Am auzit, am vazut, ne-a placut in 2001

Divertismentul s-a dezvoltat in zona productiilor proprii, sub licente straine sau imitatii neizbutite. In sport, au contat transmisiunile fotbalistice. Sunt doua retete de succes in castigarea punctelor de audienta. Verificate in strainatate. Numarul mare de programe de divertisment a condus inevitabil si la aparitia pe "cerul instelat" a numeroase vedete TV. O inflatie de vedete, de diferite calibre, pentru toate gusturile. Dar toate provin din zona divertismentului. In zona publicistica (anc

Divertismentul s-a dezvoltat in zona productiilor proprii, sub licente straine sau imitatii neizbutite. In sport, au contat transmisiunile fotbalistice. Sunt doua retete de succes in castigarea punctelor de audienta. Verificate in strainatate. Numarul mare de programe de divertisment a condus inevitabil si la aparitia pe „cerul instelat” a numeroase vedete TV. O inflatie de vedete, de diferite calibre, pentru toate gusturile. Dar toate provin din zona divertismentului. In zona publicistica (anchete, investigatii, documentare, reportaje) nu au aparut inca vedete care sa le ia fata celor din aria divertismentului. In atare conditii, peisajul programelor TV din acest an ni s-a parut frivol si lipsit de imaginatie. Veselia si „destractia” continua.Cel mai bun program
de Stiri TV
Observator,
ora 19 (Antena 1)

Cel mai bun prezentator
de Stiri TV
Lucian Mandruta (Pro TV)
Radu Cosarca (Antena 1)
– pentru prezentarea atacului terorist din 11 septembrie

Cea mai bunA prezentatoare de Stiri TV
Andreea Esca
(Pro TV)

Cel mai bun talk-show
Profesionistii (TVR – Eugenia Voda)

Cea mai bunA emisiune
de divertisment
Strada Divertis,
nr.1 (Antena 1)
Cronica
carcotasilor
(Prima TV)

Cel mai bun comentator sportiv
Felix Draghici (Pro TV)

Cel mai prost comentator sportiv
Ionel Stoica, Ilie Dobre

Cei mai buni reporteri
Speciali
Catalin Radu Tanase (Pro TV)
Adelin Petrisor (Antena1)
– pentru corespondentele transmise din Pakistan

Cele mai proaste emisiunI
de divertisment
Vara ispitelor (Pro TV)
Seara regasirii (Pro TV)
Casatorie in direct (Pro TV)
Marea demascare (Acasa TV)

Ne-au plictisit, am adormit la:
Surprize, surprize (TV Romania 1)
Vacanta Mare (Pro TV)
Din dragoste (Antena 1)
Iarta-ma (TV Romania 1)

Cele mai importante evenimente TV:
· Plecarea lui Florin Calinescu de la Media Pro la Tele 7 abc.
· Lansarea sistemului de masurare electronica a audientei (peoplemeter) la nivel national de catre compania CSOP / Sofres Taylor Nelson. Evenimentul a condus la o anumita panica in randul posturilor TV care si-au vazut diminuate audientele.
· Lansarea posturilor de televiziune OTV, Realitatea TV si B1 TV. Aceasta din urma televiziune reprezinta primul pas in audiovizualul romanesc al companiei News Corporation, companie americana controlata de magnatul Rupert Murdoch. Pasul americanilor a fost facut impreuna cu omul de afaceri George Constantin Paunescu.
· Cresterea audientei programelor Prima TV. Astfel, televiziunea condusa de Cristian Burci devine cel de-al patrulea jucator important pe piata TV. Asta in timp ce partenerul sau, operatorul european SBS Broadcasting, si-a diminuat cota de participare in afacere de la 86% la 40%.
· Transmisiile in direct ale atacului terorist din 11 septembrie la Pro TV, Antena 1 si TV Romania 1.
· Marius Tuca a aniversat cinci ani de talk-show.
· Plecarea Mihaelei Radulescu de la Media Pro.
· Gala Hagi transmisa de Pro TV si TV Romania 1.

