Mai mulți români, clienți ai ING, s-au trezit cu conturile blocate. Aceștia sunt revoltați și chiar dacă și-au primit banii înapoi, vor să meargă mai departe și să sesizeze Avocatul Poporului.
Situație incredibilă pentru clienții ING. Mai mulți români au acuzat că au fost contactați și au fost întrebați din ce trăiesc și de unde au bani în conturi. Pentru că au refuzat să ofere răspunsuri la întrebările în cauză, aceștia s-au trezit cu conturile închise, dezvăluie jurnaliștii de la Libertatea. Un client a susținut că fost inclus într-o bază de date și nu mai are voie să fie client ING vreme de 5 ani. Chiar dacă au primit înapoi banii din conturi, aceștia vor să sesizeze Avocatul Poporului.
Mai exact, un român client al ING România a povestit cum a fost contactat telefonic și a fost întrebat de situația sa financiară și ce face cu banii. Acesta nu a răspuns la întrebări, considerându-le un amestec în viața sa privată. Peste un timp, el s-a trezit că nu mai poate accesa contul pe care banca i-l blocase. Cel în cauză a ținut să precizeze pentru sursa citată că la pariuri online. „M-au întrebat: «Ce e cu sumele considerabile rulate pe contul dumnevoastră?» Eu i-am întrebat: «Care e treaba dumnevoastră?» Banca a spus că trebuie să știe proveniența. Le-am zis că sunt jucător de noroc, rulez banii pe care îi vreau. După 4-5 luni am folosit cardul și am constatat că nu mai am acces”, a povestit acesta celor de la Libertatea.
La fel a pățit și un alt client ING care a refuzat să vorbească despre proveniența banilor săi. Ulterior, a primit un mesaj în care era anunțat că a fost introdus într-o bază de date și că timp de 5 ani nu va mai putea fi client al ING Bank.
În replică, ING a indicat o directivă europeană care obligă instituțiile financiare să își actualizeze datele despre clienți. Este vorba de Directiva (UE) 2015/849. Scopul final al acesteia este combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului.
UPDATE: Redăm, în continuare, explicațiile ING cu privire la această situație
Din punctul de vedere al legislației privind protecția datelor cu caracter personal, temeiul prelucrării datelor în cadrul formalităților KYC este obligația legală aflată în sarcina ING Bank în calitatea sa de Operator de Date, derivată din Legea nr. 129/2019 și din Regulamentul BNR nr. 2 / 2019, în vederea ocrotirii unui interes public major legat de prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Aceste aspecte care sunt menționate în Notele de informare a ING Bank sunt parte integrantă a Condițiilor generale de afaceri ale Băncii (atât în cadrul documentului dedicat Persoanelor fizice, cât şi în cel dedicat persoanelor juridice) și sunt disponibile permanent pe site-ul ING în secțiunea dedicată prelucrării datelor: https://ing.ro/ing-in-romania/informatii-utile/protectie-date-personale.
Privind baza legală în cadrul căreia ING Bank poate închide contul unui client, facem referire la două articole de lege:
art. 18 – (1) din Regulamentul 2/2019 BNR:
În aplicarea art. 11 alin. (9) din Legea nr. 129/2019, instituțiile nu inițiază, nu continuă o relație de afaceri și nu efectuează o tranzacție ocazională dacă nu pot aplica măsurile de cunoaștere a clientelei, inclusiv în cazurile în care nu pot stabili legitimitatea scopului și natura relației de afaceri ori nu pot administra adecvat riscul de spălare a banilor și finanțare a terorismului.
art. 11 – (9) din legea 129/2019:
Atunci când entitatea raportoare nu este în măsură să aplice măsurile de cunoaștere a clientelei, aceasta nu trebuie să deschidă contul, să inițieze ori să continue relația de afaceri sau să efectueze tranzacția ocazională și trebuie să întocmească un raport de tranzacție suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului.
O relație de business poate înceta din mai multe motive invocate de ambele părți și este prioritar pentru noi să îndeplinim obligațiile legale de a deține informații referitoare la clienți actualizate. În conformitate cu cerințele prudențiale adresate băncilor, avem posibilitatea de a păstra anumite informații referitoare la relația de afaceri avută anterior cu un client și motivul pentru care înțelegerea bilaterală contractuală a încetat la un moment dat, ca practică generală a oricărei instituții financiar-bancare din România. Astfel, putem avea informații suplimentare în contextul unei solicitări de redeschidere de cont și ne menținem dreptul de a face o reevaluare şi analiză punctuală în cadrul procesului de deschidere.
UPDATE – Reacția ING