Fie ca semnaleaza sau nu analistii acest fapt, nu este nici o indoiala in mintea multora ca cresterea economica de 5% necesara pentru ca Romania sa aiba un cuvant de spus in UE este franata poate pana la jumatate de coruptie.

Nu cred ca se mai poate accepta ca si scuza incompetenta in guvernare, pentru ca este o eroare sa spui ca functionarii din ministere sau agentii chiar nu stiu ce au de facut – si chiar daca n-ar sti, exista regulamente si recomandari din UE pentru guvernare eficienta. Dimpotriva, ei stiu, dar pur si simplu nu trec proiecte legislative sau amendamente ale unor acte normative prost concepute (intentionat sau nu) daca nu primesc sumele de bani pe care le cer, adica spaga – si de multe ori nu ies la produs pentru ca exista o directiva de sus, ci pur si simplu actioneaza din proprie initiativa pentru a-si rotunji propriile venituri.

Si tocmai in acest scop au fost create in timp structuri intermediare mult mai bine organizate, securizate si pragmatice decat cele ale politicenilor (care desi stiu ca sunt urmariti de cele mai multe ori isi pierd capul din cauza lacomiei). Sunt folosite constructii specializate gen “task force”-uri, “advisory board-uri” sau “support & training program”-uri, care camufleaza foarte bine sursa si destinatia spagii. Lucreaza in ele tehnocrati care au facut parte din servicii publice sau din companii private si care iti dau de inteles ca au cunostiinte in “turnul de control”, oricare ar fi acela (desi blufeaza de cele mai multe ori). Si ceea ce este perfect este ca sunt de fapt structuri private, care nu sunt in atentia serviciilor anticoruptie si care actioneaza colectand banii banii de spaga si apoi plasandu-i unde se cere, pastrandu-si bineinteles un meritat comision. Si, mai mult ca perfectul, actioneaza transpartinic.

Dar, pentru ca “it takes two to tango”, exista din pacate societati comerciale care sunt gata sa plateasca pretul cerut (mai bine zis negociat, caci se poate negocia) pentru a fi schimbata o lege in favoarea lor. Si asta desi au norme stricte de buna guvernanta corporatista si / sau cu toate ca sunt membre ale unor asociatii care promeaza un mediu de afaceri igienic. De cele mai multe ori sunt companiile care au ajuns in pragul disperarii ca legislatia nu se schimba sau cele care vor sa faca o intrare de tip “blitz”, si nu sunt in acord cu normele in vigoare.

Asa ca, indiferent de reformele pro-business din luna septembrie (scaderea CAS cu 5% si noua schema de ajutor de stat), de banii care vin din UE, de apetitul unei guvernari sau a alteia pentru rationalizarea fiscalitatii, reforme structurale si strategii transpartinice, pana ce nu se dezmembreaza structurile intermediare care tranzactioneaza spagi si controleaza in cele din urma economia, Romania va creste, dar franat, prin efect de baza si fara sa poata sa faca uz de oportunitatile enorme din regiune.

Cu aceste ganduri am pus duminica votul in urna. Crezand – se poate spune cu idealism sau cu naivitate – ca atat eu cat si miile de oameni de afaceri putem face o treaba mult mai buna in a da valoare adaugata Romaniei daca de maine nu se va mai cere (si da) spaga.

 

Dragos Damian

CEO Terapia Ranbaxy