La finalul a trei ani în care a pierdut masiv clienţi din România, Alitalia aruncă mănuşa operatorilor low-cost, cu obiectivul de a deveni preferata oamenilor de afaceri.

După experienţele din ulti­mii ani, Alitalia nu este o companie aeriană prea dra­gă pasagerilor. Dimpotrivă. În memoria colectivă stă­ru­ie imaginea unui operator ce oferea ser­vicii care lăsau de dorit, indiferent dacă era vorba de mâncarea primită în avion, de siguranţa bagajului, a aeronavei sau de comportamentul însoţitorului de bord. „Aceste lucruri sunt istorie acum“, spune, pentru Capital, Marco Rottino, directorul general al Alitalia pentru România, Moldova şi Bulgaria. „Noua Alitalia este o companie 100% privată, iar acest lucru a adus multe beneficii“, adaugă acesta. Schimbările în bine, insistă Rottino, vor încânta şi consumatorul român.

Zboruri înjumătăţite

Soluţia pentru fa­limentul Alitalia, consemnat în 2008, a fost privatizarea, lucru pe care italienii se feresc să-l recomande Tarom. „Privatizarea a însemnat un ajutor din partea statului pentru concedierea a 8.000 de angajaţi din 20.000“, spune Rottini. Alitalia a hotărât ca ac­ţionarii să nu-şi înstrăineze părţile în următorii patru ani, pen­tru a putea păstra echilibrul în managementul noii companii. În ultimii doi ani, deşi Tarom s-a confruntat cu scăderi ale veniturilor, numărul angajaţilor a rămas relativ acelaşi, circa 2.500. Pri­va­tizarea rămâne în stadiul de intenţie, şi chiar dacă se va con­cretiza, sta­tul intenţionează să păstreze o par­te însemnată din ac­ţiuni. Săptămânal, din cele circa 330 de zboruri dinspre România că­tre Italia, 21 sunt efectuate de Alitalia. Acest lucru se traduce prin o cotă de piaţă de 7% pentru compania italiană. „Acum trei ani erau circa 49 de curse.

Dar pe atunci nu exista ofensiva low-cost, nici competiţia directă din partea al­tor companii. Alitalia opera zboruri şi din alte oraşe din România, nu doar din Bucureşti, cum se în­tâmplă în prezent“, spune Rottino. Astăzi, mai toate companiile low-cost oferă zboruri către diverse destinaţii din Italia, la acestea adăugându-se şi Lufthan­sa, companie care, anul trecut, a inaugurat zboruri directe din Bucureşti către Milano. „Operatorii low-cost conectează direct Bucureştiul sau alte oraşe din ţară cu multe destinaţii din Italia. Când ai zbor direct către Treviso sau Catania, este normal să iei un low-cost, şi nu Alitalia, care oferă această destinaţie cu escală“, spune Rottini „Chiar dacă vând biletul la zece euro tot nu mă ia nimeni în aceste condiţii“, adaugă acesta.

Preţuri de la 89 de euro

199-48370-14_alitalia_08.jpgAvantajul în faţa operatorilor precum Blue Air sau Wizz Air constă în faptul că Alitalia nu este interesată cu precădere de clientela reprezentată de turişti sau muncitorii români din Italia, ci de oamenii de afaceri care fac naveta între România şi Italia, iar pentru aceştia timpul este important, motiv pentru care optează pentru aeroporturile principale. Acest lucru i-a ajutat pe cei de la Alitalia să menţină o cotă de piaţă de 87% pentru Milan Linate (aeroport aflat în centrul oraşului) şi 65% pentru Roma Fiumicino. Până în martie 2009, compania utiliza serviciile aeroportului Malpensa, aflat la 46 de kilometri în afara oraşului, pe care aterizează azi Lufthansa, repectiv companiile low-cost. „Faptul că operăm pe aeroportul principal ne-a ajutat să avem o cotă de piaţă atât de mare pe Milano. Cei care folosesc celelalte companii aeriene şi aterizează pe Malpensa pierd încă o oră până în centru, iar un taxi de la Malpensa către oraş costă mai mult decât biletul de avion“, explică Rottini. Pentru moment, Alitalia nu a luat decizia de a introduce noi rute din România, pentru că aşteaptă mai întâi să vadă rezultatul intrării Tarom în Sky Team, în iunie. Operează însă în regim code-share cu acesta o cursă spre Veneţia, la preţuri atractive. Managementul companiei a înţeles că soluţia pentru a-şi păstra cota de piaţă este să menţină tarifele la minimum. „România nu a fost, în 2009, o rută profitabilă pentru Alitalia. Bineînţeles că acest lucru a fost cauzat de criză, dar din păcate, România a devenit o destinaţie low-cost şi am fost nevoiţi să scădem cu mult tarifele pentru a ne păstra un grad acceptabil de ocupare al aeronavelor, lucru care a dus la încasări mai mici“, spune Rottino. Anul acesta, preţurile biletelor pentru Roma pornesc de la 109 euro, respectiv 89 de euro pentru Milano.

Avioane goale
În sem. I din 2009, Alitalia a înregistrat pe rutele dinspre Ro­­mânia un grad de ocupare de 49,6%, dar a recu­pe­rat în partea a II-a a anului. Pentru 2010 se aşteaptă un grad de încărcare de 70%, asemănător celui din 2007.

199-48369-14_grafic_08.jpg

O companie care a decolat cu 64 de ani în urmă

Istoric Alitalia (Linee Aeree Italiane), compania naţională a Italiei, a fost înfiinţată în 1946. În 2008, compania a intrat în faliment.

Achiziţie În august 2008, un grup de antreprenori italieni, împreună cu banca Intesa San­paolo, a fondat Compagnia Ae­rea Italiana (CAI), care a cum­părat brandul şi ac­tivele profitabile ale companiei pentru un miliard de euro. CAI a achiziţionat, ulterior, operatorul italian Air One. În ianuarie 2009, CAI a vândut 25% din companie către Air France KLM.

Prezenţă Operează 73 de des­tinaţii în lume. Flota sa a fost schimbată, fiind compusă în mare parte din aparate Airbus. Compania este în proces de înlocuire a aeronavelor MD-82, cu care operează şi în România, cu aparate A320. A creat un hub Air One pe aeroportul din Malpensa.