Serviciile private de medicină de urgenţă vor atrage, în 2010, investiţii de ordinul milioanelor de euro. Principalii cinci jucători din Capitală operează, în total, un parc de peste 50 de ambulanţe, adică un sfert din cel al serviciului de stat.
Serviciile private de ambulanţe se dezvoltă impetuos în umbra reţelelor de clinici medicale. Cererea tot mai mare – între 50 şi 150 de solicitări pe zi – impune extinderea acestui gen de servicii nu atât în ce priveşte flota, cât mai ales în ce priveşte tehnologiile utilizate în vederea unor intervenţii eficiente la nivelul unor categorii speciale de bolnavi, cum ar fi insulinodependenţii. Pentru a-şi asigura un flux relativ constant de pacienţi, companiile au optat fie pentru încheierea unui contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, ceea ce înseamnă că le sunt direcţionate apeluri de la 112 (cum este cazul reţelei Sanador), fie pentru contracte cu marile clinici private. Divizia Medicală a BGS a semnat acorduri de colaborare cu CMU, Euroclinic, Eureko, Medcenter, Medsana şi Medicover. Colaborarea funcţionează eficient de ambele părţi, motiv pentru care Medlife, de pildă, nu intenţionează să investească în propriul său serviciu de urgenţă, preferând, ca şi până acum, subcontractarea.
Aşa că, dacă un bolnav este nemulţumit de timpul de răspuns al celor 200 de ambulanţe aparţinând serviciului de stat care deserveşte zona Bucureşti – Ilfov, contra unei sume ce variază între 200 şi 350 de lei, poate apela la una din cele peste 50 de ambulanţe deţinute de companiile private. „Avem 20 de ambulanţe pentru urgenţe majore, care operează în Bucureşti şi judeţul Ilfov, şi 120 de maşini pentru transportul bolnavilor dializaţi, care acoperă aproximativ 15 oraşe din ţară“, spune Edi Sersea, manager la Divizia Medicală a BGS, una dintre cele mai dezvoltate din Capitală. Aceasta este, de altfel, direcţia în care firma doreşte să se dezvolte anul viitor: transportul celor care au nevoie de dializă. Pentru primele trei luni ale lui 2010, compania a programat deschiderea unor centre care să opereze această activitate în cinci oraşe din ţară, investiţia necesară fiind de circa 500.000 de euro pe fiecare centru. Tot pe veniturile aduse de transportul bolnavilor la dializă se bazează şi serviciul de ambulanţă al Scorseze. În prezent, compania are 12 ambulanţe dedicate dializei, iar planurile de dezvoltare pentru 2010 vizează dublarea parcului de maşini.
Profitul poate ajunge la 15%
Ambiţioase sunt şi planurile Sanador, un lanţ de clinici medicale care oferă clienţilor şi un serviciu de ambulanţe, pentru anul viitor fiind vizată creşterea afacerilor cu 30%, în condiţiile în care se va inaugura şi un spital, aflat acum în construcţie. Compania deţine un parc de patru ambulanţe, inclusiv maşini echipate pentru a răspunde politraumelor, şi un număr de 28 de angajaţi. „În plus, Serviciul de Urgenţă dispune de o sală special amenajată şi dotată cu toată aparatura necesară pentru primirea urgenţelor şi acordarea primului-ajutor“, spune Mădălina Buculei, director de vânzări la Centrul Medical Sanador. În perioada ianuarie – noiembrie, compania a avut o cifră de afaceri de 900.000 de lei. „În cazul Sanador, unde ambulanţele sunt noi şi dotate la cele mai înalte standarde, nu putem vorbi de profit; serviciul de urgenţă este creat pentru a furniza servicii medicale complete“, mai spune managerul, adăugând că anul viitor investiţiile se vor face în primul rând în tehnologii de ultimă generaţie. Rata de profitabilitate a operatorilor cu vechime mai mare pe piaţă este între 5% şi 15%, potrivit reprezentanţilor acestor companii.
Cine sunt principalii jucători
Puls a fost prima staţie de salvare privată din România. În prezent, compania afirmă că preia 18% din totalul solicitărilor din Capitală. Dacă în Bucureşti piaţa se împarte între numeroase firme, în oraşele mari concurenţa e sensibil mai redusă. Cele mai importante companii de profil sunt Nursing Medica (Sibiu), MediUrg (Ploieşti), Velosan Medical (Iaşi), Prompt Urg (Cluj-Napoca), Trans Med 2003 (Deva).
Cel mai mare cost al unui serviciu de ambulanţă este cu personalul, ajungând la 8.000 de euro lunar, pentru fiecare maşină.
Edi Sersea, manager, BGS
1.500 de euro lunar este investiţia medie în întreţinerea unei ambulanţe şi a aparaturii medicale cu care aceasta este dotată