Amit Kumar, CEO ArcelorMittal Hunedoara: „Competitivitatea costurilor va conduce piaţa oţelului”

„Climatul economic rămâne dificil”, „este esenţial să fim activi şi flexibili”, „există o presiune asupra preţurilor produselor din oţel” – aşa descrie şeful ArcelorMittal Hunedoara, în primul interviu acordat presei centrale, ceea ce se întâmplă acum în siderurgia românească.

Amit Kumar (33 de ani), care înainte de a veni la conducerea combinatului hunedorean (iulie 2012) a fost director de investiţii la divizia Long Carbon Europe a grupului, vede însă şi semnale pozitive, care vin dinspre SUA şi China. În Europa, însă, ”ne îndreptăm spre o schimbare structurală în industria oţelului, unde cererea este aproape la jumătatea capacităţii de producţie”.


Capital: Credeţi că s-a atins limita minimă în industria în care activaţi?
Amit Kumar: 
Asemenea tuturor producătorilor de oţel, activăm într-un mediu economic dificil. De aceea, monitorizăm constant piaţa oţelului, pentru a fi pregătiţi să luăm cele mai potrivite măsuri.

2012 a fost un an foarte dificil pentru Grup, iar asta şi din cauza scăderii semnificative a comenzilor în Europa. Anul acesta, climatul economic rămâne dificil, în special în Europa, dar există şi semnale pozitive, care oferă o oarecare perspectivă optimistă, venite din SUA şi China (…) Investim într-o manieră precaută în strategia noastră pe termen lung. Acesta a fost şi motivul pentru care am decis să modernizăm laminorul. În ultimul trimestru din 2012 am demarat producţia comercială pentru laminorul de europrofile, în urma unei investiţii de 45 de milioane de euro. Prin intermediul acestei investiţii, ne-am crescut prezenţa pe piaţa regională de produse lungi şi ne-am extins portofoliul, cu europrofile. Hunedoara este singura fabrică din România care produce profile europene lungi de tipurile "H" şi "I".

Ne dorim să devenim furnizorul preferat pentru clienţii noştri din Europa de sud-est şi din ţări apropiate, precum Turcia. Credem în perspectivele de creştere din regiune, în condiţiile în care există o serie de diferenţe faţă de Vest, în ceea ce priveşte infrastructura, inovaţia, tehnologia etc. Acest fapt conduce la creşterea aşteptărilor din partea oamenilor, ceea ce va contribui la dezvoltare în anii viitori.

Îmbunătăţirea competitivităţii costurilor va fi cheia consolidării poziţiei noastre în piaţă. Din această perspectivă, la Hunedoara dorim să ne concentrăm pe operaţiunile de bază, cele de laminare, eliminând toate activităţile de producţie fără valoare adăugată.

Aşa cum ştim, nu am depăşit criza, iar în Europa, în mod particular, ne îndreptăm spre o schimbare structurală în industria oţelului, unde cererea este aproape la jumătatea capacităţii de producţie. Dar atunci când ne referim la piaţa internă, România are potenţial de creştere şi de aliniere la standardele din Vestul Europei în ceea ce priveşte infrastructura şi alte sectoare strategice. Consumul intern de profile lungi este, încă, la jumătatea nivelului înregistrat în 2008. În ciuda tuturor eforturilor de a creşte vânzările pe plan intern şi extern, noul laminor pus în funcţiune anul trecut la ArcelorMittal Hunedoara va funcţiona în 2013 la circa o treime din capacitate. (…) Pentru noi este esenţial să rămânem activi şi flexibili (…) pentru a depăşi perioada economică grea.
 

Capital: Ce procent din producţie ajunge la export?
AK.:
Exportăm aproximativ 45% din producţie, iar restul este livrată pe piaţa internă. Livrăm materie primă pentru unitatea ArcelorMittal din Roman, acesta fiind un exemplu de sinergie în cadrul Grupului. (…) La Hunedoara, avem o capacitate anuală de producţie de 500.000 de tone de oţel lichid, 450.000 de tone de bloom şi ţaglă şi 250.000 de tone de produse laminate. În 2008, am produs circa 250.000 de tone de oţel lichid, iar în 2009, producţia de oţel lichid a scăzut cu 70%. Ulterior, ne-am revenit câte puţin în fiecare an, iar în 2012 am ajuns să producem 70% din cât produceam în 2008, aceasta şi multumită noii investiţii în laminorul de europrofile. Pentru 2013, avem o ţintă de producţie de 300.000 de tone de oţel lichid.

Capital: Care sunt principalele obiective ale mandatului dumneavoastră?
AK.:
Să creştem competitivitatea, prin optimizarea proceselor, prin modernizare tehnologică şi prin fabricarea de noi produse, care să contribuie la consolidarea poziţiei companiei pe această piaţă. În acelaşi timp, investim sume importante în programe de siguranţă la locul de muncă. Am reuşit să nu înregistrăm niciun incident mortal în 2012, ceea ce este o performanţă remarcabilă pentru echipele noastre.

Capital: Apropo de angajaţi, luaţi în calcul o nouă schemă de plecări voluntare?
AK.: 
Avem aproximativ 750 de angajaţi. (…) În acest moment, nu luăm în considerare un astfel de program, dar transformarea noastră trebuie să continue. Învestiţiile în laminorul de europrofile ne vor ajută să creştem productivitatea per angajat.

   
Capital: De ce scade preţul otelului?
AK.:
  Pe segmentul nostru, am fost martorii unei scăderi a comenzilor pentru produsele laminate, pe categorii specifice, lucru strâns legat de evoluţia economiei. În acest moment, ne adaptăm portofoliul de produse la contextul actual şi îmbunătăţim serviciile pe care le oferim clienţilor noştri, pentru a ne consolida cota de piaţă. Din cauza diferenţelor dintre cerere şi ofertă, există o presiune asupra preţurilor produselor din oţel. Volatilitatea preţului materiilor prime, creşterea costurilor cu energia şi a celor legate de logistică pun presiune pe cheltuieli, ceea ce, automat, se reflectă într-o creştere a preţurilor. În acest context, flexibilitatea este cheia pentru o adaptare continuă, pentru protejarea afacerii. Pe termen lung, competitivitatea costurilor va conduce piaţa oţelului.