Un plic de maioneză Olympia costă, acum, doar 0,22 lei
Un plic de maioneză de 50 de grame de la brandul românesc Olympia costă, acum, doar 0,22 lei (adică 22 de bani) în Kaufland, după o reducere de 89%, care reprezintă adaosul comercial practicat de retailer, conform celor de la Gândul.
Asociația Consumatorilor a atras atenția asupra acestei situații și susține „Proiectul de Ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu preţul de achiziţie”, inițiat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

Propunerea ANPC de a afișa adaosul comercial, respinsă de oamenii de afaceri
Propunerea ANPC de a afișa adaosul comercial a fost respinsă cu fermitate de oamenii de afaceri. Comercianții spun că este o amestecare în piața liberă, că vor avea costuri suplimentare și că va afecta concurența.
Patronatul Concordia, spre exemplu, a ironizat ideea, comparând-o cu economia planificată din anii ’80.
„Propun să înființăm o comisie care să stabilească adaosul comercial pentru fiecare produs în parte și dacă se poate să ne transmită guvernanții exact cine, ce, cât și unde să producă. Așteptăm instrucțiuni. Și fiecare magazin să aibă o alveolă sau două din conserve de șprot. Numai, gata. Vrem anii ’80 înapoi”, a scris Radu Burnete, directorul executiv al Confederației Patronale Concordia, pe rețelele sociale.
Ce prevede proiectul de ordin al ANPC?
Proiectul de ordin al ANPC prevede ca comercianții să informeze consumatorii despre adaosul comercial aplicat produselor, atât în magazinele fizice, cât și în cele online. Lângă prețul fiecărui produs ar trebui să fie afișat și procentul de adaos comercial, folosind aceleași caractere de font, culoare și mărime ca pentru preț.
În cazul magazinelor online, această informație trebuie să fie prezentată în același loc vizibil cu prețul produsului. Scopul acestei măsuri este de a ajuta consumatorii să înțeleagă mai bine cum sunt stabilite prețurile și de a le permite să facă alegeri înțelepte.
De ce oamenii de afaceri nu sunt de acord cu această propunere?
Criticii proiectului de ordin al ANPC aduc mai multe argumente împotriva sa:
-
Încălcarea confidențialității comerciale. Dezvăluirea adaosului comercial ar putea încălca acordurile de confidențialitate din contractele de achiziție și ar putea face publice informații sensibile despre strategiile comerciale ale magazinelor.
-
Impactul asupra concurenței. Afișarea adaosului comercial ar putea afecta concurența liberă, făcând-o mai restrictivă, ceea ce ar putea fi dăunător pentru consumatori. Magazinele mici, care nu au aceleași condiții de achiziție ca marile rețele, ar putea fi puse în dezavantaj.
-
Costuri suplimentare. Implementarea noii măsuri ar necesita modificarea sistemelor de etichetare și afişare a prețurilor, ceea ce ar adăuga costuri suplimentare pentru comercianți, iar aceste costuri ar putea ajunge să se reflecte în prețurile produselor.