In Romania activeaza mai multi furnizori de programe profesionale care ofera si cursuri de management in turism. Pentru ca atestatul eliberat la absolvire sa fie recunoscut, institutiile care organizeaza cursurile trebuie sa fi obtinut trei avize obligatorii: de la Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEC), de la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS) si, evident, de la Ministerul Turismului. Sunt respinse automat dosarele depuse la Ministerul Turismului in vederea obtinerii brevetelor de turism care contin certificate eliberate de alte institutii decat de cele autorizate de toate cele trei ministere. In acordarea oricarui tip de brevet de turism se iau in calcul doua criterii principale: vechimea intr-o functie administrativa, dovedita prin cartea de munca, si pregatirea profesionala. Ovidiu Marian, directorul general al Centrului National de Invatamant Turistic, explica algoritmul: „De regula, sistemul functioneaza respectand legea compensatiei. Un absolvent de facultate poate obtine un brevet de pe o treapta mai inalta decat un absolvent de liceu, indiferent de vechime. Studiile superioare in domeniul turismului contrabalanseaza vechimea. In schimb, un absolvent de Medicina trebuie sa faca dovada unei experiente profesionale in domeniu mai indelungate pentru a obtine un brevet”.
Centrul National de Invatamant Turistic (CNIT) functioneaza in subordinea Ministerului Turismului si a implinit 30 de ani de experienta in predarea cursurilor de turism. Institutie publica cu venituri extrabugetare, CNIT se finanteaza, in principal, din organizarea cursurilor de management in turism necesare obtinerii brevetelor. Cu avize eliberate de MEC, MMSS si Ministerul Turismului, CNIT organizeaza cursuri cu durata de sase luni (sase ore pe zi, cinci zile pe saptamana) in Bucuresti si Constanta. La cererea agentilor economici, profesorii centrului se deplaseaza si in teritoriu pentru a pregati grupuri de minimum 20 de cursanti.
Tipuri de brevete de turism
– manager in activitatea de turism;
– director de agentie de turism tour-operatoare;
– director de agentie de turism detailista;
– director de hotel;
– director de restaurant;
– cabanier.
Brevetele sunt cumulative. Astfel, detinatorul unui brevet de manager in activitatea de turism poate ocupa oricare din functiile enumerate, iar un director nu are decat doua alternative: pozitia pentru care a obtinut brevetul sau cabanier.
Documentatia necesara
Dosarul pentru obtinerea brevetului de turism trebuie sa contina:
– cerere;
– dovada detinerii permisului de munca in Romania, in cazul cetatenilor straini;
– CV cu precizarea expresa a pregatirii si a experientei profesionale;
– copie de pe actul de identitate;
– copii dupa actele care atesta pregatirea profesionala;
– copii dupa documentele care atesta vechimea in domeniul turismului;
– atestat de limba straina de circulatie internationala;
– atestat de limba romana pentru cetatenii straini;
– certificat de cazier judiciar;
– dovada achitarii taxei de inscriere – in prezent, 500.000 lei.
Brevetele de turism sunt eliberate de Directia Generala de Autorizare si Control a Ministerului Turismului.
Cursuri
Fundatia Preasfanta Fecioara Maria organizeaza cursul:
Supraveghere si ingrijire la domiciliu
Cursul este autorizat de Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Durata: 6 luni (1.030 ore)
Pregatirea teoretica se face la Scoala nr. 85 „Vasile Bunescu”.Instruirea practica se desfasoara la leaganul Sfanta Ecaterina, la spitalul Sfantul Ciprian, la centrele educationale ale Fundatiei Preasfanta Fecioara Maria, precum si la diverse persoane varstnice sau bolnave, fara posibilitati materiale.
Continutul programului: supraveghere si ingrijire copii, varstnici si bolnavi, menaj, religie, psihologia varstelor, notiuni de limba romana, masaj, consiliere vocationala.
Absolventii primesc diplome de calificare eliberate de Agentia Municipala de Ocupare a Fortei de Munca. Fundatia ofera posibilitatea intermedierii in vederea angajarii absolventilor cursului la diferite persoane fizice care ii solicita.
Pret: 450.000 lei lunar, iar somerii, care sunt repartizati de Agentia Municipala de Ocupare a Fortei de Munca, beneficiaza de gratuitate.
Informatii suplimentare la sediul Fundatiei din str. Matei Voievod nr.19, sector 2, Bucuresti, tel:252.23.87, tel/fax: 252.82.70, E-mail: sfmaria@fx.ro, coordonator curs: Doina Hossu – tel. 634.79.76.
Vitrina cartii
Management. Generatorul succesului, de Eduard Radaceanu, editura Bren, ofera managerilor, in general, oamenilor de afaceri, in special, dar si celor care tind spre o cariera profesionala de succes, o imagine comprehensiva asupra managementului privit ca disciplina la granita dintre stiinta si arta. Pornind de la o bogata experienta practica si de cercetare acumulata in management, in cadrul proiectelor vizand perfectionarea conducerii intreprinderilor, dar si prin intermediul ciberneticii, al modelarii si simularii fluxurilor de activitati, autorul abordeaza probleme de fond precum functiile conducerii, managementul resurselor umane, management financiar si controlling, marketing sau managementul schimbarii. Eduard Radaceanu aloca in cadrul lucrarii un spatiu semnificativ problemelor privind gestiunea productivitatii si a calitatii, la fel ca si celor care vizeaza restructurarea activitatii intreprinderii sau formarea si dezvoltarea culturii de organizatie. Pentru fundamentarea deciziilor, managerii au la dispozitie un set de metode si modele de abordare, cat si practici foarte precise de conducere a proiectelor. Pentru achizitionare:
tel./fax: 223.43.47, 637.21.55
Motivarea angajatilor in companiile romanesti intre mit si realitate reprezinta un studiu util tuturor managerilor care doresc sa imbunatateasca performantele si satisfactia angajatilor din orice tip de companie. Cercetarea s-a realizat in perioada septembrie 2000 – septembrie 2001 in 40 de companii din intreaga tara. Lucrarea elaborata de Romeo Cretu, Richard Shanks si Gilbert Ciobanu nu cuprinde numai rezultatele obtinute in urma analizei datelor, ci si recomandari si propuneri de imbunatatire a proceselor din cadrul companiilor, in special cele care se refera la resursele umane. Sunt detaliate recomandarile angajatilor catre conducere, motivele de multumire si nemultumire evidentiate de angajati, precum si modalitatile de motivare cunoscute si utilizate de manageri. Pe baza rezultatelor obtinute si a experientei in resurse umane, autorii au elaborat pentru fiecare factor analizat recomandari si propuneri de imbunatatire a proceselor din cadrul companiei si de crestere a satisfactiei angajatilor.