Consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaţiile oferite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) înainte de a alege un furnizor de energie electrică şi să compare ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE, susţine directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.
Acesta a scris marţi câteva recomandări pentru consumatorii casnici în contextul numeroaselor nereguli apărute după liberalizarea pieţei de energie electrică. De altfel, ANRE şi ANPC au demarat, de marţi, o serie de controale la furnizorii de energie şi de gaze naturale.
„Alegeţi cea mai bună ofertă. Comparaţi ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE (https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife). Dacă primiţi o oferta de furnizare de energie, verificaţi să fie de la un furnizor licenţiat. În comparatorul de tarife, simulaţi un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteţi vedea imediat care sunt ofertele mai bune”, transmite Anghel.
Ce a transmis directorul ANPC?
El avertizează consumatorii să fie atenţi când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoţionale, valabile pe durata limitată de timp (de exemplu pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate creşte ulterior.
„Contactaţi furnizorul ales, solicitaţi o ofertă şi o propunere de contract. Verificaţi contractul: citiţi cu atenţie clauzele contractuale, verificaţi dacă în contract sunt specificate clar toate informaţiile importante, precum preţul, durata pe care este valabil preţul, durata contractului, penalităţi de reziliere”, scrie directorul general al ANPC.
Potrivit acestuia, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită următoarelor aspecte: preţul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în oferta; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare şi garanţiile solicitate, după caz.
„Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive”
„Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, în detrimentul consumatorului”, avertizează el.
Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE. „Studiaţi cu atenţie serviciile suplimentare cum ar fi portal online şi aplicaţii mobile pentru a gestiona singur consumul şi facturile. Verificaţi dacă la cerere se asigură service şi în ce condiţii”, recomandă oficialul ANPC.
De asemenea, consumatorii au tot dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spaţiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.
El mai recomandă verificarea respectării clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor.
„Nu ignoraţi notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condişiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită durată de timp), sesizaţi ANPC sau ANRE”, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.
Unde se pot adresa consumatorii?
Consumatorii care întâmpină probleme se pot adresa: ANRE, https://portal.anre.ro/FPetitie/PetitieSector
sau ANPC, https://anpc.ro/articol/536/cum-se-depune-o-reclamatie.
Potrivit datelor ANRE furnizate pentru AGERPRES, Hidroelectrica a primit cele mai mari amenzi de la Autoritate în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021, în timp ce Enel este compania pe numele căreia s-au depus cele mai multe reclamaţii.
Astfel, în perioada menţionată, autoritatea a gestionat un număr de 11.256 de reclamaţii, dintre care 8.053 în sectorul energiei electrice şi 3.203 în sectorul gazelor naturale, în contextul liberalizării pieţelor.
În privinţa energiei electrice, pe numele Hidroelectrica s-au primit 806 reclamaţii, în urma căreia compania a primit 109 sancţiuni în valoare totală de 1,59 milioane de lei.
Enel Energie Muntenia a avut 2.481 de plângeri pe numele său şi a primit 132 de amenzi în valoare de 1,325 milioane de lei. Enel Energie a generat 1.210 reclamaţii şi a primit 105 sancţiuni de 1,22 milioane de lei.
În topul furnizorilor de electricitate cu probleme urmează Electrica Furnizare – 994 reclamaţii, 48 de sancţiuni de 720.000 lei, E.ON Energie – 460 reclamaţii, 28 de sancţiuni de 620.000 lei şi CEZ Vânzare, cu 239 plângeri şi 19 amenzi de 270.000 lei.
Principalele aspecte reclamate au fost modul de facturare a energiei, contractarea, procedura de schimbare a furnizorului, aspecte legate de conectare şi deconectare, precum şi relaţia cu clienţii.