Astăzi, 22 septembrie, are loc Forumul Top Angajatori. În cadrul evenimentului sunt dezbătute cele mai importante teme, aspecte și probleme cu care se confruntă piața forței de muncă din România, printre care și criza forței de muncă. Alina Mihai, consilier senior în cadrul Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), a vorbit despre principalele provocări în ceea ce privește capitolul resurse umane.
Care sunt soluțiile pe care retailerii le-au adoptat pentru a combate această criză a forței de muncă? Spre exemplu, deja cunoaștem faptul că mai multe companii de pe piață au ajuns să angajeze oameni din afara localității, pe care îi transportă zi de zi de acasă la locul de muncă.
„Întra-adevăr, există acest transport, această migrație, dar zona de IT ne ajută pe o componentă pe care nu putem să o acoperim cu totul.
În retail se lucrează 7 zile din 7, nu este o zonă care să poată să fie îmbrățișată de cei care și-ar dori un serviciu de acasă, nu avem această posibilitate. Cred că aceste lucruri s-au rezolvat prin investițiile în resursa umană: bonusuri, stimulente, mai mult timp liber, un salariu un pic mai bun, loc de muncă apropiat de casă.
Primordial, angajații sunt români și o fac pentru că au un exemplu prin familie, vecini. Nu aș putea spune că ne bazăm pe forța de muncă din afară”, a declarat Alina Mihai, consilier senior în cadrul AMRCR.
Cum vedeți situația retailerilor din România pe termen mediu și lung la capitolul resursă umană? Ultimii ani au fost unii de expansiune, cu venituri din ce în ce mai mari pentru majoritatea jucătorilor și implicit din ce în ce mai mulți angajați. Poate această expansiune să fie blocată de perspectivele pesimiste pe care le avem asupra forței de muncă?
„Anul trecut aveam o forță de muncă de 255.000 de angajați, doar în domeniul alimentar. Marile rețele, retailerii moderni se extind, din nevoia de a fi mai aproape de consumatori. Această provocare este în fiecare zi pe masă, am încercat să o rezolvăm apelând și la diferite programe aflate în dezvoltare.
Casele de self-check-out, de self-pay, au venit ca o nevoie din piață. Majoritatea ne bucurăm că nu mai stăm la coadă, mai economisim timp. Este nevoie și pe zona digitală de oameni care să asiste. Tot în domeniul digital aș putea să spun că membrii noștri s-au dezvoltat în online, un trend provocat de pandemia de Covid.
Una dintre marile provocări nu este doar aceasta, de a găsi forță de muncă, dar și de a fi într-o continuă adaptare la nevoile angajaților noștri.
Există localități, comune, în care singurii angajatori sunt retailerii. Asta ne face să ne gândim că nu mai migrează forța de muncă, că ajutăm la dezvoltarea gospodăriile, că păstrăm o tradiție și ne mândrim cu acest lucru.
Planurile sunt să ne putem baza pe oameni în fiecare parte a țării”, a mai spus Alina Mihai.