Capital: Când a început afacerea Alura, cu câți oameni și care au fost costurile de lansare?
Raluca Hăulică: Nu am avut nicio lansare oficială până anul trecut, atunci când am lansat noua locație (împreună cu noua colecție), și anume showroom-ul de pe Constantin Mille 18, dintr-o clădire interbelică recondiționată din apropiere de Calea Victoriei.
Costurile de lansare au fost moderate, deoarece spațiul pe care l-am creat a fost în sine o investiție pe care am vrut să o facem cunoscută, neavând nevoie de alte costuri majore pentru a crea noi puncte de interes. Ne-am limitat la costurile logistice specifice.
Mereu am fost o echipă mică, de 2 până la 6 persoane intern, în funcție de perioada de creștere, însă lucrăm cu un număr semnificativ de colaboratori. Lucrăm bine în echipe mici și cu servicii externalizate.
Pandemie cu noroc
C: Cum ați obținut primele vânzări, word to mouth, online, sau printr-un magazine fizic. A fost greu?
R.H: Primele vânzări au fost online. Deși într-o piață foarte aglomerată, am lansat prima versiune a site-ului în pandemie, atunci când e-commerce-ul prinsese avânt, iar asta ne-a ajutat. La acel moment și costurile de paid advertising erau semnificativ mai mici.
A fost greu să înțeleg cum funcționează sistemul antreprenorial, care sunt nevoile clienților și cum pot umple golurile din piața.
Cu siguranță, word of mouth este unul din cei mai puternici factori de vânzare la Alura până în ziua de astăzi.
C: Cum ați ales primele modele? Care au fost cerințele, în afară de comoditatea modelului. Materialele au fost greu de găsit?
R.H: Atunci când am hotărât să facem pasul către producția propriului brand, am ales să colaborăm doar cu fabrici relativ mici, de familie, indiferent de țara producătoare. Comoditatea și calitatea au fost principii de la care nu ne-am abătut, iar acum focusul nostru este mutat și spre designul definitoriu al brandului. Materialele sunt relativ ușor de găsit, însă fluctuația costului lor este cea care ne afectează cel mai mult.
Să facem un ban cinstit
C: În ce an s-a obținut prima oară profit? Și despre cifra e vorba?
R.H: Nu am fost niciodată orientați către a face mult profit în această primă etapă a businessului, cât mai degrabă ne-am dorit să reinvestim în creștere constantă. Eficientizarea logistică a tuturor proceselor a fost un alt punct de interes care ne-a preocupat.
În 2023 am avut o cifra de afaceri de 2.664.803 Lei, cu un profit de 21.275 lei.
C: Care a fost cifra de afaceri în 2022, 2023 și 2024? Ce așteptări aveți pentru 2025?
R.H: Pentru 2024 nu am încă toate datele contabile finale, însă cifra de afaceri este stabilă, deoarece în 2024 focusul nostru a fost spre migrarea către un produs mai scump, care oferă mai mult, și deci către un client mai premium. Am ales această schimbare treptată.
Pentru 2025 ne dorim o dublare a operațiunilor, în special prin noi canale de vânzare B2B în afara țării.
Suma e frumoasă
C: La cât se ridică vânzările medii pe o lună? Showroom-ul din București a fost de folos pentru vânzări?
R.H: Vânzările lunare fluctuează în funcție de sezon/ anotimp, de care suntem foarte influențați, și au fost aprox. între 50.000 și 80.000 de euro pe lună.
Showroom-ul din București cu siguranță ne-a ajutat și la vânzări, deși scopul lui principal a fost să ofere brandului o imagine concretă, stabilă, și să ne poziționeze pe o treaptă superioară. Ne-au vizitat, mai ales, potențiale cliente care ne știau din online, dar care aveau nevoie să vadă produsul fizic.
Online-ul să trăiască
C: Cum vindeți cel mai bine, online sau fizic? De ce?
R.H: Cel mai bine vindem online, pentru că ne adresăm unui public mult mai numeros și pentru că două din punctele noastre forte sunt mail marketingul și structura unor reclame online bine puse la punct.
C: Multe modele sunt făcute în Alicante. În România n-ați găsit colaboratori? Care este situația azi?
R.H: Așa este, majoritatea producției noastre este realizată în Spania, deoarece nu am găsit în România, din păcate, soluții fezabile, eficient din punct de vedere al costurilor și chiar și al logisticii materialelor.
În schimb, acum testăm 3 noi categorii de produse, cu 3 producători locali, pentru că nu am renunțat deloc la această idee. Așadar, veți vedea la noi, în curând în colecție, pantofi sport, genți și pantofi de ocazie produși în România.
Unde mai găsim Alura
C: Vindeți peste hotare? Unde? Cât? Cum?
R.H: Vindem peste hotare prin intermediul platformei Fashion Days, iar de luna aceasta și prin intermediul Wolf & Badger, în U.S. și U.K. Cum am spus, lucrăm la a multiplica numărul de platforme internaționale pe care se vor regăsi produsele Alura.
C: Ați începe un alt business? De ce?
R.H: Nu, nu aș începe un alt business acum, pentru că eu nu sunt un om al jumătăților de măsură. Cred că Alura are un potențial internațional foarte mare, pe care vreau să-l duc la bun sfârșit, iar apoi, cu siguranță mă voi gândi și la alte probleme pe care să le rezolv, prin intermediul unui nou business. 🙂