După succesul înregistrat în România de către brandurile proprii Zara şi Pull&Bear, grupul Inditex, controlat de miliardarul spaniol Amancio Ortega, a decis să opereze direct, începând cu februarie 2008, magazinele deschise în franciză de Azali Trading. În 2004 se deschidea în Plaza România primul magazin Zara. La acea vreme, Inditex, compania spaniolă în portofoliul căreia se află brandurile Zara, Pull&Bear, Bershka şi Stradivarius, nu a fost sigură de potenÅ
După succesul înregistrat în România de către brandurile proprii Zara şi Pull&Bear, grupul Inditex, controlat de miliardarul spaniol Amancio Ortega, a decis să opereze direct, începând cu februarie 2008, magazinele deschise în franciză de Azali Trading.
În 2004 se deschidea în Plaza România primul magazin Zara. La acea vreme, Inditex, compania spaniolă în portofoliul căreia se află brandurile Zara, Pull&Bear, Bershka şi Stradivarius, nu a fost sigură de potenţialul pieţei româneşti astfel că a preferat o prezenţă indirectă, prin încredinţarea francizei firmei Azali Trading, parte a grupului libanez Azadea. (Azali mai deţine acum în România, tot în franciză, branduri precum Mango şi Sunglass Hut). Iar Azali a profitat din plin de notorietatea brandurilor, ca şi de apetitul pentru cumpărături al românilor. „Când am început operaţiunile în România, am ales un grup francizor cu experienţă, dar strategia noastră este să acţionăm direct“, declară pentru Capital Raul Estradella, directorul de comunicare al Inditex. „Am fost foarte mulţumiţi de felul în care au evoluat brandurile noastre în România. De aceea, am decis să renunţăm la franciză şi să intrăm direct pe piaţă“, continuă acesta. Tot în 2004, Azali deschidea şi primul magazin Pull&Bear, la scurt timp după inaugurarea Zara. Şi, în ciuda preţurilor mult mai ridicate decât cele din Spania sau din Italia, unităţile nu au dus lipsă de clienţi.
Au trecut trei ani, iar Inditex a primit confirmarea de care avea nevoie, anume că România poate fi o piaţă care să aducă grupului mai mulţi bani. Confirmarea că acesta este momentul în care poate prelua magazinele Zara şi Pull&Bear în vederea operării directe. Operaţiunea de transferare a celor două unităţi din portofoliul Azali în cel al Inditex va avea loc la sfârşitul anului fiscal în curs, şi îşi va produce efectele de la 1 februarie 2008, a precizat Raul Estradella.
Potrivit oficialului, investiţiile la nivel global ale grupului în extinderea reţelei sale de magazine cu încă 500 de unităţi sunt prevăzute să se ridice la 900 de milioane de euro, reprezentând o medie de 1,8 milioane de euro pe unitate.
Strategia spaniolilor: investiţii şi dezvoltare rapidă
Inditex a deschis deja la Cluj, în noiembrie, cinci magazine proprii sub brandurile Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius şi Oysho, situate în centrul comercial Polus City Center. Investiţia totală în noile unităţi este estimată la cinci-şase milioane de euro.
De cealaltă parte, Azali este în situaţia de a renunţa la o sursă importantă de câştiguri, însemnând câteva milioane de euro. „Încasările magazinului Zara din Capitală s-au triplat în 2007“, afirmă surse din companie. Planurile Inditex vizează creşterea cifrei de afaceri cu cel puţin 20% în primul an de la preluarea afacerii locale.
Viitoarele unităţi ale Inditex vor fi deschise, începând de la anul, în Bucureşti şi Constanţa, după care vor urma şi alte oraşe mari. „Nu pot spune momentan câte magazine vom deschide la anul, pentru că depinde foarte mult de amplasament. Suntem în negocieri pentru câteva noi spaţii, dar încă nu am finalizat nimic“, conchide Estradella.
Şi totuşi, grupul a anunţat în acest an deschiderea, în incinta Băneasa Shopping City, a unor magazine monobrand, tot din portofoliul Inditex: Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho şi Zara Home.
Pentru unităţile de la Cluj-Napoca, grupul spaniol a recrutat 120 de persoane.
Potrivit datelor Ministerului Finanţelor, Azali Trading a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de 16,3 milioane de euro şi un profit de 3,2 milioane de euro.
CINE ESTE INDITEX
• În portofoliul său se află opt branduri proprii: Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home şi Kiddy’s Class.
• Vânzările nete ale Inditex în 2006 au fost de 8,2 miliarde de euro, în creştere cu 22% faţă de anul precedent. Profitul net a fost de 1,1 miliarde de euro anul trecut, cu 25% mai mult faţă de 2005.
• Inditex are deschise 3.558 de magazine în 68 de ţări. Primul magazin Zara s-a deschis în 1975, în Coruna, Spania.
• Peste 60% din încasări sunt realizate din operaţiunile internaţionale. În total, Inditex are peste 69.000 de angajaţi. Numărul acestora a crescut cu 11.000 anul trecut.