Încă din primii ani, copiii vor spune că atunci când cresc își doresc să fie “șefi”. Acesta rămâne obiectivul până la terminarea studiilor, când se transformă în termeni precum „manager” și, mai târziu, după ani de muncă, de cele mai multe ori în multinaționale, în „antreprenor.” Până la urmă, ceea ce leagă acești termeni este ideea de a conduce o echipă.
Și, dacă lucrurile decurg conform planului, mai devreme sau mai târziu, ajungem în poziția de manager al unei echipe. Momentul în care angajatul român se află față în față cu o echipă pe care trebuie să o coordoneze este unul determinant pentru evoluția în carieră. Din păcate, de cele mai multe ori, atunci când se trezesc în fața a 10, 50, 100, 500 de oameni din echipă, mulți manageri și antreprenori întâmpină dificultăți în a-i coordona dincolo de activitatea zilnică. Da, delegarea, de exemplu, nu mai este un termen necunoscut de ceva vreme, fiecare aplică scheme de succes la un nivel ridicat sau mai scăzut, dar pe de altă parte motivarea și inspirarea unei echipe rămân subiecte fierbinți.
De cele mai multe ori, atitudinea angajatului român este aceea de “ce am eu de câștigat” pe care managerul o poate considera negativă. De fapt, exact aceasta poate fi o strategie aplicată cu succes de mulți manageri, dacă nu așteaptă întrebarea, ci spun ei direct “ce ai de câștigat.” Fiecare angajat are așteptări. Generația actuală de tineri angajați au drept prioritate, pe lângă salarii mari, promovarea rapidă, un program de muncă flexibil, și nu în ultimul instruirea gratuită dinpartea companiei. Totuși, prea puțini comunică acestenevoi managerilor și mai puțini aleg să investească ei înșiși de exemplu în propria instruire. Printre atributele necesare pentru a conduce o echipă veți găsi de fiecare dată motivația puternică și munca asiduă. Și totuși, poate că și mai important decât toate acestea este abilitatea de a fi instruibil.
Unul dintre primele teste pe care le trece orice tânăr manager/antreprenor este acela de a gestiona un eșec și pentru el este nevoie de pregătire.Este un momentpe care tot mai mulți manageri au ajuns să îl gestioneze corect – analizează situația, identifică motivele eșecului și vinovații, iau măsuri pentru a nu se repeta. Sună bine în teorie și de cele mai multe ori și în practică.
Totuși prea puțini manageri și antreprenori aplică aceeași rețetă și în cazul unui succes. În cazurile fericite, toată lumea sărbătorește, poate se primesc bonusuri și peste cinci minute se stabilesc următoarele obiective. Nu ne luăm timpul pentru a face analiza succesului la fel ca în cazul eșecului, dar nici pentru a ne bucura cu adevărat de el, pentru că suntem prea ocupați.
Revenind la eșec, unul dintre participanții la cursurile fundației, după o simulare în care echipa condusă de el a câștigat și una în care a pierdut, povestea cum a avut mult mai multe de învățat în urma celei de-a doua experiențe, chiar dacă pe moment povara dezamăgirii echipei a fost mai mare. Așadar un eșec în organizarea unui concert, domeniu necunoscut pentru el, s-a dovenit un succes în dezvoltarea aptitudinilor de manager de echipă tocmai prin faptul că greșelile ne oferă cele mai mari oportunități de a învăța.
Cel mai important este că managementul succesului și eșecului nu sunt, din păcate, aptitudini pe care le dobândim în cadrul anilor de educație, ele dezvoltându-se ulterior prin câștigarea de experiență, precum și prin urmarea unor modele care ne pot inspira. Totul stă în a ne face timp să privim în jur.
Rutina programului pe care ne-o impunem de multe ori ne face să pierdem contactul cu lumea exterioară și totodată creativitatea și entuziasmul. Lucrăm într-o mare companie care vinde milioane de produse dintr-o gamă, dar nu mai știm când am încercat ultima dată să îi vindem pur și simplu acel produs unui om oarecare, nu unor parteneri de afaceri. Revenirea din când în când la lucrurile simple, la esența ideii de business, lavalorile cu care am pornit,prin activități precum testarea capacității de a vinde orice produs unor potențiali cumpărători sau de a coordona o echipă mai mică decât cea pe care o avem de obicei în sarcină, dar în alte contexte, neconvenționale,ne pot ajuta să ținem pasul cu cerințele pieței. Și aici opțiunile sunt nelimitate, de la a practica un sport de echipă, până a participa la cursuri specializate sau pur si simplu a căuta modele în jurul nostru, pentru că ele există.
Adelina Maria,
General Secretary LEADERS