UPDATE În momentul închiderii ediției, a fost publicat un amendament aprobat de ASF la prospectul de vânzare al acțiunilor Alro. Astfel,  perioada de ofertă se prelungește cu 3 zile lucrătoare, până la data de 19.07.2018, iar prețul  va fi stabilit în intervalul 3,5 RON și 4 RON pe acțiune, investitorii de retail putând subscrie la limita superioară a intervalului de preț. În plus, investitorii de retail vor beneficia de un discount de 7% din prețul de ofertă.

Industria grea din România a trecut prin perioade foarte dificile după 1990. Lipsa de tehnologie modernă, provocată de absența investițiilor înainte de 1990, eficiența redusă și lipsa de capital au dus la închiderea multor fabrici și uzine pe care nu le-a dorit niciun investitor. Au rămas câteva unități din industria grea, printre acestea aflându-se și Grupul Alro. 

O vizită în cadrul fabricii de producție de la Slatina îți oferă o imagine a modului în care s-a putut păstra o unitate construită în perioada de avânt a comunismului. Mai exact, în timp ce clădirile, de la birouri la hale de producție, arată la fel ca acum 50 de ani (desigur, modernizate), majoritatea echipamentelor folosite, de la uniformele muncitorilor până la centrele de control, sunt noi și moderne. O imagine contradictorie deoarece echipamente de cea mai modernă tehnologie nu sunt primele lucruri pe care te aștepți să le vezi printre clădiri și coloane de beton turnat acum câteva decenii. Dar este o imagine pe care o poți regăsi la mai toate fabricile sau uzinele mari construite în urmă cu mulți ani, dar modernizate și eficientizate. 

 

Este, în fapt, un exemplu de succes. Mai ales într-o eră în care companiile care cresc rapid sunt axate pe tehnologie sau pe utilizarea ei în diferite scopuri. Facebook, Google sau Apple valorează sute de miliarde de dolari, dar depind de telefoane sau alte produse, care la rândul lor încă depind de materiale precum aluminiu sau siliciu, pe care cineva trebuie să le producă. 

Materiale de care avem nevoie  și pentru diversificarea economiei astfel încât să nu depindem doar de unul sau două sectoare economice. Uniunea Europeană are în plan să readucă industria la circa 25% din PIB pentru a elimina dezechilibrele după ce a renunțat la majoritatea unităților de producție în favoarea importurilor din state capabile să le producă mult mai ieftin. În România, industria ocupă în jur de 22% din PIB, cu diferența că noi ne aflăm pe un trend mai degrabă de scădere decât deschidere de noi unități. 

Vânzare de acțiuni

Grupul Alro derulează în această perioadă o ofertă publică secundară pentru cel mult 383,791 milioane de acțiuni, pentru care ar putea încasa până la 2,371 miliarde lei. Vânzătorii sunt acționarii Vimetco N.V. (acționar majoritar cu peste 84%) și Conef S.A. Perioada de subscriere se va încheia pe 16 iulie, iar 15% din ofertă este destinată investitorilor mici și restul de 85% celor instituționali. 

Grupul este unul dintre cei mai mari producători de aluminiu in­te­grați pe verticală din Europa după capacitatea de producție, cu activități în toate segmentele semnificative ale producției de aluminiu. Bauxita, materia primă pentru unitățile de producție, este extrasă din minele din Sierra Leone în Africa, iar din aceasta este rafinată în fabrica de la Tulcea, Alum. 

Minele acoperă integral necesitățile de bauxită ale Grupului, iar totalul resurselor identificate sunt estimate la 53,6 milioane de tone, suficiente pentru a acoperi producția din următorii 20 de ani la actualele niveluri de producție. Anul trecut, Grupul a produs 1,787 milioane de tone de bauxită și 472.606 de alumină. 

