Specialiștii avertizează asupra unui nou tip de fraudă pe internet, în România. Hackerii prezintă o problemă reală pentru cei care navighează în spațiul virtual. Dacă nu suntem foarte atenți putem cădea ușor în plasa lor.
O nouă ameninţare a hackerilor a pătruns şi în România. Infractorii susţin că sunt tehnicieni în spatele mai multor producători de sisteme de operare. Pretind mai apoi că le oferă ajutor utilizatorilor pentru probleme care, în realitate, nu există. Utilizatorii plătesc zeci de mii de lei pentru serviciile de care nici măcar nu au nevoie. La nivel global, 6 din 10 persoane au picat pradă unor astfel de situații. 20% au continuat să discute cu hackerii, iar 10% dintre ele au pierdut sume importante de bani.
Este cel mai nou model de atac. Hackerii lucrează cu emoţiile utilizatorilor şi le promit rezolvarea unor probleme la sistemele de operare care, în realitate, nu există. Ţintele preferate ce cad frecvent pradă atacatorilor sunt vârstnicii, cu puţine cunoştinţe în domeniu. Sunt sunaţi de infractori şi păcăliţi.
„Se încearcă să se inducă ideea de urgență – „Acum este nevoie să intervenim” – și de gravitate. „Este nevoie de intervenția noastră pentru că altfel îți pierzi datele, calculatorul este expus, este infectat cu un virus”. Se acționează foarte mult în zona de social engineering, de încercare să convingi victima că trebuie să acționeze imediat și trebuie să aibă încredere în tine pentru că ești singurul care îi poate oferi rapid suportul tehnic. De fapt nu este nevoie de el. Se falsifică un suport tehnic și se încasează o sumă de bani pentru un serviciu inutil. În cel mai rău caz, obținându-se acces la computer se poate instala malware sau sub pretextul de a securiza aplicațiile pe rând, se pot accesa chiar și aplicații de internet banking, cum a fost cazul în România. Persoanele cu care am stat de vorbă au povestit despre abilități de comunicare foarte bune ale celor care i-au sunat. Foarte convingători. Inclusiv se prezintă legitimații false ca să se facă credibili. Au răbdare, stau la telefon zeci de minute, chiar peste o oră ca să-și convingă victima”, a spus Magda Popescu, avocat Microsoft România, conform Digi24.
„Mama mea a avut o experiență de genul ăsta. A accesat în mod neintenționat un site de acest tip și i-a apărut un mesaj cu foarte mult roșu – „Atenție, ai virus”. Foarte interesantă a fost reacția ei, pentru că ținea telefonul în mână de parcă are o bombă și nu știa cum să mi-l aducă mai repede, să-i spun ce să facă”, Comisar Sorin Stănică, serviciul prevenire IGPR
Microsoft a inregistrat peste 7.000 de sesizari venite de la utilizatori din 15 ţări diferite, inclusiv România. Apple, Google, Dell sau HP s-au confruntat cu aceeaşi problemă.
India pare a fi punctul de plecare pentru noul atac, spun specialiştii. Anul trecut au fost descoperite 26 de sedii din care acţionau hackerii, iar 40 de persoane au fost arestate.
„Zilnic sunt peste 2,7 mil de atacuri la nivel mondial, din care peste 75% sunt firstseen atacks, adică atacuri care se întâmplă acum pentru prima dată, cu bucăți de info care se creează în ziua aceea și nu au niciun istoric în spate. Un sistem clasic, de tip antivirus, nu poate face față unor astfel de amenințări”, Ovidiu Pisma, specialist în securitate, Microsoft România
„În 2017 au fost 140 de milioane de alerte privind IP-uri românești implicate în incidente de securitate cibernetică. Doar 1.400 de incidente au fost raportate la CERT-RO. CERT-RO a mai primit astfel de raportări de la companii de transport aerian sau magazine virtuale importante”, Cătălin Avram, director CERT-RO
La nivel mondial, în fiecare secundă, 12 persoane sunt victime ale infractorilor cibernetici.