Electroputere trebuie privatizata. Societatea este inclusa in programul PSAL de privatizare a cinci mari societati cu capital majoritar de stat. Romania nu-si poate permite sa rateze angajamentul asumat in fata Bancii Mondiale. Dar poate sa taraganeze procesul.
La data de 15 iunie a.c. se consuma primul termen de depunere a ofertelor pentru cumpararea societatii craiovene. Trei competitori au intrat atunci in cursa: General Motors, careia i s-a alaturat compania feroviara germana Karsdorfer, Asociatia Salariatilor Electroputere – Elpas – si Compania de Transport Feroviar Bucuresti. Negocierile s-au prelungit atat de mult incat ultimul termen de depunere a ofertei finale a fost redenumit ca termen pentru depunerea ofertei ferme, finala si definitiva. A urmat, apoi, un adevarat razboi al nervilor. Timpul alocat pentru imbunatatirea ofertelor initiale (in fapt finale) a fost decalat cu o saptamana. In data de 22 octombrie, cand APAPS a comunicat punctajul, rezultatul a fost socant. Elpas a fost selectat sa intre la negocierile finale cu APAPS. Avea Asociatia Salariatilor resurse suficiente pentru a sustine programele de investitii, pentru a achita ratele catre APAPS? In mediile de afaceri se vorbea intens despre sprijinul oferit din umbra, de catre General Electric. Autoritatea pentru Privatizare stia acest lucru. Tocmai de aceea, poate, a acceptat decalarea termenelor, lucru solicitat de Elpas. Daca guvernul nu s-ar fi opus unei noi prelungiri, poate ca si acum reprezentantii Elpas batatoreau poteca spre APAPS. In 29 octombrie a.c., Asociatia Salariatilor a pierdut sansa de a-si cumpara propria societate. A jucat pe cartea General Electric si a pierdut. Cum a jucat? Ramane o enigma. Cu numai patru zile inainte de a se pune punct unui proces de privatizare esuat, „Elpas a venit la APAPS cu o simpla hartie de sprijin”, recunoaste Victor Ciutacu, purtator de cuvant al APAPS. O hartie care nu angaja cu nimic grupul american General Electric.
Privatizarea Electroputere se reia
Finalul trebuie sa fi fost previzibil pentru APAPS, chiar inainte de finalul graficului de privatizare a societatii Electroputere. Nici nu se risipise ecoul refuzului Guvernului de a mai acorda o sansa salariatilor de la Electroputere, cand APAPS isi pregatea un nou anunt de privatizare pentru producatorul de locomotive. La data de 29 octombrie, documentul miraculos care proba implicarea General Electric in privatizarea Electroputere nu a fost depus la APAPS. A doua zi, apare public anuntul reluarii procesului de vanzare. „Rezervasem spatiul din data de 27 octombrie”, explica Ciutacu.
Anuntul Autoritatii tradeaza dorinta acesteia de a invita doar investitori puternici la cursa pentru preluarea Electroputere: cifra de afaceri mai mare de 100 milioane de dolari, experienta de cel putin 10 ani in domeniu, detinerea a cel putin trei sucursale in tari cu piata de desfacere. Garantia ce trebuie depusa pentru participarea la procesul de privatizare s-a triplat, ajungand la aproape 300.000 dolari, caietul de sarcini este 5.000 de dolari.
Daca General Electric doreste, intr-adevar, sa preia Electroputere, atunci va trebui sa concureze la lumina, participand direct la negocierile cu APAPS, singura sau in consortiu. Nu este inca sigur daca General Motors isi va depune pentru a doua oara oferta. Surse apropiate companiei americane spun ca acest lucru se va decide in perioada conferita acestei operatiuni, care are termen limita 20 decembrie. Este foarte posibil sa apara si o noua oferta.
Sunt voci care spun chiar ca aparitia unui nou competitor ar fi stat si la baza deciziei guvernului de a inchide sansele Elpas. Noul proprietar al Electroputere nu va fi cunoscut in acest an. APAPS si-a rezervat un timp destul de lung pentru privatizarea societatii. Procesul se poate intinde pe o perioada de sase luni.
Electroputere in cifre
· Profit (2000) – 91 miliarde de lei
· Cifra de afaceri (2000) – 974,7 miliarde lei
· Datorii (2000) – 394 miliarde lei
· Capital social – 122,9 miliarde lei
In perioada primei incercari de vanzare a Electroputere Craiova, societatea avea datorii de aproape 500 miliarde de lei.
Electroputere livreaza, in special, produse pentru industria energetica – aproape 35% din vanzarile interne – si feroviara – 50%. Exporturile societatii in totalul productiei realizate reprezinta aproape 40%, principalele piete externe de desfacere fiind Statele Unite ale Americii, Franta, Italia, Grecia, Germania, China, Siria, Turcia, Pakistan, Egipt.
Electroputere realizeaza masini electrice, transformatoare de putere, aparataj electric si locomotive.