Varfurile si gropile reclamelor TV

Timp de 12 saptamani, la rubrica „In varf…In groapa…” am invitat cate un om de creatie din industria romaneasca de publicitate sa propuna trei spoturi care i-au placut si trei care nu i-au placut. Si sa argumenteze. Pe baza acestor nominalizari, am punctat spoturile din frunte cu cate trei puncte, pe cele de pe locul doi cu doua puncte si un punct au luat spoturile de pe locul trei. Asta la ambele sectiuni. Opiniile celor 12 oameni de creatie (in unele cazuri au fost subtile „polite” platite concurentei pe care le-am admis strangand din dinti, asta ca sa nu se spuna ca practicam cenzura la Capital) au condus la urmatoarele doua clasamente. (In topuri au fost introduse si optiunile invitatului din aceasta saptamana, Veniamin Micu). Intocmirea acestor clasamente mai sufera si de o asa-numita acoperire temporala: cateva spoturi lansate in luna decembrie nu au mai apucat sa fie nominalizate.
O concluzie ce merita subliniata dupa parcurgerea acestor topuri este imposibil de eludat: daca in urma cu cativa ani numaram productiile publicitare produse in tara pe degetele unei maini, in acest an se poate constata un numar record de clipuri TV realizate de agentiile romanesti. Asta inseamna ca investitorii in publicitatea TV s-au convins de potentialul creativ al agentiilor autohtone de publicitate.

Varfurile anului 2001 (puncte)
1) Taraful (XNET) – 25
2) „Steaua sus rasare” (Connex) – 6
3) Mafia (Academia Catavencu) si Connex Play – 5
4) „Indrazneste” (Connex) – 4
5) Cocosul (Dialog), „Hotii” (Perlan Bonux), Sec de Murfatlar – 3
6) „Viata are gust” (Coca-Cola), Gambrinus, Negrul seduce (Bona Black) – 2
7) „Totul in jur e comunicare” (Dialog), Gala Hagi, Dialog SMS – „Spala-ma” si „Viva la Revolucion”, Dero Surf (Stefan Banica) – 1

Gropile anului 2001 (puncte)
1) Blondele (Cosmo) – 11
2) „Ion Dialogescu” (Dialog), Sec de Murfatlar – 10
3) Marele Turcoaz – 7 puncte
4) Mos Craciun Kung-Fu (Dialog), Burebista (Caraiman) – 5
5) Cappuccino Elita, „Arata ce poti!” – Campanie antifumat, Gambrinus – berea cu tata, Alo – DA. Cartela de 6 dolari – 3.
6) Marmura de Ruschita, „5 ani de ACE” (prima parte – Procter&Gamble), „Indrazneste” (Connex) , Elita promotie – 2
7) „Anca Turcasiu – Axion”, Elita (Promotia foto), Wash&Go (Andreea Raicu), Tezaur Pietroasele – 1

In varf…

1. Connex Kamarad – „Le-am dat si lor…”
David Ogilvy spunea: „Very few writers can write funny commercials which are funny.”
2. X net – Tarafu’
O idee simpla, un concept elastic, o executie memorabila!
3. Dero Surf – Stefan Banica
M-am surprins privind spotul de mai multe ori, fara sa am sentimentul de tristete + plictiseala care insoteste de regula vizionarea reclamelor la detergenti. Pentru categoria de produse in care este incadrat, spotul interactioneaza cu privitorul intr-un mod inedit. Deci se poate…!

In groapa…

1. Sec de Murfatlar
Intr-un fel spotul TV functioneaza… Inainte, obisnuiam sa beau vin de Murfatlar, acum nu. De ce? Pentru ca instinctiv ma departez de ceea ce consider „prost gust”.
2. Dialog – Karate Christmas
Karate bells, karate bells, karate all the way! LOL
3. Alo – Misiunea autobuzul
Un autobuz plin de oameni se goleste instantaneu pentru a cumpara „ceva” ce exista deja pe piata…!? Felicitari celor de la departamentul CS pentru ca au reusit sa vanda ideea.