Capital: Domnule director, ati reusit sa va acomodati cu noul dvs. loc de munca?
Alin Giurgiu: Constat ca FPS isi merita denumirea legala de institutie atipica. In fiecare zi se schimba ca un cameleon. Cred ca foarte greu voi putea spune vreodata ca m-am obisnuit cu ea.

Capital: Care ar fi principala diferenta dintre perceptia din exterior si realitatea pe care o constatati acum, din interior?
Alin Giurgiu: Este un soc foarte mare. Eu am avut o experienta intr-o alta zona vulcanica, Rusia; patru ani am lucrat acolo in calitate de consultant. Dar nu am avut acces la atat de multe informatii. Abia acum incep sa inteleg lucruri care altadata imi pareau de neinteles.

Capital: La inceputul anului, HG nr. 983 privind reevaluarea terenurilor si cladirilor a bulversat mai ales filialele. Ce alte acte normative in vigoare credeti ca stau in calea accelerarii procesului de privatizare?
Alin Giurgiu: Toate actele care reglementeaza procesul de privatizare creeaza inerent si dificultati. Se cunosc aspectele legate de restituirea proprietatii. Exista cerere, exista oferta, dar nu este reglementat regimul proprietatii.
O alta problema este legata de strategiile sectoriale. Conlucrarea dintre ministere si FPS nu este statuata destul de explicit in lege.

Capital: Prin lege, va referiti la Ordonanta nr. 88, a privatizarii?
Alin Giurgiu: Da, dar si la anumite legi speciale, care nu fac delimitari destul de clare.

Capital: Exista divergente intre FPS si ministere?
Alin Giurgiu: Nu neaparat. Mai bine i-as spune lipsa de sinergie. De exemplu, noi ne apucam sa privatizam, apoi ministerul X reactioneaza, sesizand ca s-a produs o schimbare care nu e potrivita cu strategia sa.

Capital: In asteptarea clarificarii regimului propietatii, filialele FPS au vandut active ale IAS. Unele voci spun ca va fi afectata privatizarea ulterioara a acestora.
Alin Giurgiu: Din pacate, exista o intelegere diferita a notiunii de activ. Cand ne gasim la nivelul societatii comerciale, la categoria active este trecut chiar si tractorul. In schimb, legea privatizarii, cand vorbeste de active, se refera la unitati sau subunitati ale societatilor. Nu neg ca vanzarea de „obiecte”, sa le spunem (dar care la nivelul societatii se numesc active), genereaza asemenea situatii si prejudiciaza ulterior. Aceasta confuzie de apreciere are mai multe cauze. FPS poate foarte greu sa controleze situatia din punct de vedere managerial. Apoi, nici nu exista o cultura manageriala. Am schimbat 80% din manageri si acum suntem intr-o situatie disperata. Pe unii i-am schimbat degeaba, am pus altii si mai prosti sau care nu aveau experienta necesara. In fine, nici macar varianta aducerii de manageri straini nu a dat rezultate spectaculoase, pentru ca mediul economic romanesc e viciat. S-au adunat criza, hazardul, economia subterana, devenind acum de necontrolat.

Capital: In Senat a fost aprobata Legea privind Agentia fermelor agricole. FPS dorea infiintarea unei Agentii de administrare a terenurilor agricole. Va urma o reconciliere legislativa?
Alin Giurgiu: E o problema dificila pentru FPS, dar nu e prima. Trebuie sa gasim o solutie de compromis.
Capital : Compromis in conditiile in care legea initiata de Trita Fanita prevede extragerea IAS din portofoliul FPS?
Alin Giurgiu: Compromisul este legat de continutul noii legi a privatizarii, prin care FPS nu mai ramane singura entitate privatizatoare. Unele ministere (cum ar fi Ministerul Agriculturii, Ministerul Industriei si Comertului) vor putea si ele sa privatizeze, iar FPS va juca un rol secundar, de tehnician. Pe de alta parte, vor ramane unele societati in portofoliul FPS, dar se va tine cont si de strategiile sectoriale ale ministerelor implicate.

Capital: Va semna FPS protocolul de privatizare in turism cu Ministerul Turismului si cu SIF-urile?
Alin Giurgiu: Deocamdata se negociaza. Tendinta e spre compromis, altfel ar deveni distructiv.

Capital: Vedeti acum o cale de
mijloc?
Alin Giurgiu: Trebuie sa spun ca inca nu. Vremurile o vor impune.

Capital: Care sunt principiile divizarii simetrice si pentru ce motiv sustine FPS aceasta metoda?
Alin Giurgiu: FPS are drept sarcina privatizarea cu mare viteza, in timp ce pentru SIF-uri timpul se scurge in alte dimensiuni; pentru ele, eficienta, jocurile financiare sunt mai importante decat aspectele strategice.

