Deşi ieşirea din starea de urgenţă şi reluarea activităţilor economice este aşteptată de mulţi români care au fost obligaţi să intre în şomaj tehnic, peste 12.000 de salariaţi riscă să nu se poată reîntoarce la locurile de muncă. Patronatele din retailul nealimentar solicită proprietarilor de centre comerciale agrearea unei noi înţelegeri prin care să existe chirie zero în perioada pandemiei de coronavirus, în caz contrar ameninţând cu boicotarea redeschiderii magazinelor.
„Este un apel disperat, pentru că suntem într-o situaţie disperată. Există proprietari de centre comerciale care au înţeles conjunctura extraordinară şi neprevăzută pe care o traversăm, şi care au adoptat atitudinea corectă de dialog şi soluţiile comerciale evidente. Există, însă, mulţi proprietari care forţează plata integrală a chiriilor în condiţiile în care membrii noştri au activitatea suspendată.
Nu este corect nici moral şi nici contractual, pentru că retailerii nealimentari nu au putut beneficia de spaţiile respective. Dacă nu se înţelege rapid că nu avem de unde acoperi asemenea costuri ne vom îndrepta spre colaps, iar efectele negative economice şi sociale vor fi extrem de ample”, susţine Cosmin Savu-Cristescu, secretar executiv RORETAIL.
În acest context, Organizaţia Patronală a Retailerilor din România lansează un Apel Public la adresa reprezentanţilor centrelor comerciale de a nu forţa colapsul industriei de retail nealimentar şi agrearea, la nivelul întregii industrii de retail, a unei noi înţelegeri comerciale provizorii (New Deal) între retailerii nealimentari şi reprezentanţii centrelor comerciale, axată pe două elemente principale: zero chirie pentru perioada suspendării activităţii magazinelor şi negocierea individuală a chiriilor ca procent din vânzări, ulterior deschiderii magazinelor.
„Retailerii nealimentari au în plan să nu deschidă magazinele şi să nu participe la redeschiderea centrelor comerciale din România dacă solicitările lor pentru stabilirea unui nou tip de relaţie comercială nu primesc un răspuns favorabil”, atenţionează organizaţia, potrivit Agerpres.
Potrivit sursei citate, până în prezent, peste 2.000 de magazine, reprezentând aproximativ un sfert din totalul magazinelor din centrele comerciale din România, au semnat apelul RORETAIL. Organizaţia Patronală a Retailerilor din România este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România (branduri naţionale şi internaţionale) şi însumează peste 12.000 de angajaţi.