Accelerarea digitalizării și implementarea ei acolo unde părea că acest lucru este greu de făcut reprezintă unul dintre beneficiile aduse de pandemia de coronavirus. Sectorul construcțiilor tinde să se alinieze acestui trend, chiar dacă, în prezent, la nivel european, deși peste 90% dintre companiile de profil recunosc importanța digitalizării proceselor, mai puțin de 6% o și aplică în activitatea zilnică. Alexandru Boca, fondator Conzo.ro, prima platformă de tip marketplace din construcții, este unul dintre antreprenorii care a decis să facă pasul spre Construcții 4.0.
Pentru a putea înțelege cu adevărat ce presupune digitalizarea în construcții, trebuie să înțelegem care sunt pașii necesari finalizării cu succes a unui proiect, de la faza de ofertare, până la recepția lucrării. Din păcate, mai ales în România, până în momentul de față, digitalizarea în domeniul construcțiilor s-a rezumat în mare parte la folosirea email-ului. Practic am digitalizat telegramele si scrisorile. Pentru a obține eficientizare și profit, însă, nu e suficient.
Lansarea platformei conzo.ro în 2019, a venit ca urmare a problemelor cu care m-am confruntat în activitatea de project management pe care o desfășor de ani mulți. Cel mai mare dușman atunci când construiești este timpul, urmat îndeaproape de lipsa oamenilor competenți pentru proiectul pe care îl ai în derulare. De cele mai multe ori, aceste dificultăți se împletesc: practic, se pierde foarte mult timp căutând firme specializate pentru lucrările contractate. Și asfel am făcut primul pas online: am pus la punct o platformă tip marketplace în care companiile pot posta anunțuri de subcontractare, își pot oferi spre vânzare sau închiriere produsele sau utilajele, iar persoanele fizice au posibilitatea de a găsi rapid echipe pentru construcția sau renovarea casei, de exemplu.
Procesul de înscriere este foarte simplu și presupune completarea unui formular online cu solicitările specifice, iar acesta este distribuit firmelor înscrise în platformă, în funcție de zona geografică în care se află și de specificul lucrării – construcții, arhitectură, proiectare sau instalații. În acest moment, avem peste 300 de companii înscrise, iar asta este semnul că unul dintre obstacole – cel legat de ofertare si de aria de companii tangibile care pot oferta – companii care, fără rețeaua pe care o creăm, nu ar fi fost atât de ușor de atins – este pe cale să fie eliminat.
Transferul de informație și managementul aprobărilor
Pentru a ne putea apropia de Construcții 4.0, însă, este esențial să eficientizăm transferul de informație și managementul aprobărilor, iar acest lucru este posibil prin dezvoltarea unui set de Project Management Tools. Ele ne vor ajuta să câștigăm timp și vor asigura trasabilitatea oricărei acțiuni și a oricărui document din proiect.
Oricine știe că, pe parcursul unei lucrări, au loc numeroase ședințe de coordonare pentru stabilirea tuturor detaliilor pentru bunul mers al activității. În acest moment, informațiile se transmit prin intermediul e-mail-ului, iar documentațiile de mari dimensiuni sunt accesibile prin linkuri de transfer. Dar e-mailurile se pierd de multe ori, mai ales când sunt în număr mare, iar linkurile expiră, ceea ce îngreunează foarte mult procesele, generând întârzieri.
Practic, soluția vizează patru arii: digitalizarea datelor, a accesului, automatizarea și conectivitatea. Prin intermediul uneltelor digitale de tip Request Manager, toate deciziile rezultate în urma ședințelor sau solicitările, odată urcate online, vor putea fi urmărite pe parcurs de toată echipa de proiect.
Dacă adăugăm și un tool de tipul Document Approval Manager simplificăm procedura de obținere a aprobărilor, totul rapid, documentele fiind vizibile si accesibile instant tuturor membrilor din echipa de proiect. Aceștia le pot aproba online, pot adăuga comentarii și observații prin intermediul chat-ului, ceea ce asigură transparență întregului proces, pe lângă viteză. Studiile arată că utilizarea instrumentelor digitale pentru organizarea și urmărirea unui proiect eficientizează activitatea cu 75%.
În acest fel, cei ce lucrează în construcții nu vor mai fi nevoiți să dedice doar 30% din timpul lor activității propriu-zise, în timp ce 70% din timp aleargă – la propriu – după materiale, după obținerea semnăturilor și aprobărilor, după echipe de proiect.
Prezența online puternică și susținută, optimizarea site-urilor, accesul pe platforme care conferă vizibilitate și conectează rapid cererea și oferta și utilizarea uneltelor digitale care eficientizează procesele sunt treptele pe care trebuie să le parcurgem pentru atingerea obiectivului Construcții 4.0.