Orice șofer știe că în sezonul rece este obligatoriu să fie efectuată montarea anvelopelor de iarnă. Aceste cauciucuri sunt fabricate special pentru a o aderenţă mai bună atunci când temperaturile scad sub 7 grade Celsius.
De aceea, în ianuarie, Poliția Română reamintește posesorilor de autovehicule să respecte această regulă. Conform Codului Rutier, „Legea cauciucurilor de iarnă” sau OG 5 2011, intrată în vigoare de la 1 noiembrie 2011, „este interzisă circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acestea să fie dotate cu cauciucuri de iarnă.”
Ce amenzi riscă șoferii prinși fără cauciucuri de iarnă?
Dacă oamenii folosesc mașinile fără anvelope de iarnă, aceștia riscă sancțiuni între 9 și 20 de puncte amendă, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei. În plus, forțele de ordine pot reține și certificatul de înmatriculare al șoferului.
Principala întrebare în perioadele de ploaie, gheață și zăpadă este dacă anvelope all-season sau anvelope iarnă sunt o opțiune mai bună. Dar care sunt diferențele dintre cele două tipuri de anvelope? Îți vom explica caracteristicile fiecăreia.
Anvelope iarnă vs. anvelope all season
Când temperaturile scad, anvelopele își schimbă comportamentul. Cauciucul și celelalte componente utilizate la fabricarea benzilor de rulare (și întregul strat exterior) sunt sensibile la variațiile termice. Iarna se întăresc și își pierd capacitatea de aderență, în ciuda faptului că producătorii lucrează în mod constant la compoziții stabile.
Pentru a ști dacă ne aflăm în fața unei anvelope de iarnă, va fi suficient să căutăm în lateral simbolul care le identifică: un munte cu trei vârfuri cu un fulg de zăpadă în interior. Atât datorită compoziției lor, cât și modelului pe care îl primesc, sunt special concepute pentru utilizare în climate reci și se recomandă o adâncime minimă de cel puțin 4 mm.
Principalul avantaj al anvelopelor de iarnă este că sunt fabricate special pentru a obține o aderență ridicată pe suprafețe alunecoase precum apa sau zăpada, în afară de utilizarea unor compuși mai moi pentru a crește aderența la temperaturi foarte scăzute. În acest fel sunt înlocuitori direcți pentru lanțurile de zăpadă, făcând inutilă instalarea acestora.
În schimb, acest tip de anvelopă trebuie instalat la începutul sezonului de iarnă și scos când temperaturile cresc din nou, deoarece aceste tipuri de anvelope se pot degrada rapid și deveni inutilizabile atunci când sunt expuse la temperaturi mai mari. Cel mai bine este să le depozitezi într-un loc răcoros și uscat ferit de lumina soarelui atunci când nu sunt necesare și să le pui la loc cât timp au durată de viață utilă.
Cealaltă optiune disponibilă sunt anvelope all season. Aceste tipuri de anvelope au o gamă de acțiune mult mai largă decât anvelopele de iarnă, sunt potrivite pentru toate condițiile meteorologice și funcționează bine în circumstanțe mai mult sau mai puțin dificile, dar nu sunt specifice niciunei utilizări.
Aceasta înseamnă că pe vreme caldă nu vor oferi aceeași aderență ca o anvelopă de vară și iarna la fel se va întâmpla cu capătul opus. La fel ca la anvelope de iarnă, anvelopele all season nu necesită montarea lanțurilor de zăpadă dacă au pictograma de munte de zăpadă.