In marea lor majoritate, managerii companiilor straine contactate de revista Capital au facut apel la valoarea investitiilor facute in Romania, dar si la faptul ca atata timp cat ei tintesc detinerea primului loc in piata, „obtinerea profitului nu este un scop in sine”. Au preferat sa spuna ca Adrian Nastase sufera de sindromul Enron.
Reprezentantii companiilor de consultanta spun ca profitul obtinut de aceste companii in Romania este, intr-adevar, mai mic decat in alte tari din regiune, dar tot ei considera ca la mijloc este vorba de mai multe motive. „In primul rand, este vorba de puterea de cumparare a romanilor care este mult mai redusa decat in alte tari”, spune Victor Kevehazi de la KPMG. In al doilea rand, Marcos Agosti, region manager al Coca-Cola Romania, crede ca legislatia fiscala nu ofera inca „un cadru stimulativ pentru dezvoltarea afacerilor. Au existat imbunatatiri in ultimul timp, dar inca mai sunt destule de facut”, spune Agosti. Declaratia lui Adrian Nastase intervine si intr-un moment in care barometrul realizat de KPMG in randul a peste 80 de companii multinationale arata un trend pozitiv al afacerilor din Romania si o majorare a investitiilor care urmeaza sa fie facute pe aceasta piata.
De curand, grupul olandezo-britanic Shell anunta ca, dupa ce a investit 220 milioane de dolari, a hotarat sa incetineasca ritmul retelei sale de distributie din Romania. „In acest moment, suntem nevoiti sa recunoastem ca, potrivit standardelor internationale de contabilitate, inregistram pierderi importante in Romania”, spune Joel Maes, presedintele grupului Shell din Romania. Motivatia raportarii unor pierderi semnificative, chiar si in conditiile in care cifra de afaceri a depasit anul trecut 80 de milioane de dolari, a venit din competitia puternica de pe piata.
Agip Romania a acuzat, la randul sau, conditiile pietei de retail a carburantilor din Romania. Antonio Cambiotti, seful reprezentantei din Romania, spera ca afacerea Agip de pe aceasta piata sa devina profitabila anul acesta, dupa ce anul trecut a inregistrat pierderi de 1,5 milioane de euro.
Reprezentantii companiilor de tutun recunosc ca intre ei si fiscul roman se poarta in ultimul timp un razboi al cifrelor.
„In aceasta perioada, avem parte de controale permanente. Mai in gluma, mai in serios, ar trebui sa-i facem pe lucratorii de la Ministerul Finantelor partasi la impozitul pe cladire”, afirma Adrian Popa, director de comunicare la BAT. El nu intelege tratamentul aplicat de Ministerul Finantelor in conditiile in care British American Tobacco (BAT) a platit in 2001 statului roman taxe si impozite de mii de miliarde de lei. „Pentru toate cele trei entitati BAT, compania a platit impozit pe profit, pentru primele zece luni ale anului anterior, in valoare de 64 miliarde lei”, spune Popa. Totodata, BAT a realizat o cifra de afaceri totala de 5.900 miliarde lei. Valoarea totala a accizelor este de 3.100 miliarde lei, iar cea a TVA de 795 miliarde lei.
Tinta multinationalelor este sa fie numarul unu pe piata
O situatie interesanta a fost in domeniul telefoniei mobile, acolo unde principalii doi operatori, MobiFon si Orange, au avut situatii financiare total diferite. In timp ce compania care opereaza serviciul Connex nu a realizat profit pana anul acesta, fostul MobilRom, actual Orange, a realizat un profit net de 64 milioane dolari. Explicatia diferentei este simpla. Spre deosebire de Connex, care si-a finantat investitiile din imprumuturi bancare, Mobil Rom/Orange a fost sprijinit financiar de France Telecom.
„Respectam legislatia in vigoare in proportie de 100%”, afirma Silviu Hotaran, director general al Microsoft Romania. „Compania noastra, functionand in regim de reprezentanta, nu are probleme cu inregistrarea profitului, in conditiile in care noi nu desfasuram activitati comerciale”, a adaugat Silviu Hotaran.
O alta explicatie a pierderilor inregistrate de multinationale in Romania este aceea a investitiilor semnificative facute in publicitate. Anul trecut, primii cinci advertiseri de pe piata de publicitate au fost: Procter&Gamble cu 44,4 milioane de dolari, Unilever cu 29,5 milioane de dolari, Kraft Foods Romania cu 25,1 milioane de dolari si MobiFon cu 21,9 milioane de dolari.
Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri crede ca, de fapt, „principala tinta a multinationalelor este obtinerea primului loc pe piata”. Din aceasta pozitie, o firma care detine o putere financiara mare poate dicta si stabili regulile jocului fara a fi deranjata de competitie.”
Exista pe de alta parte situatii in care multinationalele au reusit sa se apropie de pozitia de monopol, lucru care le permite sa lucreze nu tocmai ortodox. Un competitor local este eliminat din start prin practici de dumping sau de promovare puternica.