Din păcate, SUA au început să pună cruce aceastei surse de prosperitate comună sub mandatul lui Donald Trump, iar acum accelerează procesul sub Joe Biden, arată o analiză publicată de Project Syndicate.
Lumea se află acum într-o megacriză: pandemia de COVID-19, războiul Rusiei în Ucraina, inflație ridicată, temerile privind recesiunea și o criză a datoriilor pe piețele emergente și în țările în curs de dezvoltare. Ultimul lucru de care mai are nevoie lumea ar fi o sursă suplimentară de daune economice.
Acest cerc vicios, responsabil pentru prelungirea Marii Crize din 1930
Războaiele comerciale sunt extrem de dăunătoare, deoarece țările implicate tind să riposteze prin ridicarea barierelor comerciale din ce în ce mai mari. Acest cerc vicios a fost considerat responsabil pentru prelungirea considerabilă a Marii Crize din 1930, motiv pentru care Statele Unite au condus efortul de dezvoltare a unui nou sistem comercial mondial, după 1945, creând scena celei mai bune perioade de creștere economice globale din istorie. Timp de șapte decenii, comerțul global a fost susținut de statul de drept, cu o organizație internațională, Acordul General pentru Tarife și Comerț, care a fost succedat de Organizația Mondială a Comerțului.
Începând cu 2017, administrația Donald Trump a retras efectiv sprijinul SUA pentru OMC și a început un război comercial cu China. Pe lângă aplicarea unor tarife discriminatorii asupra importurilor, a impus taxe mai mari asupra unor articole precum oțelul și aluminiul, invocând preocupări legate de „securitatea națională”. Deși aceste măsuri au fost considerate ilegale, partenerii comerciali ai SUA s-au abținut de la represalii, în speranța că următoarea administrație va anula politicile protecționiste ale lui Trump.
SUA nu se va afla într-un război comercial doar cu China, ci și cu aliații
Din păcate, administrația Joe Biden nici nu a anulat măsurile comerciale ale lui Trump, nici nu a restabilit funcții importante ale OMC, cum ar fi mecanismul de soluționare a diferendelor. Mai mult, legea de reducere a inflației din SUA (IRA) și CHIPS Act din acest an vor provoca atât de multe daune partenerilor și aliaților comerciali importanți, încât, cu siguranță, aceștia vor trebui să riposteze. SUA nu se va afla atunci într-un război comercial doar cu China, ci și cu propriii aliați, iar lumea se va confrunta cu încă o criză majoră: ruperea sistemului comercial internațional.
IRA și CHIPS Act, doupă legi discriminatorii
Atât IRA, cât și CHIPS Act sunt legi protecționiste și discriminatorii, încălcând acordurile pe care SUA le-au încheiat prin negocieri multilaterale de reducere a tarifelor. De exemplu, IRA oferă o subvenție de 7.500 dolari cumpărătorilor de vehicule electrice din SUA, cu condiția să fie fabricate în America și să aibă piese americane. Subvenția pentru vehicule electrice, care discriminează mașinile (precum și bateriile și alte componente auto) din UE, Regatul Unit, Japonia și Coreea de Sud, este justificată.
Dar e puțin probabil să-și îndeplinească scopul propus, de a „crea locuri de muncă” și a accelera trecerea de la motoarele cu ardere internă. Dacă IRA și CHIPS Act intră în vigoare la 1 ianuarie, aproape sigur aliații Americii vor riposta, iar SUA va fi nevoită să adopte măsuri. Departe de a fi limitată la autoturisme și semiconductori, această escaladare ”ochi pentru ochi și dinte pentru dinte” ar putea afecta mai multe categorii de exporturi, sporind amploarea pagubelor economice. Macron a indicat deja că Europa ar trebui să înceapă să ia măsuri în favoarea industriilor sale.
Puteri lumii trebuie să acționeze pentru a preveni izbucnirea unui război comercial în toată regula
Principalele puteri comerciale ale lumii trebuie să acționeze rapid pentru a preveni izbucnirea unui război comercial în toată regula. Problema cipurilor ar trebui dusă la OMC, iar SUA ar trebui să respecte o hotărâre probabilă, conform căreia subvențiile sunt ilegale. Și pentru vehiculele electrice și pentru baterii, producătorii străini și americani trebuie să concureze în condiții echitabile. Țările exportatoare de mașini ar putea subvenționa cumpărătorii vehiculelor electrice noi cu aceeași sumă ca și americanii. Iar administrația Biden ar putea solicita o modificare a IRA pentru a oferi subvenții pentru achiziționarea tuturor vehiculelor electrice, inclusiv a celor din import.