Dan, fost profesor de engleza, are 41 de ani si in ultimele 36 de luni a castigat peste 30 de milioane de dolari. Nu e om de afaceri si nici nu si-a gasit norocul la loterie. In ultimul an, peste 160.000 de romani i-au trimis, indirect, bani.
Dan Brown, scriitorul american care a dat peste cap, in ultimii trei ani, toate topurile vanzarilor de carte din lumea intreaga si, in consecinta, si din Romania, cu romanul “Codul lui da Vinci”, aparut la noi la jumatatea lunii octombrie a anului trecut, s-a vandut intr-un an in peste 100.000 de exemplare, spune Gabi Bartic, director de marketing la Rao, editura care detine drepturile de a publica in Romania cartile lui Dan Brown.
Alte doua volume ale autorului, “Ingeri si Demoni” si “Conspiratia”, prima aparuta in mai anul trecut si cea de-a doua in urma cu trei luni, s-au vandut pe piata interna in tiraje de 47.000, respectiv 15.000 de exemplare. Prin urmare, in mai putin de un an si jumatate, Rao a vandut peste 160.000 de carti ale lui Dan Brown. Cum fiecare din aceste carti costa peste 11 dolari, incasarile Rao din ele au insumat peste 1,76 milioane de dolari.
“Din totalul banilor incasati de pe urma vanzarii unei carti, 8% inseamna drepturi de autor, 20% e profitul net al editurii, 50% acopera costurile de distributie, 20% costurile de tipar, si restul de 2% alte mici cheltuieli”, explica Gabi Bartic.
Potrivit acestui calcul, editura Rao a realizat un profit de peste 350.000 de euro in mai putin de 18 luni, doar din cartile lui Dan Brown. si asta cu doar cativa oameni care se ocupa intr-o editura de soarta unei carti – cel desmnat sa incheie contractul cu scriitorul, traducatorul, redactorul, corectorul, graficianul si tehnoredactorul.
Dar nu Dan Brown este scriitorul cu cele mai mari vanzari in ultimii ani in Romania, ci Paulo Coelho, celebrul autor al romanului “Alchimistul”. Scriitorul brazilian a vizitat Romania in prima jumatate a acestei luni si venirea sa i-a costat pe cei de la Humanitas, editorul roman al lui Coelho, 10.000 de euro. Merita cheltuiala?
“In ultimii trei ani, am publicat noua titluri ale lui Coelho, care s-au vandut in total in peste 600.000 de exemplare, la un pret mediu de 6,6 dolari”, spune Marcela Petrache, directorul executiv al Librariilor Humanitas. Ceea ce inseamna pentru editura Humanitas circa patru milioane de dolari obtinuti in trei ani din vanzarea cartilor lui Coelho.
Pentru comparatie, pe piata romaneasca de carte, tirajul mediu al unui scriitor strain se invarte undeva in jurul a 2.000-3.000 de exemplare, iar autorii romani vand in general mai putin. Cu mici exceptii, printre care Mircea Cartarescu, al carui volum “De ce iubim femeile”, editat de Humanitas, s-a vandut in mai putin de un an in peste 70.000 de exemplare.
Piata totala de carte s-a ridicat la 40 milioane de euro
Dupa ce in ultimii ani in Romania se pierduse notiunea de bestseller, Coelho, Dan Brown si, mai nou, Cartarescu, redeschid acest segment, care explodase imediat dupa 1990. Atunci a inceput “dezlegarea” la carte, moment in care s-a publicat absolut orice si s-a citit orice. Au fost ani in care a avut loc o adevarata inflatie de literatura de consum, cum ar fi Sandra Brown, ale carei carti se tipareau in tiraje de zeci de mii de exemplare. La un moment dat, au aparut in Romania chiar mai multe carti decat scrisese prolifica autoare.
S-a descoperit, cativa ani mai tarziu, ca multe carti semnate de Sandra Brown, cu intrigi dulcege in stilul celebrei autoare, erau “produse” de un grup de scriitori din Iasi, care au facut pe atunci o mica avere din vanzarea acestor romane.
Oricum, in ultimii ani, numarul cartilor straine de beletristica este intr-o usoara crestere, depasind, in 2004, 1.600 de titluri, potrivit datelor Bibliotecii Nationale.
Intreaga piata romaneasca de carte din 2004 este estimata de Asociatia Editorilor din Romania la 40 de milioane de euro, dintre care 13 milioane de euro reprezinta vanzarea de manuale. Practic, vanzarea efectiva de carte inseamna 27 de milioane de euro. Foarte putin, comparativ cu tari precum Polonia, cu o piata a cartii de peste 1,1 miliarde de euro, Ungaria, cu 200 de milioane sau Slovenia, cu 150 de milioane de euro.
Cu toate acestea, editorii cred ca perspectivele sunt bune, pentru ca romanii se pare ca incep sa-si recapete gustul cititului. Chiar daca vor mai trece poate generatii pana cand la noi se va intampla ca acum trei ani, in Columbia, cand primul volum de memorii al lui Gabriel Garcia Marquez s-a vandut in cateva zile in peste un milion de exemplare, sau ca in Mexic, unde cartea s-a vandut sub protectia transportoarelor blindate insotite de militari inarmati. si totusi, ar fi ceva semne: acum doua luni, cineva a spart una din librariile Humanitas din Bucuresti.
Codul lui da Vinci
Anul aparitiei
|
Vanzari (bucati)
|
In lume 2003 |
38.600.000
|
In Romania
2004 |
100.000
|
Intr-un singur an, romanul “Codul lui da Vinci” s-a vandut in Romania in peste 100.000 de exemplare, ceea ce a insemnat vanzari de peste 1,1 milioane de euro. Profitul editurii a fost 220.000 de euro.
De sapte ori mai putin ca in Ungaria
Tara
|
Productia anuala de carte (fara manuale)
|
Germania |
9 miliarde de euro |
Marea Britanie |
5,5 miliarde de euro
|
Polonia |
1,1 miliarde de euro
|
Ungaria |
200 de milioane de euro
|
Slovenia |
150 de milioane de euro
|
Romania |
27 de milioane de euro
|
Marea diferenta dintre volumul pietei din Romania si cel al altor tari central si est-europene le da editorilor autohtoni speranta ca vanzarile de carte din tara noastra vor creste.