După liderul Amazon, podiumul este completat de Apple (locul 2, cu 153,6 miliarde dolari) şi Google (locul 3, cu 142,8 miliarde dolari). Gigantul american Apple încetineşte în pieţele emergente şi nu dă semne de diversificare, ceea ce ar putea permite Google să reclame locul 2 în 2020.

De altfel, industria de retail a resimţit cel mai puternic impact din partea Amazon şi a firmelor similare, pe măsură ce e-commerce şi mobile commerce au devenit norma preferată de consumatori. De exemplu, Walmart, care ocupa primul loc în raportul Brand Finance Global 500 cu doar 10 ani în urmă, a coborât sub primele 10 branduri în acest an.

De asemenea, Ferrari, producătorul italian de supermaşini, a recâştigat titlul de cel mai puternic brand al lumii (ultima oară deţinut în 2014). Astfel, forţa brandului Ferrari a crescut până la un scor Brand Strength Index (BSI) de 94,8 din 100, mai mult decât McDonald’s, Coca-Cola, Lego sau Disney.

Din rândul brandurilor de media, Disney este cel mai bine cotat, ocupând locul 25, în creștere față de anul 2018.

Platformele digitale au devenit concurenți din ce în ce mai serioși pentru rețelele de televiziune. iQiyi, varianta chinezească a Netflix, a intrat anul acesta, pentru prima oară, în Brand Finance Global 500, cu o valoare de 4,3 miliarde de dolari – o creștere de 326% față de evaluarea anului trecut, fiind brandul cu cea mai mare creștere.

Prezenţa brandurilor din China în Brand Finance Global 500 a crescut semnificativ, cu o valoare cumulată de brand de 1,307 miliarde dolari, depăşind pentru prima oară pragul de un trilion de dolari.

Pe lângă tehnologie, sectorul bancar este cel care contribuie masiv la ascensiunea brandurillor chinezeşti. Tot în premieră, un al doilea brand chinezesc intră anul acesta în top 10 cele mai valoroase branduri globale – China Construction Bank (CCB), cu o valoare de 69,7 miliarde dolari. CBC se alătură astfel băncii ICBC, care încă de anul trecut intrase în top 10 şi care este, de altfel, cel mai valoros brand chinezesc.

 

La rândul său, Netflix, brandul global de video streaming, marchează cea mai rapidă crestere în valoare de brand în afara Chinei, urcând de pe locul 147 pe 77 în clasament, cu o valoare de 21,2 miliarde de dolari și 139 milioane de utilizatori globali. 

În topul celor mai valoroase branduri de media intră giganții americani Fox (locul 105), Universal (locul 108), NBC (locul 119), Warner Bros (locul 131) și CBS (locul 159). 

Brandurile de tehnologie conduc în clasament, Microsoft revine în primele cinci branduri, cu o creștere de 47%, în timp ce Facebook își vede forța brandului diminuată de scandalurile recente legate de fake news și Cambridge Analytica.

Firmele de servicii profesionale din Big Four au înregistrat, de asemenea, o performanţă notabilă în forţa brandului, cu trei dintre acestea (Deloitte, PwC şi EY) în clasa de elită AAA+. Al patrulea brand, KPMG (AAA-) are o forţă a brandului în uşoară scădere, după un an în care a fost implicat în controversatul audit al Carillion, firma falimentară de construcţii din Marea Britanie.

Clasamentul Brand Finance Global se stabilește prin analiza investiției de marketing, brand equity (reputația acumulată cu clienții/consumatorii, angajații și alte părți interesate) și respectiv a impactului acestora în performanța de piață. Fiecărui brand îi revine un scor Brand Strength Index (BSI), de la 1 la 100, apoi un rating, AAA+ fiind cel mai mare.