Comisia Europeană, executivul UE, a anunțat marți că Amazon a luat o serie de angajamente pentru a răspunde acuzațiilor potrivit cărora compania folosea datele vânzătorilor independenți în avantajul său, transmite CNBC.
Autoritatea de reglementare își exprimase îngrijorarea cu privire la rolul dublu al Amazon, atât ca piață, cât și ca concurent al comercianților care vând pe platforma sa. La rândul său, Amazon susține că este un facilitator al micilor întreprinderi din regiune.
Amazon a evitat o amendă de miliarde de dolari
În noiembrie 2020, Comisia a transmis Amazon o comunicare de obiecții cu privire la utilizarea „sistematică” de către aceasta a datelor comerciale nepublice ale vânzătorilor independenți în beneficiul propriilor afaceri de vânzare cu amănuntul.
De asemenea, aceasta a deschis o a doua investigație privind afirmațiile potrivit cărora criteriile stabilite de Amazon pentru selectarea comercianților prezentați în instrumentul său „buy box” și pentru a permite vânzătorilor să ofere produse utilizatorilor programului său de membru Prime au oferit un tratament preferențial activităților de vânzare cu amănuntul ale Amazon sau vânzătorilor care utilizează propriile sale servicii de livrare.
Marți, Comisia Europeană a declarat că Amazon a dat asigurări că va modifica unele dintre aceste practici. Unul dintre angajamente a fost acela de a înceta să mai utilizeze date nepublice despre vânzătorii independenți pentru activitatea sa de vânzare cu amănuntul sau pentru vânzarea de bunuri de marcă și produse cu marcă proprie.
De asemenea, compania a fost de acord să afișeze o a doua casetă de cumpărare atunci când există o a doua ofertă care diferă de prima în ceea ce privește prețul sau livrarea și să permită vânzătorilor Prime să aleagă orice transportator pentru serviciile de logistică sau de livrare.
Modificările se aplică în Spațiul Economic European
În Italia, Amazon a convenit cu autoritatea de reglementare în domeniul concurenței din această țară asupra unor soluții juridice separate în ceea ce privește caseta de cumpărare și Prime. Amazon va avea timp până în iunie 2023 pentru a pune în aplicare modificările, care vor rămâne în vigoare timp de cinci până la șapte ani.
Amazon va avea timp până în iunie 2023 pentru a implementa modificările, care vor rămâne în vigoare timp de cinci până la şapte ani.
”Decizia de astăzi stabileşte regulile pe care Amazon va trebui să le respecte în viitor, în loc ca Amazon să stabilească aceste reguli pentru toţi jucătorii de pe platforma sa. Cu aceste noi reguli, comercianţii cu amănuntul independenţi concurenţi, transportatorii şi clienţii europeni vor avea mai multe oportunităţi şi opţiuni”, a declarat Margrethe Vestager, şefa UE pentru competiţii, într-un discurs de marţi.
Dacă compania ar fi fost găsită vinovată, s-ar fi putut confrunta cu o amendă în valoare de până la 10% din veniturile sale anuale globale.
Pentru Amazon, o companie care a realizat venituri de 469,81 miliarde de dolari în 2021, asta ar fi putut însemna o penalizare record de 47 de miliarde de dolari.
Cu toate acestea, UE poate amendă Amazon cu 10% din cifra de afaceri anuală totală în cazul în care încalcă angajamentele, sau o penalizare periodică de 5% pe zi din cifra de afaceri zilnică pentru fiecare zi de nerespectare.
Amazon a declarat într-o declaraţie că este ”mulţumit că am abordat preocupările Comisiei Europene şi am rezolvat aceste probleme. Deşi continuăm să nu fim de acord cu câteva dintre concluziile preliminare ale Comisiei Europene, ne-am angajat în mod constructiv pentru a ne asigura că putem continua să servim clienţii din toată Europa şi să sprijinim cele 225.000 de întreprinderi mici şi mijlocii europene care vând prin magazinele noastre”, a anunțat Amazon.