Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a oferit mai multe informații pentru șoferi. Potrivit autorității, această măsură vine ca parte a unui efort mai amplu de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a accidentelor cauzate de viteza excesivă.
CNAIR a oferit mai multe informații pentru șoferi
Sistemele vor deveni operaționale începând din 2026 și vor funcționa în paralel cu celelalte dispozitive de monitorizare a traficului, utilizate deja de Poliția Rutieră.
România dispune în prezent de peste 200 de drumuri naționale, 8 autostrăzi și 2 drumuri expres, iar rețeaua rutieră se va extinde în următorii ani cu încă 3 autostrăzi și 3 drumuri expres. În total, infrastructura de mare viteză va ajunge la aproximativ 3.000 de kilometri, iar drumurile naționale vor depăși 16.000 de kilometri.
Monitorizarea circulației pe aceste șosele este realizată în prezent prin radare montate pe mașini de poliție, dispozitive de tip pistol-radar și sisteme pe trepied. Noile radare fixe vor completa acest sistem de supraveghere, având capacitatea de a detecta automat depășirea vitezei legale și de a transmite alerte către autorități.
„În prima etapă, aceste radare fixe vor fi montate pe Drumurile Naționale cu risc ridicat de accidente. Primele camere vor fi puse în funcțiune pe autostrada București-Pitești, autostrada București-Constanța și pe autostrada București-Ploiești.
De asemenea, în prima etapă vor fi montate radare fixe și pe DN1, DN2, DN6 și DN7. O parte dintre aceste camere vor face parte din sistemul E-sigur pentru identificarea vitezei. În momentul în care un radar fix detectează depășirea vitezei legale, sistemul va alerta automat Poliția.
Un ofițer din cadrul Poliției Române va analiza imaginile și va dispune măsurile care se impun”, a declarat purtătorul de cuvând al CNAIR, Alin Șerbănescu, pentru ProMotor.

În prima etapă, aceste dispozitive vor fi montate pe drumurile cu un risc ridicat de accidente
În prima etapă, CNAIR va monta aceste dispozitive pe drumurile cu un risc ridicat de accidente. Primele autostrăzi unde vor fi amplasate camerele sunt București-Pitești, București-Constanța și București-Ploiești.
În plus, vor fi instalate radare fixe și pe drumurile naționale DN1, DN2, DN6 și DN7, unde se înregistrează frecvent accidente grave. O parte dintre aceste radare vor fi integrate în sistemul E-sigur, care identifică automat viteza de deplasare și trimite datele către Poliție pentru verificare.
Sistemul va funcționa similar cu cel utilizat pentru verificarea plății rovinietei. Camerele inteligente vor folosi senzori și lasere pentru a măsura viteza vehiculelor, condițiile meteo și starea drumului. În momentul detectării unei încălcări a limitei legale de viteză, numărul de înmatriculare al mașinii va fi citit automat, iar alerta va fi transmisă unui dispecerat al Poliției Române. Un ofițer va analiza imaginile și va decide măsurile care trebuie aplicate.

Șoferii care depășesc viteza legală vor primi notificări acasă, prin Poștă. Ca și în cazul radarelor mobile, proprietarul vehiculului va trebui să declare cine se afla la volan în momentul abaterii. După stabilirea identității conducătorului auto, acesta va primi sancțiunea corespunzătoare.
CNAIR a anunțat că sistemul va fi activ din 2026
CNAIR a anunțat că sistemul va fi activ din 2026, iar în prezent se lucrează la integrarea acestuia în harta interactivă a drumurilor naționale. Această hartă va oferi informații în timp real despre starea drumurilor, accidente sau blocaje.
„Avem deja concepută o hartă interactivă a drumurilor din România. Cu ajutorul acestor camere, putem să vedem în orice moment care este starea unui sector de drum, dacă sunt evenimente rutiere, dacă avem blocaje, etc. De exemplu, dacă se produce un accident, pe harta interactivă va apărea cu roșu acel sector de drum.
Acum suntem în faza de reconfigurarea sistemului și vom include camerele de supraveghere și sistemul pentru camera radar. Săptămâna aceasta s-a lansat licitația pentru a actualiza softul necesar plății rovinietei, iar din 2026 vom avea 400 de camere fixe de radar pentru identificarea celor care circulă cu viteză prea mare pe drumurile naționale și pe autostrăzi”, a mai spus Alin Șerbănescu.
În prezent, Poliția Rutieră utilizează 700 de radare mobile pe trepied și aproximativ 300 de dispozitive radar montate pe autospeciale. Noile 400 de radare fixe vor duce numărul total al sistemelor de monitorizare a vitezei la 1.100. Pe lângă acestea, Ministerul de Interne a achiziționat și un elicopter dotat cu o cameră radar ultra-performantă, care va fi folosit pentru supravegherea traficului.