agentiilor imobiliare sau a arhitectilor care, in acest fel, si-ar prezenta mult mai elegant si usor oferta. Iar cererea care vine din partea persoanelor fizice va creste, in momentul in care mai multi oameni vor afla ca exista posibilitatea transpunerii casetelor video pe CD-uri”, continua Mugur Mehedintu. Cifra de afaceri a firmei a fost de peste 10.000 USD in primele sase luni de existenta a companiei.

In prezent, costul transpunerii pe CD a unei casete video este de cinci USD/ora de caseta video. Daca se doreste si personalizarea CD-ului, atunci clientul va trebui sa mai achite inca 0,7 USD la un CD. Pentru transpunerea fotografiilor sau casetelor video pe un DVD costurile cresc ajungand la aproximativ doua milioane de lei pe un DVD. Deocamdata insa, cerere exista, in special, pentru transpunerea de poze sau filme pe CD si mai putin pe DVD. Planurile de viitor ale lui Mehedintu, in cazul in care afacerea va evolua cu acelasi ritm de crestere ca si pana acum, prevad ca in doi-trei ani micul studio de prelucrare si editare video din prezent sa se transforme intr-unul care sa permita chiar realizarea de clipuri publicitare.

Business Start

Investitia initiala de 15.000 USD, orientata in special spre achizitionarea de echipamente performante: un computer puternic de 1,6GHz, placa de captura (dispozitiv ce preia semnalul video si audio de pe video, DVD sau orice alta sursa externa si il transforma in semnal digital), doua aparate video performante, DVD player, hard-diskuri cu viteza mare de rotatie pentru a fi scurtat timpul de editare si prelucrare etc. Un loc important este dat si de amplasarea firmei, fiind recomandat un loc cu multa circulatie (in apropierea metroului, a unor centre comerciale). Activitatea principala poate fi combinata cu una adiacenta, cum ar fi cea de xerocopiere, plastifiere etc.

Angajati: Se poate incepe cu doi angajati si mai multi colaboratori platiti in comision,
in functie de comenzile aduse. Cei care realizeaza filmarile trebuie sa fie profesionisti,
de calitatea filmarilor depinzand calitatea produsului final (CD-ul).

Procesul de fabricatie: Pentru prelucrarea imaginilor este necesara cunoasterea unor programe de calculator specifice: Ulead Proffesional, Adobe Premiere. Oameni priceputi si talentati in prelucarea si editarea video, precum si echipamente performante (calculatoare puternice, placi de captura performante etc.) pot avea o influenta decisiva asupra dezvoltarii afacerii.

Context de piata: Piata se afla la inceput, neexistand foarte multe firme specializate
in acest domeniu. Cei care realizeaza filmari pentru nunti, botezuri ofera, uneori, si acest gen de serviciu, dar nefiind specializati, calitatea oferita de acestia este mai slaba. Exista insa o concurenta puternica din partea celor care lucreaza la negru, dar, si in acest caz calitatea oferita de acestia este de obicei mai slaba decat cea furnizata de o firma specializata.

Promovare: Serviciul acesta este inca nou pentru consumator. Cu cat cresc cheltuielile
de promovare, cu atat ar putea sa creasca si numarul de clienti si deci cifra de afaceri
a firmei. Pentru cei care nu-si permit sa cheltuiasca prea mult pentru promovare,
campaniile de mailing sau promovarea de la „om-la-om” pot fi o varianta ce merita
a fi luata in considerare.

Alte sfaturi
Calitatea produsului final este extrem de importanta in aceasta afacere. Nu trebuie facut deci nici un fel de rabat de la aceasta. Sunt necesare atat echipamente performante, cat si oameni specializati in acest domeniu.

Tarife practicate de firma videoprof

Costul transpunerii pe CD    5 USD/ora de caseta video
Personalizarea CD        0,7 USD
Costul transpunerii pe DVD    60 USD