Capital: Domnule McCord, cit de important este ca i Rominia sa existe organizatii patronale puternice?
Mark McCord: Credinta noastra este ca acolo unde exista asociatii puternice de afaceri, exista si un sector privat puternic. Asociatiile de afaceri sunt elementul-cheie pentru dezvoltarea cu succes a sectorului privat si i Rominia, si oriunde i lume. Peste tot i Europa de Est unde ele au devenit suficient de puternice pentru a-si sustine interesele si a se face ascultate de guvern, itreg mediul de afaceri s-a dezvoltat si economia a iflorit.
Capital: Care este, i esenta, scopul proiectului USAID/CIPE?
Mark McCord: El urmareste sa sprijine atit dezvoltarea asociatiilor de afaceri, cit si, mai ales, o abordare eficienta a factorilor externi cu care se confrunta aceste asociatii. Or, mediul i care trebuie sa evolueze asociatiile de afaceri este deosebit de eterogen. De aceea, un accent special vom pune pe dezvoltarea abilitatii lor de a desfasura activitati de advocacy.
Capital: Aceste activitati de reprezentare si promovare a intereselor, fie ca le numim advocacy sau lobby, trebuie sa primeze i fata serviciilor curente pe care le ofera organizatiile oamenilor de afaceri?
Mark McCord: Advocacy este el isusi un serviciu, unul dintre cele mai importante pe care trebuie sa le ofere asociatiile de afaceri. Multe asociatii din Rominia declara ca advocacy este prioritatea lor nr. 1, isa am constatat o anumita neicredere din partea unor itreprinzatori. Ei spun ca nu doresc sa faca parte din asociatii care sustin interesele doar a citorva membri, restul fiind lasati pe dinafara.
Capital: in Occident nu se itimpla niciodata asemenea lucruri?
Mark McCord: Asemenea lucruri se itimpla peste tot. si la cele mai eficiente asociatii de afaceri din SUA poti auzi voci nemultumite: „Voi nu faceti nimic pentru mine!” Problema este ca i Rominia firmele, mai ales cele mici, nu prea au bani, iar daca investesc ceva itr-o asociatie, ei vor ca acel ceva sa produca si sa le aduca beneficii. Deci, daca vrem ca aceste asociatii sa atraga si sa-si pastreze membrii, ele trebuie sa produca beneficii palpabile pentru absolut toate companiile aderente, indiferent de marimea lor, si sa le ajute sa se dezvolte.
Capital: O alta conditie ar fi probabil ca membrii sa nu poata obtine acele beneficii altfel decit prin intermediul asociatiilor.
Mark McCord: Prin programul nostru vom icerca sa dezvoltam legaturile de afaceri, fie directionind investitii directe i Rominia, fie sprijinind exporturile companiilor rominesti. Daca asociatiile de afaceri vor reusi sa intermedieze asemenea legaturi de afaceri, vor atrage venituri, membri si ii vor ajuta sa se dezvolte pe o cale la care nu au acces prin forte proprii. insa, si pentru atragerea investitiilor i Rominia, advocacy se dovedeste un factor foarte important, deoarece cadrul legislativ va trebui sa creeze un mediu cu adevarat favorabil afacerilor.
Capital: Cele mai multe oranizatii se pling isa ca nu au bani pentru a putea oferi servicii.
Mark McCord: Aparent, aici este un cerc vicios: asociatiile care nu au bani nu pot dezvolta programe interesante, deci nu pot atrage membri, deci vor continua sa nu aiba bani. Solutia este sa ofere, cu banii pe care ii au, servicii de care membrii lor au nevoie si pe care ei sunt dispusi sa le plateasca. in plus, ar trebui sa caute si alte surse de venituri, pe linga contributiile membrilor lor.
Capital: Solutia pare simpla, dar putini reusesc sa o si aplice.
Mark McCord: Pentru a gasi iesirea din asemenea cercuri vicioase trebuie schimbat modul de a gindi, iainte de a schimba modul de a face lucrurile. Studiul pe care l-am realizat iainte de demararea proiectului ne-a confirmat acest lucru.
Capital: Puteti da exemple de schimbari pe care asociatiile de afaceri vor trebui sa le faca?
Mark McCord: in general, stilul managerial trebuie schimbat, tehnologia trebuie modernizata, liderii trebuie sa delege atributii expertilor cu competenta reala i domenii limitate, i unele cazuri poate va fi nevoie de transformarea asociatiei. Dar, i mod cert, ceva va trebui schimbat pentru ca lucrurile sa iceapa sa mearga.
