Zborul de încercare s-a desfăşurat săptămâna trecută deasupra Golfului Mexic şi a durat 55 de minute, a declarat miercuri pentru AFP Michelle Shelhamer, purtătoare de cuvânt a programului derulat de compania Boeing.

Avionul – pilotat la distanţă de la o staţie de control aflată la sol şi redenumit QF-16 (Q fiind codul pentru a desemna drone) – a decolat de la baza din Tyndall (Florida).

În cursul zborului, aparatul a atins o altitudine de aproape 13.000 m şi a depăşit viteza sunetului (Mach 1). El a efectuat loopinguri şi tonouri, atingând acceleraţia 9g, potrivit dnei Shelhamer, care a explicat că atunci când un avion efectuează anumite manevre în mare viteză, acceleraţia poate ajunge la 9g, exercitând asupra corpului unui pilot o forţă echivalentă cu greutatea acestuia crescută de nouă ori, ceea ce majoritatea piloţilor nu pot suporta.

“Aceasta face din QF-16 o ţintă mai realistă şi este mai bine ca antrenamentul piloţilor să se facă la scară reală”, a asigurat ea.

Programul de “dronizare” al Boeing a început în 2010 şi va continua în lunile următoare prin teste de tiruri reale pe un poligon din New Mexico, potrivit ei.

Cu peste 4.500 de exemplare produse, F-16 este avionul militar cel mai răspândit în lume şi este în serviciu în continuare în numeroase ţări după 39 de ani de la zborul său inaugural, inclusiv în SUA.

Transformarea unui avion de vânătoare în dronă nu este o premieră, explică Peter Singer, specialist în domeniu la Brookings Institution. Air Force a convertit deja în drone 86 de exemplare din F-4, datând din războiul din Vietnam, pentru a servi drept ţinte zburătoare încă din 1997.
Sursa: Agerpres