An de criză: piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată, în scădere cu 42% în 2009

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a ajuns la 442 milioane euro în al patrulea trimestru al anului 2009, conform celui mai nou studiu al Rezultatele GfK TEMAX  România. Piaţa a scăzut astfel cu 43,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008. Pe ansamblu, vânzările în 2009 au fost cu 42,6% mai slabe decât în anul precedent. Piaţa totală a bunurilor monitorizate în cadrul GfK TEMAX a fost de 1.422 milioane euro pe parcursul întregului an 2009. Pe ans

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a ajuns la 442 milioane euro în al patrulea trimestru al anului 2009, conform celui mai nou studiu al Rezultatele GfK TEMAX  România. Piaţa a scăzut astfel cu 43,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008. Pe ansamblu, vânzările în 2009 au fost cu 42,6% mai slabe decât în anul precedent.

Piaţa totală a bunurilor monitorizate în cadrul GfK TEMAX a fost de 1.422 milioane euro pe parcursul întregului an 2009. Pe ansamblu, vânzările au fost cu 42,6% mai slabe decât în anul precedent.

Cele mai afectate segmente

Sectoarele electrocasnicelor mici şi telecomunicaţiilor au scăzut cu 23,6%, respectiv 30,1% în 2009. Vânzările de electrocasnice mari au fost mai slabe în ultima parte a anului decât în trimestrul al treilea, dar comparativ cu 2008, vânzările au scăzut cu 37,3%. Electronicele de larg consum au scăzut, de asemenea, cu 42,2%, în timp ce sectorul foto a înregistrat o descreştere de 45,4% în 2009. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai proastă performanţă deoarece au scăzut cu 51,6% şi, respectiv, 53,8%.

Electrocasnice mici, vânzări mai mici cu 23,6%

În comparaţie cu 2008, aceste sector a scăzut cu 23,6%, ajungând la 71 milioane euro. Chiar dacă în ultimul trimestru din an s-a înregistrat o scădere de 24,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vânzări, 20 milioane euro.

Pe parcursul timestrului al patrulea, vânzările segmentului de electrocasnice mici au crescut substanţial în decembrie 2009 datorită sărbătorilor de iarnă. Chiar şi aşa, criza financiară işi pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mică în comparaţie cu aceeaşi lună a anului anterior.

Cel mai mare grup de produse – aspiratoarele – a fost cel mai afectat în 2009, în special în trimestrul al doilea din an. Acesta este de altfel motivul pentru care trimestrul amintit a fost cel mai slab al anului. Categoria aparatelor electrice de bărbierit şi epilat a suferit mult în acest an, urmată de cea a fiarelor de călcat.

Scăderea de preţ cea mai mare dintre toate categoriile şi cererea crescută pe unele subsegmente au făcut ca segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor să fie mai puţin afectat de criza financiară. Acest lucru înseamnă că oamenii au fost nevoiţi să-şi prioritizeze nevoile, să-şi cumpere aparatură de care au avut într-adevăr nevoie sau care îi ajută să economisească.

Scăderi şi pe telecom

În trimestrul al patrulea 2009, piaţa de telecomunicaţii a scăzut cu 33,7% comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingând o valoare de 73 milioane euro. Datorită sărbătorilor de Crăciun care influenţează oamenii să cumpere cadouri pentru ei sau pentru ceilalţi, în ultimul trimestru s-a înregistrat o creştere de 20% faţă de trimestrul al treilea.

O caracteristică a cărei importanţă a crescut pe piaţa de telefonie mobilă este cea de touch screen. Producătorii şi-au lărgit portofoliul cu telefoane mobile şi smartphone-uri touch screen, încurajaţi fiind de utilizarea tot mai largă a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant şi a funcţiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat creşterea negativă şi au menţinut piaţa într-o scădere mai mică decât cea medie a bunurilor monitorizate în studiul Temax.

Campaniile buy-back au încercat să susţină piaţa

În 2009, piaţa electrocasnicelor mari a scăzut cu 37% de la an la an, pentru a realiza o cifră de afaceri totală de 334 milioane euro. Pe o piaţă în descreştere în ceea ce priveşte cererea consumatorilor şi fără o erodare vizibilă de preţ, producătorii sau retailerii au lansat pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele.

