Inginerii de la General Motors par să fi înțeles cel mai bine dorințele clienților actuali de vehicule. Aceștia, deși sensibili la problemele de mediu, sunt nemulțumiți de autonomia redusă a mașinilor electrice și nici nu par gata să accepte prețul exorbitant al așa-numitelor ZEV (Zero Emissions Vehicle).
Prin urmare, până ce tehnologia mașinilor 100% electrice va deveni suficient de performantă pentru a permite parcurgerea unor drumuri mai lungi cu o singură alimentare, iar prețul acestor vehicule va scădea ca urmare a comercializării lor pe scară largă, este nevoie de un liant. Unii producători au apelat la tehnologia-hibrid, cea care alătură unui motor electric un propulsor convențional care animă vehiculul imediat ce se epuizează bateriile. Alții au sărit direct la mașinile electrice cu autonomie redusă, mizând pe faptul că majoritatea utilizatorilor nu parcurg mai mult de câteva zeci de kilometri pe zi.
Ei bine, frații Chevrolet Volt și Opel Ampera încearcă să se plaseze între aceste două abordări tehnologice, luând exact cele mai avantajoase caracteristici ale fiercărui tip de propulsie. Conform lui Thomas Gerst, managerul programului Ampera, „Opel a construit mașina în jurul bateriilor, nu a "aruncat" bateria într-un vehicul deja existent“. Așa se face că, sub capota modelului se ascund două mașini electrice (un motor și un generator), precum și un motor cu combustie internă.
Pare un hibrid, dar nu este. Cel puțin așa susțin cei de la Opel. Explicația este dată de faptul că propulsorul termic nu își trimite în niciun moment puterea către roți, ci doar generează curentul electric necesar reîncărcării bateriilor. Prin urmare, Opel Ampera este tot timpul propulsată 100% electric. Interesant este că, datorită acestui sistem destul de complicat, în timpul mersului șoferul beneficiază de avantajele oferite de motorul electric, adică un cuplu mare și constant la turații mici, randament superior, zgomot și vibrații extrem de reduse, fără a fi obligat să realimenteze după maximum 160-180 km.
Un element care pare ciudat, cel puțin până te obișnuiești, este modul în care se turează motorul convențional. Acesta funcționează independent de solicitările punctuale ale șoferului și își mărește turația doar atunci când bateriile au nevoie de mai mult curent. Revenind la performanțele modelului Ampera, este demn de subliniat faptul că puteți parcurge fără grijă peste 500 km cu o singură încărcare. Desigur, și cu un plin de benzină (35 l).
Consumul mediu de combustibil afișat la finalul călătoriei va fi de numai 1,2 l/100 km, iar emisiile de CO2 nu vor depăși 27g/km. Încărcarea bateriilor se poate face la orice priză casnică și nu durează mai mult de trei-patru ore.
Din nefericire, toată tehnologia înglobată în Ampera are un preț destul de piperat – 42.900 de euro, însă este demn de luat în seamă faptul că Opel vinde vehiculul cu bateriile incluse și oferă o granție de opt ani sau 160.000 km. Unii dintre concurenți vând mașina cu un preț mai mic, iar pentru baterii aplică un sistem de închiriere. În România, Opel Ampera va fi disponibil începând cu luna iunie a anului viitor.