Montarea incorectă a acesteia poate afecta grav comportamentul mașinii și, în anumite condiții, poate atrage sancțiuni pentru șoferi. Majoritatea mașinilor moderne nu mai vin echipate cu o roată de rezervă standard, ci cu una provizorie.

Montarea incorectă poate atrage sancțiuni pentru șoferi

Aceste roți au o dimensiune mai mică, sunt mai înguste și mai ușoare, însă au și limitări importante: nu pot fi utilizate pentru distanțe lungi și nu trebuie să fie rulate cu o viteză mai mare de 80 km/h, iar utilizarea lor nu trebuie să depășească 80 km.

Din cauza diferenței de dimensiune față de celelalte roți ale mașinii, roata provizorie poate influența stabilitatea, frânarea și tracțiunea vehiculului. Astfel, este important de menționat că această roată trebuie montată exclusiv pe puntea din spate a mașinii, indiferent de unde a avut loc pană. Această regulă este esențială pentru siguranța șoferului și a pasagerilor.

Dacă pană se produce la o roată din față, șoferul trebuie să schimbe două roți. De exemplu, în cazul în care roata din dreapta-față este avariată, se va demonta mai întâi roata dreaptă-spate, iar roata de rezervă provizorie va fi montată pe puntea din spate. Ulterior, roata de pe față va fi înlocuită cu roata normală din spate. Același procedeu se aplică și atunci când se înlocuiește o roată stânga-față.

Roțile din față ale mașinii au rolul de a asigura direcția și, în majoritatea cazurilor, de a asigura tracțiunea și frânarea principală. Astfel, montarea unei roți de dimensiuni reduse pe față poate afecta semnificativ controlul vehiculului, iar acest lucru poate deveni extrem de periculos în timpul călătoriilor.

soferi, parcare, cod rutier, reguli, masini
SURSA FOTO: Dreamstime

Există riscul ca poliția să aplice sancțiuni în cazuri în care se pune în pericol siguranța rutieră

Deși Codul Rutier nu prevede o amendă specifică pentru montarea incorectă a roții de rezervă provizorii, există riscul ca poliția să aplice sancțiuni în cazuri în care se pune în pericol siguranța rutieră. Aceasta poate include depășirea vitezei maxime permise pentru roata provizorie sau cauzarea unui accident din cauza instabilității vehiculului. În astfel de situații, șoferii pot primi amenzi între 1.215 și 1.620 lei pentru utilizarea unui vehicul necorespunzător și există posibilitatea ca vehiculul să fie imobilizat, iar certificatul de înmatriculare să fie reținut până la remedierea problemei.

Utilizarea incorectă a roții provizorii poate afecta mai multe aspecte ale vehiculului, cum ar fi:

  • Frânarea: Distanța de oprire crește semnificativ, ceea ce poate duce la riscuri suplimentare în trafic.
  • Direcția: Roata subțire pe față reduce aderența și precizia în viraje, punând astfel în pericol controlul vehiculului.
  • Stabilitatea: La frânări bruște sau în curbe, stabilitatea mașinii este mult mai scăzută, ceea ce poate duce la pierderea controlului vehiculului.
  • Componentele suspensiei și transmisiei: Acestea nu sunt proiectate să suporte dezechilibre mari între roți, ceea ce poate duce la deteriorarea acestora.