Ce are Carrefour e ceea ce au nevoie cei de la Amazon. O reţea fizică, spaţii logistice şi cel mai important – o amprentă mare în piaţa europeană unde 95% din alimente sunt încă achiziţionate prin canalele clasice de distribuţie. Pentru americani, asta înseamnă potenţial neexploatat. În Franţa circulă zvonul că marele lanţ al ţării ar putea fi preluat de Amazon – nici una dintre companii nu comentează, dar acţiunile Carrefour tot cresc, semn că investitorii îmbrăţişează ideea unei preluări. Lanţul de hypermarketuri le-a furnizat în ultimii ani numai probleme.
Analizele băncilor spun că a pierdut contactul cu nevoile clienţilor, iar rezultatele financiare vin ca dovadă. Carrefour şi-a avertizat acţionarii că îşi va rata ţintele în acest an şi estimează că profitul operaţional va scădea cu peste 10 procente.
Cu o valoare de piaţă căzută la 13 miliarde de euro, Carrefour înseamnă exact 3% din cât valorează Amazon. Păcatul său – a păstrat un model vechi într-o lume nouă. Dacă Amazon merge pe distribuţia mixtă: online plus canal fizic, la Carrefour prezenţa pe internet e neconvingătoare. Dacă în Statele Unite, jumătate dintre gospodării au abonament Amazon Prime, Carrefour nu reuşeşte să creeze noi tendinţe de consum. A rămas supermarketul clasic, cu problemele clasice. Prima, şi cea mai importantă fiind preţurile. Ca toţi jucătorii din retailul fizic le cere furnizorilor taxe de orice – taxe de raft, de promovare în magazin, taxe de reclamă în pliante, de promovare pe radioul intern, taxe care laolaltă scumpesc produsul cu 20-30%. Amazon însă merge cu marje de aproape zero. Are volume mari, clienţi mulţi, şi cel mai important – clienţi loiali. E drept, ajută mult faptul că nu plăteşte salariile şi chiriile plătite de Carrefour, dar aici stă de altfel şi superioritatea modelului său. Un model care încă se rafinează.
Magazinul concept Amazon Go ar putea fi viitorul supermarketurilor de astăzi. Fără casieri, fără stat la coadă, clientul îşi face cumpărăturile în magazinul fizic şi le plăteşte cu telefonul. Presiunea pe preţuri e filosofie la Amazon. După ce a cumpărat lanţul american de supermarketuri Whole Foods a ieftinit unele produse şi cu 40%, iar numărul de clienţi a crescut deodată un un sfert. Aceeaşi reţetă le-ar prinde bine şi clienţilor Carrefour. Altfel retailerul riscă să devină el victima evoluţiei. Asta la un deceniu distanţă de la falimentul buticurilor în faţa supermarketului.