Capital: Aveti i vedere pregatirea unor echipe de traineri care sa continue unele componente ale acestui program si dupa ce proiectul dumneavoastra va fi luat sfirsit?
Mark McCord: Ultimul lucru pe care l-am dori este sa lasam asociatiile, peste trei ani, acolo unde
le-am gasit. Dorim sa oferim sprijin si training si dupa ce acest proiect se va fi icheiat. Dar asociatiile de afaceri vor dovedi ca au cistigat forta numai daca vor reusi sa faca mai departe, pe cont propriu, ceea ce vor face impreuna cu noi i cadrul acestui program.
Fisa personala Mark Mccord
Expert i lobby si advocacy, are o experienta de 15 ani i managementul asociatiilor de afaceri. A coordonat proiecte i 21 de tari de pe toate continentele. in 1989 si 1993 a fost desemnat „Cel mai bun director al anului pentru camerele de comert” i SUA, iar i 1995 a primit cea mai ialta distinctie acordata conducatorilor camerelor de comert, „Certified Chamber Executive”.
CIPE in Rominia
CIPE (Center for International Private Enterprise) a fost creata i 1983 la Washington si are ca scop construirea democratiei si a economiei de piata i itreaga lume · Cu finantare USAID si NED, sprijina i mod curent 90 de organizatii de afaceri si a implementat 550 de proiecte i 70 de tari · in Rominia a creat Centrul International pentru Studii Antreprenoriale, iar la 16 octombrie 2000 a inaugurat Reprezentanta CIPE la Bucuresti (str. Jean Monnet nr. 35, tel.: 231.45.67), condusa de Mark McCord.
Proiectul CIPE pentru dezvoltarea asociaL?iilor de afaceri in Rominia
Pentru acest program sunt eligibile asociatii patronale din industria manufacturiera, turism si tehnologia informatiei, cu prioritate din sectorul IMM. Vor fi selectate 30-33 de organizatii din itreaga tara, de nivel sectorial si multisectorial, regional si national.
Proiectul este definit prin patru obiective majore:
· Advocacy. Primul obiectiv este dezvoltarea capacitatii asociatiilor de a se adresea Guvernului cu o agenda credibila. Pentru aceasta, asociatiile vor fi sprijinite:
– sa identifice problemele sectorului i care opereaza;
– sa dezvolte strategii de abordare a lor i etape succesive;
– sa alcatuiasca mesaje coerente, continue si adecvate mediului extern existent;
– sa construiasca si sa puna i functiune sisteme de informatii credibile, pe care oamenii sa fie dispusi sa le utilizeze si sa le difuzeze mai departe. Informatiile pot deveni si o importanta sursa de venit.
Pentru ca activitatea de advocacy sa fie eficienta, asociatiile trebuie sa colaboreze pentru a construi o agenda reprezentativa pentru itregul sector, nu doar pentru una sau alta dintre asociatii, si sa vorbeasca Guvernului cu o voce unica.
· Dezvoltarea asociatiilor, pornind de la realitatea ca ele trebuie sa faca fata numeroaselor dispute interne, care au un impact negativ asupra a tot ceea ce iseamna viata lor interna: atragerea de membri, finantare, modernizarea tehnologiei/logisticii. in final, companiile trebuie sa capete convingerea si deprinderea de a se adresa asociatiilor pentru a-si rezolva problemele specifice.
· Consultanta, care va parveni asociatiilor i cele mai diverse moduri: conferinte, traducerea si difuzarea
unor materiale utile, asistenta directa din partea celor sase experti voluntari din SUA, care vor lucra pentru perioade de citeva luni cu diverse asociatii de afaceri pentru a le ajuta sa-si defineasca si sa implementeze strategii de dezvoltare.
Consultanta va avea un caracter strict practic: pornind de la obiectivele asociatiilor, expertii vor cauta impreuna cu acestea cele mai bune optiuni posibile.
Finantarea unor miniproiecte. intr-o faza ulterioara, vor fi selectate 25 de asemenea proiecte (i diverse domenii: atragerea de membri, promovare etc.), pentru granturi de 10.000 dolari fiecare. Scopul este de a finanta activitati permanente, care vor dura si dupa icheierea programului CIPE pe trei ani.