Specialistul BNR nu recomandă creditarea în acest an și îi sfătuiește pe români să mai aștepte în cazul în care își doresc să achiziționeze o casă sau o mașină.
În contextul crizei actuale, recomandați creditarea și care ar fi riscurile?
„În ceea ce privește creditarea, eu am mai făcut această recomandare și există și colegi din BNR care au făcut acest lucru. Având în vedere că suntem într-o perioadă de dobânzi extrem de ridicate recomandarea noastră pentru consumatori este să-și amâne investiția într-un imobil cu credit sau achiziționarea unor bunuri de folosință îndelungată, măcar pe parcursul acestui an.
Există situații când oamenii care se calificau pentru un credit acum câteva luni, ca urmare a creșterii destul de însemnate a dobânzilor, nu se mai califică. Mai bine să mai aștepte o perioadă.
Anul acesta, dacă aș fi în locul dumnealor, nu aș face un credit în această perioadă, măcar pe parcursul anului 2023. În 2024 se face o reanaliză de către consumatori din toate perspectivele.
De mers la bancă m-aș duce, măcar să solicit oferte din partea băncilor pentru a mă convinge că nu este o idee bună. Banca respectivă eu nu cred că va spune consumatorului să nu ia anul acesta credit pentru că nu este în regulă, dar făcând o analiză și uitându-se și în urmă puțin la ce costuri erau la dobânzi în principal, s-ar putea să ajungă consumatorul singur la această concluzie.
Putem întreba un prieten, putem face o analiză comparativă, există site-uri de specialitate pe care consumatorul respectiv se poate uita. Sunt mai multe variante de a face o analiză, dar recomandarea mea este de a amâna, cel puțin în acest an, un credit ipotecar sau cumpărarea unei mașini.”, a declarat Alexandru Păunescu pentru Capital.
Anul 2022, cel mai eficient an pentru CSALB
Specialiștii CSALB au discutat despre anul 2022, cel mai eficient an în relația dintre consumatori, bănci și IFN-uri, în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
În anul 2022 au avut loc cele mai multe negocieri încheiate cu împăcarea părților; 145 de procese au fost închise pentru că părțile au dorit o rezolvare amiabilă; IFN-urile au rezolvat direct aproape 40% din solicitările care le-au fost adresate, iar beneficiile totale obținute în urma negocierilor au fost cele mai mari din ultimii 7 ani, se arată într-un comunicat de presă remis, miercuri, 1 februarie, de către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
2.627 cereri a primit CSALB în anul 2022 de la consumatorii care au solicitat băncilor (1.712 cereri) și IFN-urilor (915 cereri) intrarea într-o negociere în cadrul Centrului. În cei 7 ani de activitate este cel mai mare număr anual de cereri pentru rezolvarea amiabilă a nemulțumirilor în relație cu creditorii. Începând cu anul 2016, până în prezent, CSALB a înregistrat peste 12.000 de solicitări.
Majoritatea dintre ele au fost completate direct pe site-ul csalb.ro. O pondere importantă între cererile clasate (pentru care nu se formează un dosar de conciliere) sunt cererile respinse din motive obiective. De exemplu, în 2022 CSALB a primit 1.034 de cereri care vizează radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, dintre care: 317 cereri în raport cu băncile (reprezentând 18,5% din totalul cererilor adresate băncilor) și 717 cereri în raport cu IFN-urile (reprezentând 78,4% din totalul cererilor adresate IFN-urilor).
IFN-urile rezolvă direct (după sesizarea CSALB, dar fără aportul unui conciliator) aproximativ 40% din totalul cererilor care le sunt adresate, obiectul majoritar al acestora fiind radierea înregistrărilor din Biroul de Credit.Reamintim că cererile care au ca obiect radierea înregistrărilor din Biroul de Credit, negocierea creditelor din programul Prima Casă, creditele cesionate etc., sunt clasate în mare parte. Motivul este că în fiecare dintre aceste cazuri există legislație specială aplicabilă, iar marjele reale de negociere sunt foarte limitate ori inexistente.
2 milioane de euro este suma rezultată în 2022 ca urmare a negocierilor dintre consumatori și bănci derulate de CSALB
658 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri s-au purtat în cadrul CSALB anul trecut. Pentru a doua oară în ultimii 7 ani de activitate a fost depășit pragul de 650 de dosare de negociere. Față de anul 2019, când au fost înregistrate 664 de negocieri, anul trecut eficiența a fost mult mai mare.
Dacă în 2019 doar în 78% dintre cazuri părțile s-au împăcat, în 2022, 90% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părților și acceptarea de către acestea a soluției date de conciliatorii Centrului (fiind cel mai mare procent de negocieri încheiate cu împăcarea părților din totalul concilierilor). Doar în 55 din negocierile purtate în 2022 una dintre părți sau ambele nu au acceptat soluțiile propuse de conciliatorii CSALB.
Potrivit CSALB 2 milioane de euro este suma rezultată în 2022 ca urmare a negocierilor dintre consumatori și bănci derulate în cadrul CSALB. Reduceri sau eliminări de comisioane, ajustări de dobândă, scăderea sau chiar ștergerea integrală a datoriei (în cazurile deosebit de dificile) sunt o parte dintre soluțiile acordate.
În cei 7 ani de activitate, suma totală a beneficiilor a ajuns la 8 milioane de euro. Aproximativ 4.000 de euro este valoarea medie a beneficiilor pe care le-a primit un consumator în 2022, mai mică decât în 2021 (4.300 de euro), însă anul trecut au fost 50 de oameni în plus față de 2021 care au beneficiat de soluții favorabile în cadrul negocierilor.