Capital: Totusi, nu ne-ati spus principiile…
Alin Giurgiu: Eu nu cred ca trebuie sa explic in ce consta asta, dar pot spune de ce vrem asta: pentru ca aceasta divizare s-ar putea face simplu, rapid. In momentul in care incerci sa faci divizari proportionale sau pe alte criterii, e nevoie de studii, de analize, de timp indelungat.

Capital: In cazul cesiunii de actiuni intre FPS si SIF-uri, dupa care criterii se face acest transfer reciproc?
Alin Giurgiu: In afara de legea pe care o cunoastem, noi vrem sa ne inchidem pe sold. La ora actuala, FPS si SIF-urile isi datoreaza reciproc actiuni. Noi incercam sa facem aceste schimburi cat mai avantajos. Sa va dau un exemplu: una dintre obligatiile legate de ASAL este vanzarea Comcereal-urilor. Acestea nu se vand prea usor, asa ca recurgem la compensatii. Spunem SIF-urilor: „Luati voi trei Comcereal-uri, care stim ca nu va trebuie, dar in schimb, in acest pachet, va mai dam niste societati bune, de exemplu, societati din turism…”

Capital: Dar care sa fie o necesitate a SIF-urilor…
Alin Giurgiu: Bineinteles. De aceea suntem adesea acuzati, „iata, domnule, SIF-urilor le-au dat numai chestii bune, iar statul a fost pagubit”. De fapt, e rezultatul negocierilor, nu-i poti forta sa ia ce nu le trebuie.

Capital: Un subiect delicat este cel al litigiului dintre CNVM si Asirom. Cine poarta vina pentru aceasta situatie?
Alin Giurgiu: Vedeti, este un stil transant, specific presei, si eu il admir intr-un fel. Dar eu nu ma pot exprima, si de aici si retinerea FPS. Stiti ca e un proces…

Capital: Exista o sesizare a CNVM, iar FPS a ramas cu 26% din Asirom, de la 70%…
Alin Giurgiu: Da. Noi ne-am spus o parere clara, nu recunoastem ce s-a intamplat. Poate ca a fost o conjunctura.

Capital: Daca eu intreb un director de filiala FPS: „Care a fost cea mai frecventa metoda de privatizare pe 1998 la filiala dvs.?”, iar dansul imi raspunde: „Stiu eu, dar nu prea stiu. Stati sa ma uit”, dvs. cum l-ati caracteriza?
Alin Giurgiu: Pai rau, pentru ca la filiale exista o regula clara, fara dubii: licitatie cu strigare, si cu asta, basta. Asa ca as aprecia drept rau un asemenea raspuns. Neprofesionist.

Capital: Recent, dl Radu Sarbu spunea ca vanzarile de actiuni catre PAS-uri n-au fost tocmai un succes. Pe de alta parte, senatorii au prevazut, in cadrul propunerii lor de schimbare a Legii privatizarii, ca „societatile cu capital majoritar de stat care detin spatii comerciale vor fi vandute de catre FPS locatorilor, chiriasilor sau salariatilor”. Cum comentati?
Alin Giurgiu: N-au fost si nu vor fi un succes, pentru ca piata de capital romaneasca este in cadere. PAS-urile nu aveau cum sa nasca capital din nimic. Dimpotriva, PAS-urile au fost privite intotdeauna ca un fel de ajutor social al statului, ca sa se nasca intreprinzatori romani. Au fost cazuri unde s-a vrut doar sa se puna mana pe ceva, iar managementul a fost inexistent. In primul rand in turism, e trist ca PAS-urile au luat mult si nu au reusit sa faca nimic. In loc sa vina un intreprinzator strain sau un manager bun,
ne-am trezit cu aceleasi hoteluri murdare, cu aceleasi atitudini injositoare fata de clienti.    

Carte de vizita

Data si locul nasterii:
13 octombrie 1951, Sighisoara
Stare civila:
casatorit
Studii: Facultatea de Fizica, promotia 1975. In 1983 si-a luat doctoratul in stiinta materialelor la Cluj.
Activitate profesionala:
A participat la mai multe proiecte desfasurate in strainatate, pe teme legate de restructurare si privatizare. Din 1997 pana in 1999 a lucrat ca expert in aceste domenii pentru compania Droege&Comp din DALsseldorf. A desfasurat numeroase teme de cercetare in domeniul designului industrial, al economiei, sistemelor energetice, aliajelor din metal. Din 1999 este director general al FPS.r
r
Irinel Tibirna