Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a desfăşurat o acţiune de control la operatorul economic care administrează platforma iabilet.
ANPC a primit sute de reclamații de la consumatori
Inspectorii au informat în cadrul unui comunicat că au primit 124 de reclamaţii de la consumatori în perioada mai 2023 – martie 2024. Oamenii au semnalat nerambursarea contravalorii unora dintre biletele achiziţionate pe platforma iabilet.ro, pentru spectacole care au fost anulate.
„Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Cluj – cel care instrumentează reclamaţiile referitoare la platforma online iabilet.ro, la nivelul întregii ţări, începând din luna mai 2023 – a desfăşurat o acţiune de control la operatorul economic care administrează platforma. Cele 124 de reclamaţii primite de la consumatori în perioada mai 2023 – martie 2024 au semnalat nerambursarea contravalorii unora dintre biletele achiziţionate pe platforma iabilet.ro, pentru spectacole care au fost anulate”, a transmis ANPC.
Comisarii au aplicat mai multe sancțiuni
Comisarii CJPC Cluj au aplicat mai multe sancțiuni în urma neregulilor constatate după verificare. Prima vizează amenda contravențională în valoare de 55.000.
A doua vizează propunerea încetării practicii comerciale incorecte. Acest lucru a dus la emiterea de către preşedintele ANPC a unui Ordin de încetarea acestor practici, prin dispunerea restituirii integrale a sumelor achitate pentru evenimentele anulate la solicitarea consumatorilor, indiferent de termen.
Abaterile de la legislaţie au fost următoarele:
- nerestituirea comisioanelor către consumatori, în cazul anulării unor spectacole şi a rambursării contravalorii biletelor achitate, ceea ce constituie o practică comercială incorectă;
- ţinând cont de cele precizate pe site, consumatorii sunt obligaţi să accepte condiţiile din termenii generali, fără să aibă posibilitatea de a alege altă variantă, chiar în cazul unui termen foarte scurt de decizie, sub presiunea termenilor şi condiţiilor impuse, fiind obligaţi să le asume, prin bifarea în procesul de achiziţionare a biletului;
- transmiterea în spaţiul public a unor informaţii false sau inducerea în eroare sau posibilitatea inducerii în eroare a consumatorului mediu, astfel încât acesta să fie determinat sau susceptibil a fi determinat să ia o decizie de tranzacţionare, pe care altfel nu ar fi luat-o, având în vedere disponibilitatea sau artiştii consacraţi din promovarea aferentă evenimentului, care îl determină pe consumator să tranzacţioneze achiziţionarea biletului.
În perioada 2021-2023, au fost anulate 1.440 de spectacole, subliniază ANPC. Totodată, au fost vândute 70.703 bilete în perioada respectivă.
Valoarea lor este de aproximativ 7,675 milioane de lei. Totodată, în primele două luni ale anului 2024, au fost anulate 106 spectacole.