Amsterdam este cunoscut în special pentru nenumăratele sale canale şi poduri, celebrul său Cartier Roşu, sau pentru consumul legal de marijuana.
Oraşul olandez mai este însă şi locul de naştere al uneia dintre cele mai internaţionale mărci de bere, Heineken. În spiritul conservării tradiţiei, Heineken a transformat în muzeu fosta fabrică de bere din Amsterdam, construită în 1867 pe strada Stadhoulderskade.
Purtând numele de Heineken Experience, muzeul combină istoria familieie Heineken de la înfiinţarea companiei producătoare de bere în 1864, cu explicarea procesului de producere a berii şi activităţile promovate astăzi de Heineken.
Vizitatorii pot afla mai multe despre ingredientele folosite la producţia berii, le pot atinge, gusta, pot vedea recipientele utilizate pentru fermentarea acestora. Muzeul, care a fost ianugurat în 2001, se adresează mai ales tinerilor, mijloacele multimedia fiind prezente la tot pasul.
Totodată, vizitatorilor li se oferă experienţa de a lua parte la procesul fabricării berii, prin intermediul unui filmuleţ 4D, “din interior”, ca şi cum ai fi unul dintre ingredientele care sunt utilizate la procesul de producţie. Apoi, un barman îţi explică cum să evaluezi calităţile unei beri pilsener. Totul se termină la barul muzeului, preţul biletului având incluse două pahare de bere Heineken.
Muzeul figurilor de ceară: ofertă promoţională la poze cu Obama
Fondatorul afacerii Heineken, Gerald Heineken, şi-a dedicat întreaga sa viaţă afacerii cu bere. Una dintre deciziile importante care i-au garantat succesul afacerii a fost începerea, în 1870, a producţiei de bere pilsner (cel mai răspândit tip de bere în acest moment), în condiţiile în care berea pilsner produsă în Bavaria era din ce în ce mai populară în acea vreme în Olanda.
Recunoaşterea importanţei omului de afaceri în cultura olandeză este demonstrată şi de statuia de ceară a lui Gerlad Heineken din muzeul Madame Tussaud din Amsterdam. În prezent, atracţia muzeului este însă Barack Obama, iar pentru o poză cu preşedintele SUA trebuie să plăteşti 5 euro, ofertă promoţiională în comparaţie cu preţul de 8 euro pentru o fotografie oficială cu celalte celebrităţi. Cu propriul aparat, pozele în muzeu sunt însă gratis.
Brand internaţional încă de la început
O altă importantă decizie luată de Gerald Heineken a fost exportul. Astfel, Heineken a început să exporte încă din primii ani bere la butoi în ţările vecine Anglia, Belgia şi nordul Franţei. Până la sfârşitul secolului al XIX-lea Franţa a devenit principala ţară de export, aproape 10% din cifra e afaceri a companiei fiind obţinută din livrările către Franţa. Duăă 1890 exporturile către această îară au început să se reducă ca urmare a măsurilor protecţioniste şi competiţiei germane.
Exporturile s-au dezvoltat şi în prima parte a secolului al XX-lea, însă livrările în Europa au fost înlocuite de cele din America şi Africa.
În 1927, Heineken a cumpărat prima berărie în afara Olandei, în Belgia, iar în 1931 compania pune bazele primei berării în cealaltă parte a lumii, în Singapore.
În prezent, grupul olandez deţine peste 120 de mărci de bere şi este prezent în peste 65 de ţări. În toată lumea, Heineken operează circa 115 fabrici de bere. În România, grupul este prezent din 2003 având cele mai multe unităţi de producţie pe plan local, la Craiova, Constanţa, Miercurea Ciuc, Haţeg şi Târgu Mureş.
Cartierul Roşu şi marijuana, puncte de atracţie la Amsterdam
Ceea ce în alte ţări este interzis şi constituie infracţiune care poate fi plătită cu ani grei de puşcărie, în Amsterdam nu numai legal, dar şi foarte bine organizat. Nu numai că prostituţia este legală, dar este şi strict reglementată. La fel se întâmplă şi cu marijuana care poate fi consumată în diverse cafenele şi baruri.
Persoanele care practică prostituţia plătesc taxe la stat, au propriul sindicat şi o serie de drepturi garantate din partea statului, inclusiv plata trainingului în cazul „reconversiei profesionale”.
În Cartierul Roşu, punctul central este un canal îngust, străjuit de o parte şi de alta de vitrine unde, încadrate de neoane roşii, fetele îmbrăcate sumar execută mişcări provocatoare. Multe din ele par a fi originare din Europa de Est, poate chiar din România. Dacă de pe străzi, turiştii privesc curios către vitrinele cu dansatoare, din mijlocul canalului aceştia sunt priviţi la rândul lor de zeci de raţe şi lebede se uită către şirurile de turişti sau către poliţiştii care patrulează zona pe biciclete.
Consumul de droguri uşoare este legal în Olanda şi atrage mulţi tineri dornici de senzaţii „high” la Amsterdam. Cafenele îţi oferă o gamă largă de produse care conţin marijuana sau haşiş. De la iarba la punguliţă care poate fi rulată în ţigări, la ţigările gata făcute cu conţinut mai mare sau mai mic de marijuana, la ciocolată, ceaiuri sau prăjiturele. Pentru „cei mici” există inclusiv acadele cu marijuana.