Alertă în România, după ce liderul sindicaliștilor CFR a anunțat că lucrul pe calea ferată se va opri în țară, asta dacă nu va fi aprobat bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei CFR Călători. Anunțul a fost făcut de preşedintele Federaţiei Sindicale a Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Maxim Rodrigo, la protestul ceferiştilor de marți.
Liderul sindical precizat că neaprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli la CFR Călători înseamnă facturi neplătite, înseamnă că în plin sezon nu se pot achiziţiona piese de schimb pentru locomotive, iar acestea se defectează în parcurs, astfel că la nemulţumirile călătorilor se adaugă întârzierile nejustificate, pe lângă faptul că nu au condiţii de confort.
Avertisment privind situația CFR
„Noi am spus şi repetăm: dacă nu apare bugetul de venituri şi cheltuieli, în mod sigur se va opri lucrul pe calea ferată. Motive sunt atât de multe, încât toţi ceferiştii sunt nemulţumiţi şi în mod sigur se vor opri, poate pentru că nu-şi iau salariul la timp şi lucrează la siguranţa circulaţiei şi nu vor să pună în pericol viaţa călătorilor pentru că merg nemâncaţi la muncă. De asemenea pentru că n-au semnalizare la locomotive…
Noi asta vrem să le explicăm: Fraţilor, nu aţi luat trenuri noi, dar n-aţi dat bani nici pentru trenurile vechi, să le reparaţi, măcar să le întreţineţi, măcar să aibă becuri de iluminat, pentru că trebuie să înţeleagă domnul ministru (Cătălin Drulă – n. r.) că dacă un mecanic de locomotivă merge pe calea ferată şi dă peste o maşină la o trecere la nivel primul lucru care-l întreabă procurorul este dacă a avut becuri, dacă locomotiva a fost semnalizată, dacă a avut trompetă şi restul.
Acum toţi dau vina pe ceferişti. Vă daţi seama prin ce trec şefii de tren, conductorii, casierii şi mecanicii de locomotivă la un public foarte supărat din cauza întârzierilor şi pentru că stau în picioare, că merg fără aer condiţionat, în saună?”, a declarat Maxim Rodrigo.
Autoritățile vor să distrugă sistemul feroviar de transport
El acuză autorităţile că vor să distrugă sistemul feroviar de transport, după ce „au terminat CFR Marfă”, vor să micşoreze infrastructura feroviară şi vor „să termine cu CFR Călători”. De asemenea, atrage atenţia asupra faptului că lucrătorii de la compania de stat nu şi-au primit tichetele de masă şi este posibil să nu îşi ia nici salariile. În plus, mecanicii îşi cumpără singuri becuri pentru locomotive, pentru că altfel merg în întuneric.
„Ne afectează foarte mult că CFR Călători nu are buget de venituri şi cheltuieli aprobat deoarece sunt o mulţime de facturi neplătite, suntem în plin sezon, nu se pot achiziţiona piese de schimb şi călătorii merg în regim de saună, nu se găsesc piese de schimb pentru locomotive şi nu se asigură piesele necesare, astfel încât ele rămân defecte în parcurs şi sunt alte nemulţumiri pe care le au călătorii.
Pe lângă faptul că n-au condiţii de confort, mai sunt şi întârzieri la trenuri nejustificate. Bineînţeles, se adaugă şi cele de infrastructură, din cauza vremii, căderi de copaci şi este suficient să ne facem de râs în anul Căilor Ferate Europene, anul 2021, cu asemenea viteze de circulaţie, adică viteze mai mici decât are maşina mică prin oraşe şi cu trenuri vechi pe deasupra. (…) Este inexplicabil cum Guvernul României şi Ministerul Transporturilor nu înţeleg că puteam să avem numai trenuri noi pe calea ferată română, pentru că au existat fonduri europene pe exerciţiul financiar 2014-2020 să se schimbe o treime din trenuri, iar pe exerciţiul financiar 2021-2027 şi prin PNRR să se schimbe celelalte două treimi de trenuri vechi. Deci, puteam să avem numai trenuri noi şi călătorii să aibă condiţii ca în UE, nu ca în România.
Asta e bătaie de joc ce se întâmplă la ora actuală şi faţă de călători şi faţă de mecanici! Călătorii circulă în vagoane tip saună şi mecanicii de locomotivă în întuneric, pentru că au ajuns să nu aibă nici becuri la locomotive. Asta este una dintre cauzele neaprobării bugetului de venituri şi cheltuieli: mecanicii de locomotivă să-şi cumpere becuri ca să semnalizeze locomotivele. Este ceva anormal”, susţine liderul sindical.
Siguranța circulației nu este pusă în pericol
Cu toate acestea, sindicalistul dă asigurări că nu este pusă în pericol siguranţa circulaţiei, însă se reduce numărul trenurilor de călători, în plin sezon, la fel şi viteza de circulaţie.
„Nu este pusă în pericol siguranţa circulaţiei, dar se reduce continuu numărul trenurilor de călători şi putem să vedem că nici nu a apărut bine Mersul de Tren şi CFR Călători tot reduce trenuri. Acum suntem în plin sezon şi se gândesc să anuleze alte trenuri de călători. De asemenea, se reduce viteza de circulaţie şi rămân locomotive defecte în parcurs, ceea ce duce la întârzieri ale trenurilor de călători şi după cum bine vedeţi se mai micşorează viteza, că apar noi restricţii de viteză. Deci, dacă stăm să ne gândim că ajungi în România anului 2021, Anul Căilor Ferate Europene, să faci cu un tren 24 de ore este foarte ruşinos”, spune acesta.