In urma cu exact un an, incheiam articolul despre festivalul international Golden Drum 2000 cu o intrebare care a starnit la vremea aceea numeroase controverse in lumea publicitatii romanesti: „Daca agentiile Headvertising si Tempo Advertising ar fi participat la Festival, s-ar fi schimbat ceva in palmaresul creativilor romani?” Intrebarea, departe de a fi doar un artificiu stilistic, avea acoperire in semnele pe care le dadeau agentiile cu pricina, cum ca sunt pe drumul cel bun la capitolul creativitate. Confirmarile pentru supozitia de atunci n-au incetat sa apara.
La Golden Drum din acest an, Headvertising a fost premiata cu Golden Drumstick la categoria Spot TV si nominalizata la campanii. Din perspectiva noastra, aceasta din urma distinctie e la fel, daca nu chiar mai valoroasa decat premiul in sine. In fond, Golden Watch este cea mai dura competitie a Festivalului, pentru ca este singura la care au acces creativii din toata lumea. Pe de alta parte, consideram ca ar fi fost mult mai onest un premiu pentru campanie. „Taraful” e un spot insolit, fara indoiala, face parte, din categoria acelora care tin telespectatorul lipit de ecran pe durata calupului publicitar, intruchipand corespondentul autohton pentru advertisment (un concept care condenseaza cele doua principii, advertising si entertainement, adica publicitatea ca o comedie), dar isi gaseste logica, din perspectiva finalitatii, in cadrul campaniei. Evaluarea juriului privind munca Headvertising a fost usor superficiala, spotul „Taraful” fiind premiat parca nu pentru felul atipic prin care se explica romanilor ca folosirea Internetului nu e nici o filozofie, ci pentru modul in care creativii „au fost pe target”, stiut fiind ca pentru restul Europei suntem celebri mai cu seama prin pitorescul anumitor minoritati.
Cu patru nominalizari la spot TV, Tempo Advertising s-a intors cu un rezultat consistent aplicat pe inscrieri variate: MobilRom („Cocosul”, „Revolutie”,”Spala-ma”) si unul pentru MoldCell („Italienii”). Cele patru mentiuni de anul acesta sunt simultan confirmari ale semnelor de peste an si indicii ale unei premise pozitive pentru constructia de perspectiva.
Dupa ce, in anul 1996, DArcy (la vremea aceea OFC /DMB&B) a deschis drumul publicitatii romanesti prin hatisul luxuriant al premiilor internationale, fiind prima agentie care a adus un Drumstick de la Portoroz, pentru campania la Connex, in 2001 agentia si-a reconfirmat postura de respectabila doamna a creativitatii, obtinand doua nominalizari la categoria spot TV pentru Connex Play. Prin prezenta pe lista scurta de la Golden Drum, DArcy a demonstrat ca nu a venit inca timpul sa figureze doar in paginile de istorie ale publicitatii locale, ci ca are un cuvant de spus. DArcy e pur si simplu o agentie coapta, matura, pe care nu prea o mai intereseaza goana dupa imagine (de remarcat absenta din UAPR in prima parte a anului, precum si de la AdOr) si care valseaza confortabil in spatiul oferit de Top 10 in grila Advertising Age.
Romanii sunt pe drumul cel bun
Inca de la infiintare, ADDV/ EURO RSCG si-a facut loc cu eleganta in clubul creativilor de clasa. Dupa principiul punct ochit punct lovit, ei au avut o pozitie bine definita pe podiumul premiantilor, atat la competitiile locale (Ad Print, AdOr), cat si la Golden Drum. Prezenta Ioanei Slaniceanu, cunoscuta mai ales pentru activitatea ei anterioara la Tempo Adverising, a reprezentat o valoare adaugata echipei de copywriteri ai agentiei ADDV. Ca dovada, unul dintre printurile aflate pe lista scurta poarta si semnatura ei. Cum la Golden Drum competitia este de multe ori mai acerba pe print decat pe video, rezultatele ADDV pot fi consemnate drept performante.
La nivel regional, Polonia este de departe tara cu cele mai multe resurse creative. Cele doua vedete ale festivalului au fost agentiile Leo Burnet Varsovia, al carei director de creatie, Darek Zatorski, e demult rasfatatul editorialistilor de marca, si Futura DDB al carei director de creatie, Benjamin Ivancic, este cunoscut romanilor de la AdPrint 2000, unde a fost membru al juriului. Cu toate acestea, consideram ca inscrierea in concurs a campaniei la detergentul Vizir, pentru a doua oara consecutiv, ce-i drept completata cu alte piese creative construite insa pe ideea lansata anul trecut, dupa ce luase tot ce se putea lua in materie de premii, a fost cel putin fortata. Pe de alta parte, Futura DDB a crescut enorm intr-un an, a demonstrat ca are un stil de lucru de calibru, dar cu toate acestea numarul impresionant de premii decernate agentiei a parut din exterior mai degraba un gest de PR al juriului pentru tara gazda. La nivel regional, creativitatea a inregistrat o stagnare, ca sa nu spunem un regres. Romanii sunt insa iremediabil pe drumul cel bun.
Vorbe despre romani
· „Datorita campaniei „re.inventeaza.te”, e pentru prima data cand imi vine ceva in minte legat de publicitatea din Romania. Surprinzatori, spontani, spumosi cei de la Headvertising” – Margarita Vassilieva, Advertising Ideas, membra a juriului de la Epica, format in exclusivitate din jurnalisti.
· „Anul acesta, romanii au venit in numar mare la Golden Drum, iar calitatea creatiei romanesti incepe sa se distinga de restul: un amestec de umor cald si spontaneitate” – Petra Garin, director executiv al festivalului Golden Drum
· „Impecabila regie, un concept iesit din uzual, o solutie inedita pentru promovarea unui provider de Internet. Campania „re.inventeaza.te” merita salutata” – Magda Komorek, DArcy Polonia, castigatoarea mai multor Golden Drumstick la Portoroz.
· Romanii incep sa devina interesanti”, Darek Zatorski, director de creatie la Leo Burnett Polonia, agentie est-europeana de calibru mondial.