Conform raportului realizat de Fitch, gestionarea unei coaliţii formată din trei sau patru partide ar putea consuma energia politică, ceea ce va face mai dificil pentru PNL să îşi implementeze propria sa agendă şi să limiteze apetitul şi capacitatea sa de a adopta măsuri necesare pentru a opri deteriorarea pe termen lung a finanţelor publice ale României.
Primul indiciu clar al direcţiei în care se va îndrepta politica fiscală
„Discuţiile cu privire la bugetul pe 2021 vor fi primul indiciu clar al direcţiei în care se va îndrepta politica fiscală a noi administraţii. PNL şi USR-PLUS au promis că vor implementa o consolidare fiscală graduală dar nu există un consens cu privire la amploarea şi calendarul măsurilor pe termen scurt, având în vedere provocările sanitare şi economice ridicate de pandemie”, subliniază analiştii Fitch.
Agenţia de evaluare se aşteaptă ca deficitul guvernamental să se reducă uşor până la 7,1% din PIB în 2021, de la un nivel record de 9,8% din PIB în 2020, şi arată că riscurile sunt, în continuare, orientate în principal în jos.
PSD va rămâne cel mai mare partid din Parlament şi ar putea fi capabil să afecteze procesul de elaborare a politicilor. Cu toate acestea, Fitch nu se aşteaptă ca noul Parlament să vină cu iniţiative cu impact fiscal negativ, precum o majorare cu 40% a pensiilor, conform Fitch.
Volatilitatea politică din România
„Volatilitatea politică din România din ultimii ani a crescut incertitudinea şi a subminat planurile fiscale pe termen mediu. Elaborarea unor planuri credibile de consolidare fiscală pe termen mediu rămân un factor important în evaluarea noastră asupra ratingului suveran având în vedere experienţa trecută a României şi nivelul ridicat al rigidităţii bugetare”, precizează Fitch.
La finele lunii octombrie, Fitch Ratings a confirmat ratingul suveran al României la „BBB minus” cu perspectivă negativă, aceasta fiind ultima notă din categoria „investment-grade”, recomandat pentru investiţii.