Americanii se afiseaza cu Exclusiv

La 8 iunie a.c., Exclusiv Media a fost preluata oficial de catre News Outdoor, divizia de outdoor a companiei News Corp. pentru Europa Centrala si de Est. News Corp. este o companie americana publica al carui actionar este magnatul australian Rupert Murdoch. Valoarea tranzactiei se ridica la 19 milioane de dolari. Este o afacere in premiera nu neaparat prin dimensiunea propriu-zisa a tranzactiei, cat mai cu seama prin faptul ca un grup mediatic international s-a decis sa intre pe piata romaneasc

La 8 iunie a.c., Exclusiv Media a fost preluata oficial de catre News Outdoor, divizia de outdoor a companiei News Corp. pentru Europa Centrala si de Est. News Corp. este o companie americana publica al carui actionar este magnatul australian Rupert Murdoch. Valoarea tranzactiei se ridica la 19 milioane de dolari. Este o afacere in premiera nu neaparat prin dimensiunea propriu-zisa a tranzactiei, cat mai cu seama prin faptul ca un grup mediatic international s-a decis sa intre pe piata romaneasca de publicitate exterioara (outdoor). Vanzarea Exclusiv este o dovada clara ca panotajul romanesc a atins un nivel de dezvoltare si incredere demn de interes pentru investitorii strategici. Pentru ca News Outdoor e primul investitor strategic care se instaleaza in panotajul romanesc. Demn de remarcat este ca Exclusiv Media, firma fondata in 1997, proprietate a companiei Outdoor Media Enterprises din Marea Britanie, a reusit in decurs de numai trei ani sa ocupe, potrivit monitorizarilor independente, o cota de 30% din piata panotajului autohton, inregistrand in 1999 o cifra de afaceri de 5,8 milioane dolari.
Negocierile au inceput in septembrie 1999, iar in martie a.c. a fost semnat contractul prin care News Outdoor cumpara Exclusiv Media. Un timp scurt, care arata ca americanii, cu dinamismul lor caracteristic, n-au stat prea mult pe ganduri pentru a pune piciorul in Romania. Dar pana la demararea negocierilor, News Outdoor a prospectat cu atentie piata romaneasca, in cautarea unei companii care sa le fie platforma de lansare in afacerile din tara noastra. L-am intrebat pe Elan Schwartzenberg, presedintele Exclusiv Media, ce motive au determinat News Outdoor sa se opreasca la firma pe care o conduce. „Ei au cautat o companie romaneasca solida, cu o cota de piata mare, extrem de curata si sanatoasa din punct de vedere legal si financiar, cu afaceri perfect transparente. Americanii sunt foarte atenti la transparenta in afaceri. Mai mult, ei au fost atrasi de dinamismul si managementul agresiv al firmei Exclusiv Media”, a raspuns presedintele.
Compania pregateste o strategie surpriza
In vederea tranzactiei, Exclusiv Media a fost auditata de Arthur Andersen si Nestor & Nestor. Fireste, presedintele firmei nu-si ascunde satisfactia pentru incheierea acestei afaceri: „Cea mai mare realizare a noastra este ca am reusit sa vindem Exclusiv Media unei companii ca News Corp., in speta Rupert Murdoch. Faptul ca un grup mass-media superprofesionist ne-a evaluat la aproape 20 milioane de dolari si a inchis acest deal pe 100% este o senzatie extraordinara si un mare compliment pentru munca noastra.”
Despre cei trei ani de activitate in jungla panotajului romanesc, Vlad Ruta, directorul general al firmei Exclusiv Media, ne-a declarat: „Noi am urmarit in permanenta sa dezvoltam retelele nationale de panouri, sa ocupam locatii cat mai bine plasate si am fost lideri pe piata in ceea ce priveste creativitatea in panotaj. Tinta noastra nu a fost sa ajungem prima firma in ceea ce priveste numarul de panouri detinute, ci sa fim primii care sa asiguram pentru clientii nostri o acoperire nationala.”
In prezent, firma are 55 de angajati cu o medie de varsta de 30 de ani. Ce implicatii pe termen scurt va avea aceasta preluare in activitatea Exclusiv Media? Noul proprietar va pastra actuala echipa manageriala. Americanii vor asigura pregatirea personalului, vor optimiza activitatea firmei aducand sisteme informationale si tehnica de calcul, si vor introduce tehnici moderne de evaluare a impactului reclamelor de pe panouri. Despre strategia pe care o va adopta firma pe piata in acelasi interval de timp, Vlad Ruta s-a abtinut sa ne furnizeze amanunte, aceasta fiind considerata o surpriza (probabil pentru concurenta).
Elan Schwartzenberg insista, totusi, asupra dimensiunilor acestei afaceri: „Esential pentru noi este ca am reusit sa cladim in Romania unul dintre putinele business-uri reale care s-au vazut in ultimii ani pe piata. Noi nu am facut contrabanda cu tigari sau alcool si nu am facut o privatizare frauduloasa. Noi nu am fraierit un american extaziat sa investeasca in Romania. Noi am facut un business real, pe care l-am vandut unei multinationale care nu reprezinta niste neaveniti, ci sunt investitori strategici perfect constienti de ceea ce vor sa faca in Romania.”
Asadar, din actionari ai firmei, Elan Schwartzenberg si Vlad Ruta au devenit angajati la o societate americana in Romania. Intr-un fel, se poate spune ca cei doi tineri oameni de afaceri si-au vazut „sacii in caruta” si pot sa-si „faca veacul” pe plaja de la Copacabana pana la adanci batraneti. Totusi, ce anume ii determina sa ramana in afaceri? Elan Schwartzenberg raspunde: „Noi am obtinut un statut financiar solid cu mult inainte de vanzarea catre News Outdoor. Aceasta afacere nu ne va schimba cu nimic stilul de munca si de viata. Suntem motivati, de exemplu, sa spunem ca la realizarea urmatorului proiect al lui Murdoch in Romania noi am participat cu 1%. Eu cred ca un om trebuie sa lase ceva in urma lui in afara de niste bani.”
Prin preluarea firmei de panotaj Exclusiv Media de catre News Outdoor, industria de publicitate din Romania a castigat puncte importante la capitolul credibilitate. Iar notele de credibilitate, cel putin in acest domeniu, se vor mai adauga pana la sfarsitul acestui an.