Grupul fabrică și vinde un portofoliu diversificat și flexibil de produse din aluminiu, inclusiv produse din aluminiu primar, cum ar fi sârmă, bare, plăci și lingouri, precum și produse laminate plate, cum ar fi table, bobine și plăci și o gamă largă de profile extrudate. Clienții companiei sunt din sectoare diferite, precum industria aeronautică, auto, maritimă, ca și din sectorul de construcții. 
Investiții în eficientizare

 

Începând cu 2002, Grupul a investit aproximativ 412 milioane dolari în dezvoltarea și întreținerea capacității de producție a aluminiului primar și procesat, dintre care aproximativ 101 milioane dolari au reprezentat investiții în proiecte privind sănătatea, securitatea și mediul, precum și în proiecte legate de eficiența energetică, precum Eco-Topitoria. Programul de investiții al Grupului a vizat, de asemenea, îmbunătățirea calității produselor și diversificarea gamei de produse a Grupului pentru a include mai multe PVAM-uri (produse cu valoare adaugata mare) și PVAFM-uri (produse cu valoare adaugata foarte mare) pentru industriile sophisticate (aeronautica, auto, navala, electrica etc).

În martie 2003, Alro a achiziționat Alprom S.A., iar în septembrie 2005 a preluat o cotă din capitalul social de 67,9% din Alum, ca parte din strategia de asigurare a necesarului de alumină al Grupului. În urma unor serii de majorări de capital până în martie 2007, compania și-a majorat cota de participare în capitalul social al Alum la 99,4 la sută. În septembrie 2006, Alro și Alprom au fuzionat pentru a reflecta integrarea industrială a acestora, iar Vimetco Extrusion a fost organizată ca subsidiară separate menită a se concentra pe activitatea de extrudare a Grupului.

Anul acesta, investițiile Grupului se ridică la circa 85 milioane dolari și se concentrează pe diversificarea gamei de produse, cu accent pe aluminiu prelucrat și pe creșterea profitabilității. De asemenea, se dorește creșterea creșterea capacității de producție a PLP-urilor (produse laminate plate – folosite in industria aeronautica) de la 90.000 de tone pe an în 2017 la 120.000 de tone pe an până în 2022 și spre obținerea unei divizări de 50 la sută între volumul de producție al aluminiului primar și cel al aluminiului procesat.

De altfel, planul de afaceri al Alro pentru perioada 2017-2021 previzionează investiții totale de peste 190 de milioane de dolari, din care peste 100 de milioane de dolari pentru proiectele de creștere a eficienței energetice.

Rezultate financiare în creștere

 

Grupul a înregistrat o cifră de afaceri de 2,42 miliarde lei în 2015 și după o scădere până la 2,302 miliarde lei în 2016 a urcat la 2,726 miliarde lei anul trecut. În primele trei luni ale acestui an, vânzările au totalizat 749,2 milioane lei, cu un profit operațional (EBITDA) de 132,8 milioane lei și un profit net de 124,6 milioane lei. Rezultatul operațional din 2016 s-a ridicat la 291,6 milioane lei, iar anul trecut a urcat până la 566,45 milioane lei. Profit net consemnat în 2016 a fost de 100,3 milioane lei, iar anul trecut s-a majorat până la 402,6 milioane lei. 

Alro are o capitalizare de 2,76 miliarde lei în prezent, la un preț al acțiunii de 3,87 lei. În ultimii trei ani, cotația companiei s-a apreciat de trei ori; în 2016 cotația a evoluat în jurul a 1,2 lei pe acțiune și a depășit 2 lei abia în a doua jumătate a anului trecut. Spre sfârșitul anului trecut prețul a depășit 3 lei pentru a ajunge la un maxim de 4,2 lei luna aceasta. În oferta secundară, care se derulează acum, prețul maxim al acțiunii este de 6,18 lei pentru tranșa destinată investitorilor individuali și de orice preț până la maxim pentru cei instituționali. 

„Modelul nostru integrat pe verticală, care presupune să avem control asupra fiecărei etape a producției noastre, este un atu puternic al Alro. Am implementat activ o strategie pentru a crește accesul nostru la industrii sofisticate, care solicită aluminiu procesat care să respecte standarde tehnice foarte specializate. Suntem mândri că producători precum Airbus apeleaza la Alro pentru produse din aluminiu care sunt de cea mai înaltă calitate“, spune Gheorghe Dobra.

În primele șapte zile ale ofertei, investitorii individuali au subscris 11% din tranșa destinată lor la prețul maxim din ofertă de 6,18 lei. Pentru tranșa investitorilor instituționali subscrierile nu sunt publice.

 Acest articol a fost publicat în numărul 28 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 16 – 22 iulie 2018