Escrocii continuă seria de tentative de fraudă de tip vishing
DNSC a transmis că seria de tentative de fraudă utilizează tehnica vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii din România să împărtășească date sensibile, în special informații bancare, cu atacatorii.
Specialiștii au spus, de asemenea, într-o postare pe Facebook, cum acționează escrocii.
Potrivit acestora, atacatorii apelează victima, pretinzând că reprezintă SIF Muntenia sau Bursa de Valori București (BVB), și folosesc drept pretext presupuse acțiuni vechi deținute de victimă din perioada cuponiadei din anii ’90, despre care aceasta ar fi uitat. Ei vor spune că valoarea acestor acțiuni a crescut semnificativ, dar pentru a le vinde și a încasa sumele corespunzătoare, victima trebuie să urmeze un proces indicat de atacatori.
Specialiștii au mai spus că, în realitate, nu există astfel de acțiuni, iar escrocii solicită victimei să instaleze aplicații false pe dispozitivul său. Aceste aplicații sunt create pentru a imita vizual identitatea entităților impersonate și au ca scop final prejudicierea financiară a victimei.
Recomandările specialiștilor
Specialiștii recomandă următoarele măsuri pentru a evita astfel de tentative de fraudă:
- Nu instalați aplicații sau programe la solicitarea apelanților, mai ales dacă vi se cere acest lucru urgent și cu explicații vagi.
- Nu furnizați niciodată date sensibile (personale, de autentificare sau de carduri bancare) în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă acestea par să provină de la instituții de încredere.
- Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la autorități sau instituții printr-un canal de comunicare separat, mai ales dacă vi se solicită date sensibile.
- Raportați astfel de apeluri către organizația care pretinde că v-a contactat, pentru a atrage atenția asupra noilor metode folosite de atacatori.
- Dacă ați furnizat date de card, contactați imediat banca și, dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau prin e-mail la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (prin telefon la 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/).
Tot mai multe bănci, vizate de atacuri cibernetice
În altă ordine de idei, în anul 2025, majoritatea băncilor și instituțiilor financiare au emis alerte privind atacurile cibernetice tot mai frecvente, care vizează conturile bancare ale clienților. Printre victimele acestor atacuri s-au numărat și utilizatorii platformei Revolut. Noile metode de fraudă, din ce în ce mai sofisticate, permit hackerilor să acceseze conturile și să retragă bani fără permisiunea titularilor.
De asemenea, fraudatorii recurg la tehnici de phishing și smishing, punând în discuție securitatea sistemelor bancare online.
Revolut a fost una dintre băncile cel mai des vizate de acest tip de atacuri. Un utilizator al platformei, Mihai, a împărtășit pe rețelele sociale o experiență extrem de frustrantă. El a povestit cum, în mijlocul nopții, un card virtual de-al său a fost compromis printr-o metodă de fraudă de tip „clonare”. Mai multe puteți citi aici.