Navele din Marea Neagră sunt în pericol

Navele din Marea Neagră riscă să se ciocnească din cauza faptului că Rusia bruiază comunicațiile GPS. Avertismentul este lansat de șeful Statului Major al Armatei Române, generalul Daniel Petrescu.

„Rusia bruiază în mod activ și constant comunicațiile GPS, ceea ce provoacă riscul producerii unor coliziuni între navele aflate în apele teritoriale române sau cele care intră în zonele supuse restricțiilor de navigație”, a spus Petrescu.

Situația a fost comentată la Antena 3 CNN de generalul (r) Cristian Barbu. Acesta a spus că declarațiile generalului Petrescu sunt perfect adevărate. El a detaliat că aceste situații de tipul bruiajului electronic, mai ales pentru GPS, pot crea confuzii. Ele pot crea chiar deplasări ale poziționării cu sute de metri sau kilometri. Sau chiar să provoace pierderea completă a semnalului.

Generalul Barbu a subliniat că în astfel de situații există un singur mecanism: schimbarea acestor elemente legate de GPS. Alternativa ar fi constituită de alte sisteme de navigație. Mai puțin GLONASS (sistem de navigație prin satelit, a cărui dezvoltare a fost începută de URSS, ca alternativă la GPS, n.r.).

„Asta înseamnă însă modificări, înseamnă investiții, pentru că, în momentul în care schimbi sistemul de referință, înseamnă să schimbi întreaga aparatură de bord. Dar, până una alta, presupunem că situația mai poate fi cumva ținută sub control, prin monitorizarea pe mare cu nave românești în astfel de situații” a spus generalul în rezervă.

Dacă teritoriul României este lovit, procedura NATO e clară

El a comentat și posibilitatea ca o navă care navighează în Marea Neagră, în apele românești, să fie lovită de un bombardament al Rusiei.

„Același lucru se poate întâmpla și cu teritoriul României. Este exact același lucru pe care noi îl putem vedea și pe care l-am suferit cumva, chiar dacă au fost numai bucăți de dronă.

Procedura este foarte clară: atâta timp cât se află pe teritoriul României, că este vorba despre apă internă sau este vorba despre zona noastră maritimă teritorială, înseamnă că întreaga responsabilitate cu privire la acest atac este a Rusiei, iar celelalte condiții de ordin internațional, prin Organizația Națiunilor Unite, înseamnă inclusiv cererea de despăgubiri și justificări.

Din punctul de vedere al NATO, doar în condiția în care se demonstrează că a fost o intenție și nu o greșeală, se procedează întâi și întâi la schimbul, dacă vreți, de condiții diplomatice, politico-militare, pentru că NATO este o organizație politico-militară. Și apoi, dacă este cazul, se trece la o acțiune de justificare a Articolului patru sau a Articolului cinci (referitor la apărarea colectivă, n.r.)”, a spus Cristian Barbu la Antena 3 CNN.