90 de ani de la inventarea anvelopelor de iarnă
Anvelopele de iarnă sunt concepute pentru a face față condițiilor meteorologice specifice, care includ nu doar zăpadă și suprafețe alunecoase, ci și temperaturi scăzute. Aceste anvelope își ating performanța maximă atunci când temperatura exterioară scade sub 7 grade Celsius.
Din acest motiv, în sezonul rece, este esențial să utilizăm anvelope special concepute, care să asigure o aderență optimă la temperaturi scăzute și pe suprafețe cu aderență redusă, cum ar fi zăpada.
Primele anvelope de iarnă au fost făcute de către Nokian
Prima anvelopă de iarnă din lume, numită Kelirengas (Anvelopa de vreme), a fost creată de către producătorul finlandez Nokian, în principal pentru camioane. Două ani mai târziu, în 1936, a fost lansat un design îmbunătățit pentru autoturisme, cunoscut sub numele de Lumi-Hakkapeliitta (Zăpadă-Hakkapeliitta). Această anvelopă a fost proiectată pentru a face față drumurilor alunecoase, cauzate de creșterea numărului de vehicule și de activitățile de deszăpezire, având mici ventuze menite să prevină alunecarea pe suprafețele înghețate.
Pentru a putea fi utilizate legal pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, anvelopele de iarnă trebuie să aibă marcaje specifice. Astfel, toate anvelopele, indiferent de denumirea comercială, care sunt marcate cu literele M și S (ce reprezintă noroi și zăpadă), sub forma M+S, M.S. sau M&S, trebuie să respecte cerințele de utilizare în condiții specifice de iarnă, conform legislației naționale rutiere, potrivit Registrului Auto Român (RAR).
Când trebuie să montăm anvelopele de iarnă?
În trecut, anvelopele de iarnă erau obligatorii pe parcursul sezonului rece, însă această regulă a suferit modificări. Până în anul 2011, șoferii erau obligați să utilizeze anvelope de iarnă începând cu luna noiembrie și până la sfârșitul lunii martie. Totuși, prin Ordonanța de Urgență 5/2011, această legislație a fost actualizată, iar noua reglementare permite conducătorilor auto să circule și pe timp de iarnă cu anvelope de vară, dar doar în anumite condiții.
Legea stipulează că vehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă atunci când drumurile sunt acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Astfel, dacă aceste condiții sunt prezente și mașina pe care o conduceți nu are anvelope de iarnă, riscați o amendă de până la 3.300 de lei. Aceeași sancțiune se aplică și în cazul în care anvelopele de iarnă sunt uzate dincolo de limita admisă.
Deși legea permite utilizarea anvelopelor de vară chiar și în sezonul rece, cu condiția ca asfaltul să fie uscat, specialiștii recomandă folosirea anvelopelor de iarnă pe durata acestui sezon.