Împreună cu creșterile de fiscalitate impuse deja în legislație fără o consultare prealabilă și transparentă cu mediul de afaceri, astfel de decizii determină o agravare, fără precedent în ultimii 20 de ani, a poverii fiscale pe care contribuabilii români vor fi obligați să o suporte, potrivit AmCham.
Reamintim că guvernul a agreat cu FMI creşterea nivelurilor accizei la produsele petroliere, prin introducerea unei taxe de 7 eurocenţi pe litru, concomitent cu o indexare a noilor acczize cu inflaţia medie din luna septembrie, de 4,77%, măsura urmând să aducă venituri de 3,44 miliarde lei. De asemenea, guvernul va taxa construcţiile speciale (reţelele de transport, stâlpi, depozite, magazii), care va afecta companii precum E.ON, Enel, Transelectrica, Transgaz şi Romgaz, taxa urmând să genereze venituri bugetare de 480-500 milioane lei.
„Dorim să atragem atenţia în mod special asupra efectelor negative semnificative pe care le vor genera propunerile de accizare suplimentară a produselor petroliere, de modificare a metodologiei de calcul a accizelor şi instituirea noului impozit aplicat asupra valorii contabile a construcţiilor speciale. Departe de a reprezenta o soluţie sustenabilă pentru securizarea resurselor la bugetul statului, toate acestea vor determina creşterea evaziunii fiscale, diminuarea drastică a volumului de investiţii, scăderea locurilor de muncă şi dificultăţi economice în cascadă”, spun reprezentanţii AmCham.
„Măsuri precum creşterea preţului pentru carburanţi sau taxe pe construcţiile speciale se vor reflecta în creşterea costurilor de producţie şi implicit a preţurilor produselor româneşti diminuând competitivitatea acestora pe pieţele externe. Nu în ultimul rând, aceste propuneri vor atrage cel mai probabil deschiderea unei noi proceduri de infringement împotriva României, nefiind în linie cu prevederile directivelor europene’, potrivit AmCham.
Totodată, AmCham consideră că adoptarea de modificări ale legislaţiei fiscale şi introducerea de noi impozite şi taxe fără consultări cu mediul de afaceri şi prin ignorarea semnalelor de alarmă transmise, într-un an în care specialiştii AmCham au contribuit intens şi extensiv cu expertiza şi recomandări fundamentate la rescrierea Codului fiscal şi a Codului de procedura fiscală, pot duce la pierderea încrederii mediului de afaceri în corectitudinea şi transparenţa instituţiilor statului, mai ales că ‘aceste măsuri vin în pripă, fără analize de impact, ca urmare a ineficienţei autorităţilor în colectarea resurselor preconizate’.
În lipsa unei strategii de țară careia să i se circumscrie, sistemul fiscal românesc, în loc să se modernizeze prin mecanisme eficiente și echitabile în sprijinul dezvoltării țării și al eforturilor mediului de afaceri în condițiile actuale grele de piață, este în pericol să devină un factor de obstrucție insurmontabil, mai ales sub distorsiunile cauzate de corupție, evaziune fiscală și creșterea comerțului ilicit cu produse accizabile.
Reprezentanţii AmCham atrag atenţia că aceste creşteri arbitrare ale fiscalităţii sunt ineficace şi solicită Guvernului şi MFP să se concentreze asupra respectării angajamentelor asumate faţă de mediul de afaceri şi societate în general, prin adoptarea unor măsuri reale de combatere eficace a evaziunii fiscale, accelerarea reformei ANAF şi ridicarea gradului de conformare voluntară a contribuabililor.
În opinia AmCham, lipsa de coerenţă şi consistenţă în adoptarea de măsuri cu caracter fiscal, precum şi intervenţiile frecvente şi imprevizibile ale Guvernului în economie crează distorsiuni în mecanismele pieţei, dificultăţi în planificarea afacerilor, cu consecinţe deosebit de grave pentru mediul de afaceri românesc, atractivitatea investiţională şi competitivitatea economică a României.