Pe fondul agravării condiţiilor economice, în 2009, preferinţele consumatorilor s-au canalizat spre produse cu caracteristici tehnice mai puţin avansate. Acest lucru a fost, de asemenea, o barieră în generarea de valoare suplimentară pe piaţă.

Electronicele, succes mai mare de Crăciun

Din cauza scăderilor înregistrate peparcursul întregului an, 2009 a ajuns la doar 60% din valoarea vânzărilor de bunuri electronice de larg consum realizate în 2008.

Cu toate acestea, vânzările din perioada Crăciunului au transformat sectorul Consumer Electronics în cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate în cadrul GfK TEMAX. Vânzările din ultimul trimestru au totalizat 93 milioane de euro, indicând un salt mare, de 66%, în comparaţie cu trimestrul precedent al aceluiaşi an. În decembrie 2009, preferinţele consumatorului s-au îndreptat către două categorii principale de produse – TV / audio şi segmentul de jocuri. 

În ceea ce priveşte consolele video, acestea au fost cel mai dinamic produs al sezonului. Ajungând aproape de valoarea vânzărilor din decembrie 2008, consolele video au performat în decembrie 2009 cu vânzări de două ori mai mari decât în luna precedentă, dovedind apetitul consumatorilor pentru produse de home entertainment. În mod remarcabil, consolele video au înregistrat cea mai mică scădere în cadrul sectorului de produse electronice, comparând un an de expansiune 2008 cu un an de criză 2009.

Comparativ cu decembrie 2008, vânzările de TV/Audio au scăzut cu 30%. Totuşi, pentru aceste produse – televizoarele plasmă şi LCD, sistemele audio şi home cinema şi media playerele portabile – comparaţia cu noiembrie 2009 arată că valoarea vânzărilor aproape s-a dublat în decembrie 2009. În special, vânzările de televizoare plasmă şi LCD – principalul motor de pe piaţă, au fost susţinute de-a lungul anului prin promoţii semnificative ale retailerilor şi ale producătorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scăderea de preţ cea mai masivă în rândul bunurilor CE.

Monitoarele multifuncţionale sunt un alt segment cu o performanţă bună în 2009 şi cu premise puternice de evoluţii pozitive în viitorul apropiat. Acestea reprezintă o sub-categorie la limita dintre TV şi monitoare (datorită TV tuner-ului integrat) care oferă posibilitatea combinării funcţionalităţii televizorului şi a monitorului computerului într-un singur dispozitiv care economiseşte spaţiul.

Segmentul foto, în scădere cu 45%

Caracterizate de scăderi ale vânzărilor în sezonul de vară, care nu au reuşit să se ridice la nivelul cererii consumatorilor, camerele foto digitale au avut dificultăţi în a stabili un trend de creştere semnificativ în trimestrele următoare. 9 milioane de euro a fost valoarea maximă înregistrată în ultimele trei trimestre ale lui 2009 de acest segment. Sectorul foto a înregistrat o scădere de 45% de la an la an, în principal din cauza slabelor evoluţii ale segmentului compact.

Ramele foto digitale şi camerele SLR s-au bucurat de evoluţii pozitive pe parcursul anului. Vânzările de Crăciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achiziţiilor pentru aceasta tehnologie potrivită pentru un sezon al darurilor, a crescut cu mai mult de 4 ori în decembrie 2009 comparativ cu luna precedentă a aceluiaşi an.

120 milioane de euro, valoarea segmentului IT

Vânzările în segmentul IT au crescut cu aproape 40% în trimestrul patru din 2009, faţă de performanţa atinsă în trimestrul anterior, dar a scăzut cu 53,5% comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.

Cu toate că sectorul IT a continuat să înregistreze o rată de creştere negativă, ultima parte din 2009 a ajuns la cea mai mare valoare a bunurilor monitorizate de GfK TEMAX,  atingând o valoare de 120 milioane euro.
În ciuda faptului că sărbătorile de iarnă au contribuit la creşterea vânzărilor, scăderea puterii de cumpărare a oamenilor cauzată de scăderea veniturilor şi de resursele financiare reduse a provocat scăderea vânzărilor în valoare, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Echipamentele de birou au înregistrat o creştere de 30% în al patrulea trimestru al anului, comparativ cu al treilea trimestru al anului 2009, atingând o valoare de 13 milioane euro.

Comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2008, ambele produse din această categorie, imprimantele şi multifuncţionalele, arată o creştere negativă de 55,4%.