Ministerul Finanțelor (MF) a pregătit o serie de clarificări în ce privește unele datorii către stat care pot beneficia de amnistia fiscală. Printre altele, este propusă simplificarea formularelor „Notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare” și „Cerere de anulare”.
Ministerul Finanțelor a pregătit o serie de clarificări
Amintim că au fost reglementate unele măsuri de amnistie fiscală reprezentând anularea unor obligații bugetare care vizează toți contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024. Modificările au fost implementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024.
De asemenea, a fost emis, la propunerea președintelui ANAF, Ordinul ministrului finanțelor nr. 5521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare.
Au fost modificate și completate dispozițiile care vizează măsurile de amnistie fiscală
Totodată, au fost modificate și completate dispozițiile care vizează măsurile de amnistie fiscală reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024.
Aceste schimbări au fost implementate prin art. IX din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative.
Este propusă modificarea și completarea dispozițiilor Ordinului ministrului finanțelor nr. 5521/2024
Au fost propuse modificarea și completarea dispozițiilor Ordinului ministrului finanțelor nr. 5521/2024, astfel:
- reglementarea faptului că de măsurile de amnistie fiscală beneficiază și debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 și 2020;
- clarificarea faptului că pot face obiectul amânării la plată în vederea anulării și amenzile de orice fel și cheltuielile judiciare, cu excepția celor rezultate din săvârșirea de infracțiuni;
- crearea posibilității debitorilor care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, precum și cei care obțin eșalonarea cuprinsă între data de 6 septembrie și 25 noiembrie 2024 să poată beneficia și de măsurile de amnistie fiscală, fără a mai fi necesară achitarea tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată;
- clarificarea faptului că în sfera obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării intră și obligațiile bugetare principale care reprezintă fonduri publice naționale aferente fondurilor europene. Precizăm că noțiunea fonduri publice naționale aferente fondurilor europene are înțelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că acestea reprezintă sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinanțării, plata prefinanțării, înlocuirea fondurilor europene în situația indisponibilității/sistării temporare a plății acestor fonduri, completarea fondurilor europene în vederea finalizării proiectelor, precum și alte categorii de cheltuieli legal reglementate în acest scop.
Sumele de recuperat reprezintă creanțe bugetare în accepțiunea art. 2 alin (1) lit.j) din același act normativ
Sumele de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilizarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene, reprezintă creanțe bugetare în accepțiunea art. 2 alin (1) lit.j) din același act normativ.
Prin art. I alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 se dispune că accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului UE nu se amână la plată și nu se anulează.