Alro vrea să continue programul rapid de investiții după încheierea ofertei de acțiuni la BVB

Acționarii Alro, Vimetco şi Conef, au lansat pe 2 iulie o ofertă publică secundară pentru un maxim de 383.791.140 acțiuni pe care speră să primească 2,4 miliarde de lei.

Începând cu 2002, Alro a investit aproximativ 412 milioane USD în vederea dezvoltării și întreținerii capacității de producție a aluminiului primar și procesat, din care aproximativ 101 milioane USD au reprezentat investiții în proiecte privind sănătatea, securitatea și mediul, precum și în proiecte legate de eficiența energetică, precum Eco-Topitoria. 
Programul de investiții al Alro a vizat, de asemenea, îmbunătățirea calității produselor și diversificarea gamei de produse a Grupului pentru a include mai multe PVAM-uri (produse cu valoare adăugată mare) și PVAFM-uri (produse cu valoare adăugată foarte mare) pentru industriile sofisticate (aeronautica, auto, navala, electrica etc).

În 2018, Alro va investi aproximativ 85 milioane USD în producția în aval prin extinderea portofoliului de produse PLP, cu accentul pe creșterea cotei de produse din aluminiu prelucrat, în creșterea și diversificarea gamei de produse pentru a se alinia la cerințele clienților și a pătrunde pe piețe sofisticate,   în creșterea profitabilității și a sustenabilității de mediu. 
Alro țintește spre creșterea capacității de producție a PLP-urilor (produse laminate plate – folosite in industria aeronautica) de la 90.000 de tone pe an în 2017 la 120.000 de tone pe an până în 2022 și spre obținerea unei divizări de 50 la sută între volumul de producție al aluminiului primar și cel al aluminiului procesat. 

În sectorul aluminiului primar, în 2018, Alro a început să investească în îmbunătățirea performanței sectorului de electroliză prin implementarea unei noi metodologii de înlocuire a cuvelor cu un design nou, în legătură cu care previzionează că va obține o reducere a consumului de energie în conformitate cu strategiile și angajamentele Grupului.

Având în vedere că reciclarea aluminiului necesită numai aproximativ 5 la sută din energia necesară pentru producerea aluminiului primar, Grupul acționează în sensul creșterii cantităților de metale reciclate pe care le utilizează. Astfel, Grupul se axează pe creșterea capacității de producție a Eco-Topitoriei, cu obiectivul de a atinge o capacitate de procesare totală a deșeurilor de 100.000 tone metrice pe an până în 2020.  Grupul a investit semnificativ în cercetare și în dezvoltare pentru a îndeplini proceduri riguroase de certificare și de calificare, permițând acestuia să obțină marje mai mari și să aibă relații pe termen lung cu clienții din cadrul industriilor extrem de atractive pentru Grup. Prin strategia de a schimba mixul de produse către PVAM, Grupul și-a majorat cifra de afaceri și vânzările de produse din aluminiu procesat cu 9% și respectiv 7% între 2015 și 2017 și și-a mărit ponderea PVAFM în produsele laminate plate, unde Grupul este în măsură să negocieze marje mai mari, a crescut de la 11,9% în 2015 la 13,4% în 2017. 

Piața aluminiului crește rapid

Diferitele condiții favorabile, inclusiv oportunitățile de înlocuire a oțelului cu aluminiu ca rezultat al amprentei sale reduse de carbon și a naturii eficiente din punct de vedere energetic, precum și reducerea continuă a producției în China, parțial datorită reglementărilor stricte de mediu, au dus la o creștere semnificativă a cererii de aluminiu din partea unor industrii diverse în ultimii trei ani, precum și la noi oportunități pentru Grup. CRU Consulting ("CRU") a prognozat continuarea creșterii globale a cererii de aluminiu primar la o rată anuală de 3,0% în perioada 2017-2030. Potrivit CRU, cererea mondială de produse aluminiu procesate a crescut rapid, în principal datorită modificării cerințelor de produse și tendințelor de creștere pe termen lung și substituție ale clienților finali, cum ar fi industriile de transport și aeronautică, simultan cu cererea mai mare de produse cheie unde se utilizează aluminiul, cum ar fi mașinile, aeronavele și ambalajele din aluminiu. Aceste fundamente favorabile ale pieței de aluminiu și expertiza Grupului în sectoarele cele mai mari și cu cea mai rapidă creștere a pieței de aluminiu au permis Alro să-și crească veniturile cu 13%, de la 2.422.759 mii RON în 2015 la 2.726.272 mii RON în 2017.

Portofoliul Grupului de produse din aluminiu procesate cuprinde produse laminate din aluminiu, inclusiv plăci, table, benzi și bobine, și produse extrudate. Importanța pe care Grupul a acordat-o dezvoltării expertizei tehnice interne și investițiilor în active a permis creșterea organică a portofoliului său de produse la o gamă largă de produse laminate plate cu valoare adăugată ridicată, cu accent pe produsele cu valoare adăugată foarte mare ("PVAFM") pentru industriile specializate, cum ar fi industria auto și industria aeronautică. 
Expansiunea continuă a portofoliului de produse ale Grupului catre PVAFM a permis creșterea nivelurilor de profitabilitate, EBITDA crescând cu 85% între 2015 și 2017, iar marja EBITDA crescând de la 12,6% și 12,7% în 2015, respectiv 2016, la 20,8% în 2017. 

Gradul ridicat de integrare pe verticală în plan operațional și investițiile permanente în active a permis Grupului să-și mențină tendința de creștere cu o sumă relativ redusă de cheltuieli de capital în 2015, 2016 și 2017, variind de la 102.394 mii RON în 2015 la 217.752 mii RON 2017. Grupul beneficiază de un grad ridicat de integrare pe verticală în toate fazele majore ale producției de aluminiu. Acest lucru îi permite să reducă și să controleze costurile și să asigure o aprovizionare sigură cu materiile prime, crescând, în același timp, eficiența operațională și favorizând relațiile directe cu utilizatorii finali.