Amendă pentru Boeing de 2,5 miliarde de dolari
În octombrie 2018, un avion Boeing 737 Max operat de compania indoneziană Lion Air s-a prăbușit în Marea Java. În martie 2019, un alt Boeing 737 Max al companiei Ethiopian Airlines s-a prăbușit în Etiopia.
Cele două accidente au provocat moartea a 346 de persoane și au condus la o criză majoră de încredere în siguranța avioanelor 737 Max, afectând puternic reputația Boeing.
Boeing a negociat un acord cu Departamentul de Justiție pentru a evita un proces penal, acord care include o înțelegere financiară de 2,5 miliarde de dolari și respectarea unor condiții stricte pentru următorii trei ani.
De asemenea, Boeing a acceptat să pledeze vinovat la acuzația de fraudă penală și să plătească o amendă suplimentară de 243,6 milioane de dolari.
Un monitor independent va supraveghea:
- procedurile de siguranță
- și calitate ale companiei pe o perioadă de trei ani pentru a asigura conformitatea
Boeing va investi cel puțin 455 de milioane de dolari în programe:
- de conformitate
- și siguranță pentru a preveni incidente similare în viitor
Familiile victimelor acestor accidente aviatice au fost informate cu privire la acord. Ele au anunțat că vor solicita ca oferta să fie respinsă.
Cum s-a produs accidentul din 2018?
La 29 octombrie 2018, zborul Lion Air 610 din Indonezia, un avion Boeing 737 MAX 8 aproape nou, a plonjat în Marea Java cu o viteză de 400 de mile pe oră. Toate cele 189 de persoane aflate la bord.
Opt zile mai târziu, Boeing a emis un buletin către toți operatorii de avioane 737 MAX 8 și 737 MAX 9, precizând că:
„datele eronate privind unghiul de atac” ar putea duce la „mișcarea necontrolată a aeronavei și că această acțiune se poate repeta până când sistemul aferent este dezactivat”.
Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a emis apoi o directivă de urgență privind navigabilitatea. FAA solicita Boeing să revizuiască procedurile de operare din manualul său de zbor pentru aeronavele 737 MAX. FAA se referea și la revizuirea noul sistem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System).
Acesta este un software conceput pentru a preveni blocarea aeronavei prin împingerea automată a botului avionului în jos, atunci când detectează un unghi de atac ridicat.
Boeing a promis că software-ul va fi reparat în câteva săptămâni. Totuși, până în martie 2019 revizuirile nu erau încă finalizate.
Apoi, la 10 martie, zborul Ethiopian Airlines 302 de la Addis Abeba la Nairobi, Kenya, s-a prăbușit la scurt timp după decolare. Toți cei 157 de pasageri de la bord au decedat.
În accident a fost implicat același model 737 MAX 8.